دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
دفاع مقدس با غنای شعر فارسی و رمان میدان وسیعی برای نویسندگان گشوده است

غلامعلی حداد عادل در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی کتاب دفاع مقدس گفت: ادبیات دفاع مقدس با غنای شعر فارسی و رمان، میدان وسیعی برای شعراء و نویسندگان گشوده است و حتی می‌تواند پایه تولید فیلم، فیلمنامه و آثار مختلف هنری و فرهنگی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی کتاب دفاع مقدس، دوشنبه ۲۶ آبان همزمان با هفته کتاب با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهگستان زبان و ادب فارسی، بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار ‌شد.
 
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهگستان زبان و ادب فارسی  در این مراسم با بیان اینکه شرایط کشور در ابتدای جنگ شبیه مریضی در بیمارستان بود که جراحی شده و غده سرطانی ۲ هزار ۵۰۰ ساله را خارج کرده است، گفت: این مریض به دلیل جنگ مجبور بود برای دفاع از عزتش با همان حال بجنگد و به رغم اینکه دفاع مقدس یک واقعه عظیم ۸ ساله در وسعت زیاد با دشمنانی بسیار و دنیای استکبار و سلطه علیه ما بود، اما حتی یک وجب از خاک کشور را تسلیم دشمن نکرد.
 
وی عنوان کرد: وظیفه مسئولان در بازتابش فرهنگ دفاع مقدس بسیار سنگین و مهم است. از جنگ جهانی اول و دوم زمان زیادی سپری شده ولی همین کشورهایی غربی که در جنگ جهانی بودند بعد از ۷۶ سال از جنگ جهانی دوم ارتزاق می‌کنند و با فیلم، داستان، رمان و ... این واقعه را به رغم شومی آن حفظ کردند.
 
رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی مهمترین موضوع در دفاع مقدس را روشن کردن راه برای آینده عنوان کرد و افزود: دفاع مقدس برخلاف جنگ‌های جهانی نمادی از فداکاری و نزدیک شدن به خداوند است و بیان نمودهای آن سبب می‌شود تا آیندگان این راه را بهتر درک کنند.
 
وی اظهار کرد: جوانانی می‌شناسیم که با شناختن این شهدا نقش آنها را بر لباس و جان خود حک کردند. حتی بسیاری شهید آوینی را الگوی خود کردند و در این راه سردار سلیمانی چون خورشید است که راه را نشان می‌دهد.
 
رئیس فرهگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۰ هزار کتاب درباره دفاع مقدس در کشور منتشر شده است، گفت: این سبب باز شدن میدان وسیعی برای شعرا و نویسندگان در غنای ادبیات دفاع مقدس شده است و حتی در کشورهای خارجی که ادبیات فارسی تدریس می‌کنند از ما می‌خواهند که ادبیات دفاع مقدس را در اختیار آنها قرار دهیم.
 
وی تصریح کرد: شعر فارسی، رمان و داستان کوتاه به خاطر دفاع مقدس چنان رشد کرد که گویی انفجار ادبی بود و امروز آنقدر نمونه‌های مختلف تولید شده که انتخاب را مشکل می‌کند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کتاب راوی و رزمنده عنوان کرد: چنین نمونه‌هایی، ادبیات جدید را  در آثار هنری کتاب مقدس ایجاد کرد و چنین کتاب‌هایی حتی می‌تواند پایه تولید فیلم، فیلمنامه و آثار مختلف هنری و فرهنگی شود.
 


بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه مقام معظم رهبری از جمله کسانی هستند که در موضوع دفاع مقدس بیشترین فرمایش را داشته‌اند، گفت: باید دفاع مقدس را برای نسل جدید به درستی تعریف و توصیف کنیم. دوستانی که اهل قلم هستند باید حتماً جنگ جهانی اول و دوم و اتفاقاتی که در کشور افتاده را بخوانند. بر اساس آنچه در تاریخ آمده است، قبل از دفاع مقدس هر اتفاقی در این سرزمین افتاده، زمین، مال یا امتیازی به دشمن داده‌ایم و حتی نیروی انسانی را از بین برده اند.
 
وی اظهار کرد: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس برای یک ماه، یک روز و یک قرن نیست، دفاع مقدس، 100 تا 200 سال دیگر باید برای مردم بماند و همانطور که مردم سرشکستگی معاهده ترکمانچای را دارند حس می‌کنند، باید لذت این پیروزی را نیز ببرند.
 
سردار کارگر عنوان کرد: در دفاع مقدس یک وجب از خاک کشورمان کم نشد در صورتی که در این جنگ، 36 کشور دنیا به صدام کمک می‌کردند، لذا این مسئله بسیار مهم است و مردم باید بدانند چه کار مهمی انجام شده است. امروز هم دفاع مقدس تضمین کننده عزت و اقتدار ماست. همانطور که حاج قاسم سلیمانی فرمودند: «دفاع مقدس قله و مقاومت دامنه این قله است»، همچنین ایشان در اواخر عمرشان در سخنرانی می‌فرمایند: «اگر بخواهیم یک جامعه آخرالزمانی را معرفی کنیم در دفاع مقدس است».
 


محمودزاده، نویسنده دفاع مقدس سخنان خود را در این نشست با طرح این سؤال که چرا از هشت سال جنگ تحمیلی با عنوان دفاع مقدس یاد می‌کنیم؟ آغاز کرد و گفت: جنگ فی نفسه یک پدیده شوم اجتماعی است اما چه شده که از آن به عنوان دفاع مقدس یاد می‌کنیم؟ اگر در رابطه با اقداماتی که انجام شده تحقیق کنیم قطعاً قانع می‌شویم که چرا دفاع ما مقدس است.
 
وی اظهار کرد:‌ برجستگی‌های جنگ را باید بیرون بکشیم و اگر نتوانیم آنها را به تاریخ تحویل دهیم قافیه را باخته‌ایم. در سال 1373 که به خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتیم، ایشان فرمودند اگر به نظر شما مقاومت خرمشهر سوژه تولستوی بود کتاب جنگ و صلحش چگونه بود؟ ایشان به نویسندگان توصیه کردند که کتاب جنگ و صلح را بخوانید سپس به خرمشهر بازگردید.
 
محمودزاده عنوان کرد: ما غنائمی را در جنگ بدست آوردیم که توقع ادبیات دفاع مقدس را بالا می‌برد. در عرصه جنگ جهانی دوم همه به سراغ برجستگی‌های این اتفاق می‌روند. باید ببینیم چند مورد از اقدامات برجسته فرماندهان جنگ را توانسته‌ایم در آثار به نمایش بگذاریم، متأسفانه در معرفت‌شناسی دفاع مقدس کنجکاو نشده‌ایم.
 
وی افزود: کار ادبیات دفاع مقدس تمامی ندارد باید به عمق این اتفاق وارد شویم نه اینکه از خودمان چیزی بسازیم و تحویل دهیم باید آنچه را تعریف کنیم که بوده است و هیچ راهی جز ادبیات برای بیان رمز و رازهای دفاع مقدس وجود ندارد و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید به عنوان سرچشمه برای افرادی باشد که می‌خواهند این راه را ادامه دهند و فعالیت بنیاد در این زمینه به معنی فعالیت نکردن سایر نهادها نیست.
 


گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر عرصه دفاع مقدس نیز با اشاره به زیبایی‌های هشت سال جنگ تحمیلی در این نشست گفت: حال که این وظیفه بر عهده ما گذاشته شده که وقایع جنگ را ثبت کنیم باید آنچه بوده بیان کنیم، زیرا دوران دفاع مقدس زیبایی‌های بسیاری دارد که برای جهان قابل ارائه است و نویسندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند.
 
وی عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه این جشنواره در غربت برگزار می‌شود، انتظار می‌رود که اصحاب رسانه به این موضوع بیش از پیش توجه کنند و کتاب‌هایی که مورد تقدیر قرار می‌گیرند، حقشان را ادا کنند و نویسندگان را به نحو احسن به جامعه بشناسانند.

در پایان این مراسم از برترین‌های کتاب و نشر قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها