سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و اماکن مقدسه در ترویج کتابخوانی

نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و اماکن مقدسه در ترویج کتابخوانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین،  آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار با فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین که به مناسبت هفته کتاب در دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین برگزار شد، گفت: قرآن کتاب برکت است، و در شبی مبارک نازل شده است پس آن چیزی که کتاب و کتابخوانی را برکت می‌دهد، این است که بدانیم علم کتاب‌های ما در دست قرآن است و مهم ترین کتاب ما قرآن است.

وی بیان کرد: اینکه قرآن جایگاه ویژه‌ای داشته باشد بسیار مهم است، چرا که قرآن در محیطی نازل شد که به تعداد انگشتان دست با سواد در عربستان وجود نداشت و در این فضا بر علم و دانش تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: قرآن و جایگاه کتب دینی باید به صورت ویژه در کتابخانه‌های ما مد نظر قرار گیرد نه این که تصور این باشد که قرآن هم کتابی مثل سایر کتاب‌های موجود  در این کتابخانه است.

آیت الله عابدینی گفت: ما هم باید در نگاه‌هایمان به این مسئله توجه جدی داشته باشیم و اجازه ندهیم بین فضای معنوی و مذهبی ما و کتاب و کتابخوانی فاصله بیفتد از این روست که توصیه ما همیشه بر راه‌اندازی کتابخانه‌ها در محیط مساجد بوده است، چرا که کتابخوان ما می‌تواند معنوی و مذهبی باشد و همین حرکت گامی ارزشمند برای همراهی این دو حوزه است.

امام جمعه قزوین افزود: بسیاری از مساجد، امامزادگان و اماکن مقدس ما در استان قزوین از حضور پرشور مردم برخوردار هستند و چه خوب می‌شود اگر بتوانیم در همین فضا کتاب را نیز در اختیار مردم قرار دهیم و با این حرکت هم مسجد را آباد کردیم و هم نیاز به مطالعه و کتابخوانی در جامعه را در بستر مسجد پاسخ دادیم.

آیت‌الله عابدینی گفت: در روستاها که امکانات کمتری وجود دارد و امکان ساخت کتابخانه نیست میتوانیم از ظرفیت مسجد استفاده کرده و فضا را برای تاسیس کتابخانه فراهم کرد.

وی تاکید کرد: در امور کتاب و کتابخوانی می‌توانیم از ظرفیت فعالین حوزه معنوی و مذهبی، روحانیون مساجد و مسجدی‌ها بهره‌مند شد و قطعا مورد ارتقاء هم روحیه مذهبی در بین جوانان و هم ترویج کتابخوانی در جامعه می‌شود.

امام جمعه قزوین گفت: جشنواره‌های مختلفی که طی چند سال گذشته در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان قزوین برگزار شده، بسیار ارزشمند است چرا که در کنار ترویج روحیه کتاب و کتابخوانی توانسته است محتوای مناسب مذهبی و معنوی را در بین جامعه ترویج دهد.

قزوین صاحب 3 عنوان برتر در آئین تجلیل از کتابداران برجسته کشور شد
در ادامه این دیدار فاطمه محمدیبگی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: خوشبختانه امسال استان قزوین با درخشش 2 کتابدار و یک انجمن شهرستانی کتاب و کتابخوانی توانست صاحب 3 عنوان برتر در بین برگزیدگان این نهاد باشد.

وی بیان کرد: در این ارزیابی که با شاخص‌های ویژه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شده است ندا امیرلو معاونت اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به عنوان کتابدار برتر دز حوزه مدیریت فضای مجازی انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: خوشبختانه افتخار ما این بوده است که با شیوع بیماری کرونا خدمات فرهنگی و ترویجی را متوقف نکردیم و تلاش کردیم تا با استفاده از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خلا فیزیکی ایجاد شده را از بین ببریم و از این رو با توجه به تلاش‌های انجام شده همکار ما در استان قزوین موفق به کسب این عنوان شد.

محمد بیگی بیان کرد: همچنین در این آئین تجلیل از محدثه عظیمی مدیر کتابخانه محمدیه قزوین با عنوان کتابخانه مشارکتی برتر تجلی به عمل آمد.

وی عنوان کرد: برگزاری منظم جلسات انجمن‌های کتاب و کتابخوانی در شهرستان‌های مختلف استان و دغدغه مندی مسئولین استاین در در این حوزه موجب شد تا محمد نصیری فرماندار و رئیس انجمن کتابخوانی شهرستان البرز قزوین به عنوان برگزیده انتخاب و مورد تجلیل قرار گیرند که افتخاری برای ما محسوب می‌شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: اگرچه بسیاری از پیش‌بینی‌ها برای ارائه خدمات به مخاطبین ما در این ایام با توجه به شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفت اما تلاش کردیم تا فاصله فیزیکی ایجاد شده سبب جدایی مردم از حوزه کتاب نشود و از این رو با قدرت تمام فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی خود را در بستر فضای مجازی به انجام رساندیم.

محمدبیگی افزود: این که امروز نام استان قزوین در بین استان‌های برجسته کشور می‌درخشد شاهدی بر این مدعاست و تلاش ما این است که حوزه کتاب و کتابخوانی در استان قزوین تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها