یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
ناچاریم به‌جای کتابخانه‌سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: از 60 هزار روستای کشور فقط 1000 روستا دارای کتابخانه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، علیرضا مختارپور ظهر امروز یکشنبه 25 آبان 1399 در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه حتی اگر تمام پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه ای که در استان‌ها وجود دارد،‌ بهره‌برداری شود، با سرانه متوسط کتابخانه ای در کشور فاصله داریم، اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی مصوبه‌ای به تصویب رسید در برخی مناطق ناچاریم به‌جای کتابخانه سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه بیش از 60 هزار روستا در کشور وجود دارد اما کمتر از یک هزار کتابخانه در روستاها وجود دارد، در روستاهای بالای 2500 نفر امکان کتابخانه‌سازی نداریم اما می‌شود از مدارس بلااستفاده آموزش و پرورش استفاده کرد.
 
به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، مسائل مربوط به کتابخانه‌های عمومی متنوع است و در برخی از دوره‌ها با کم توجهی برخی از دستگاه‌های اجرایی روبه‌رو بوده است.
 
وی با بیان اینکه از سال 92 به بعد توجه بیشتری به این مسائل شد، افزود: تا دیروز حدود 700 کتابخانه از سال 93 که تا بحال در دست ساخت بود، به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شدند اما این تعداد خود را نشان نمی‌دهد چراکه برخی کتابخانه‌ها به خاطر مسائل طبیعی و یا فرسودگی از بین رفتند و برخی کتابخانه‌های مشارکتی هم از سوی طرف مقابل حذف شد که فرد مشارکت کننده محل کتابخانه را پس گرفت.
 
مختارپور اظهار کرد: در زمینه کتابخانه مرکزی هم تجربه تلخی در برخی استان‌ها داشتیم چراکه برخی تا مراحلی پیش رفته و در مرحله نهایی این محل از کتابخانه‌ها گرفته و به دستگاه دیگری تحویل شده است بنابر این باید کار با پیش بینی تمهیدات ضابطه‌مند شکل بگیرد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
 
استاندار فارس هم در این جلسه گفت: با اعطای زمین به کتابخانه مرکزی شیراز امید است که طی سه سال آینده شهرداری نسبت به ساخت این مجموعه اقدام کند.

 
عنایت الله رحیمی، اضافه کرد: ارزش زمینی که به کتابخانه مرکزی شیراز اختصاص داده شده است بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان ارزش گذاری شده و امید است شهرداری شیراز نیز با برنامه نسبت به ساخت این مرکز طی سه سال آینده اقدام کند.
 
عالی‌ترین مقام استان فارس اضافه کرد: استان فارس یکی از استان‌های دارای مزیت در حوزه فرهنگ و هنر است و توانسته زیرساخت‌های مناسبی در راستای افزایش سطح مطالعات عمومی فراهم کند این در حالی است که طی سال ۹۲ تاکنون بالغ بر ۳۰ درصد میزان کتابخانه‌های استان فارس افزایش یافته و میزان کتابخانه‌های استان فارس نزدیک به ۲۴۰ کتابخانه تخمین زده می‌شود.
 
وی ادامه داد: طی این بازه زمانی همچنین میزان مشترکان کتابخانه‌های استان فارس از ۱۱۸ هزار نفر به ۱۴۹ هزار نفر افزایش یافته و میزان کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان فارس ینز ۳۰ درصد افزایش یافته است.
 
به گفته استاندار فارس، بالغ بر ۲۳ شهر استان هنوز دارای کتابخانه نیستند و برنامه‌ریزی برای ایجاد کتابخانه در این ۲۳ شهر استان فارس همچنان ادامه دارد.
 
رحیمی پیشنهاد داد: با اختصاص زمین‌های دولتی به امر کتابخانه‌ها شاهد خواهیم بود مشکلات موجود در زمینه تأمین زمین در شهرها برای ساخت کتابخانه مرتفع خواهد شد و موضوع ساخت کتابخانه نیز از طریق شهرداری‌ها و بخش‌های خصوصی می‌توان دنبال کرد.
 
او ادامه داد: اگر بخش‌های خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی تمایلی به ساخت کتابخانه در استان داشته باشند به عنوان مشوق امکان ایجاد معافیت‌های مالیاتی برای این دسته از بنگاه‌های اقتصادی فراهم خواهد بود.
 
تامین اعتبار کتابخانه‌های عمومی از منابع دولتی مقدور نیست
در این جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس هم اعلام کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی یک موسسه غیردولتی است و عمده کمک‌ها از سوی بخش خصوصی، نهادها، خیرین و نیم درصد سهم شهرداری تامین می‌شود.
 
حسن نوروزی با اشاره به اینکه در قانون برای تامین اعتبار این نهاد به منابع دولتی، اتکا زیادی نشده است، اظهار کرد: چند ماه است که زمین کتابخانه مرکزی شیراز تامین شده است درحالیکه از 89 تا 98 اعتبار برای کتابخانه مرکزی شیراز در نظر گرفته می‌شد.
 
وی با اشاره به اینکه با این متراژی که گفته شد نمی‌توان از اعتبارات استانی برای ساخت آن استفاده کرد و اعتبارات استانی اجازه چنین ساختی نمی‌دهد، تاکید کرد: اگر می‌خواهند کاری شکل بگیرد باید مطالبات را جمع‌آوری کرده تا موضوع احداث کتابخانه مرکزی شیراز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ذیل بودجه 1400 قرار گیرد گرچه تاکنون در هیچ استانی چنین موضوعی مشاهده نشده است.

همچنین مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این جلسه که هم‌زمان با هفته کتاب برگزار شد، از افتتاح کتابخانه عمومی در 5 شهر فاقد کتابخانه خبر داد.

 
به گفته روح‌الله منوچهری، 23 شهرستان فارس فاقد کتابخانه است که در چند روز آینده 5 شهر صاحب کتابخانه خواهند شد.
 
افتتاح 2 کتابخانه عمومی در مبارک آباد و صدرا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس یادآور شد: از مجموع افتتاح‌های این هفته، 2 کتابخانه در شهرهای «صدرا» و «مبارک آباد» که فاقد کتابخانه بودند، افتتاح می‌شود.
 
وی همچنین از عضویت رایگان تمام اعضای کتابخانه‌های عمومی خبر داد و افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها تمدید رایگان یکساله کارت اعضای برای استفاده مداوم از خدمات کتابخانه‌ای انجام شد.
 
منوچهری با یادآوری این مطلب که ۲ هزار برنامه در ۲۴۰ کتابخانه فعال استان فارس ویژه این ایام برگزار می‌شود، تاکید کرد: از ۱۱ اثر به مناسبت هفته کتاب در شهرستان‌ها رونمایی خواهد شد.
 
وی با اشاره به برگزاری جشن ملی کتاب عنوان کرد: انجمن کتابخانه‌های استان به عنوان انجمن برتر کشوری معرفی و کتابخوان برتر هم از شهر «قادر آباد» بود که انتخاب شد.
 
تامین اعتبار کتابخانه مرکزی شهر شیراز
منوچهری پیرامون کتابخانه مرکزی شیراز هم گفت: تامین اعتبار کتابخانه مرکزی شهر شیراز در دستور کار قرار گرفت و 2 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که 30 درصد تخصیص یافت و مشاور برای این طرح معرفی شد.
 
وی با اشاره به اینکه زمین کتابخانه توسط شهرداری در نظر گرفته شد و این زمین در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد، تاکید کرد: امیدوارم با اعتباری که امسال تخصیص داده می‌شود بتوانیم به نقاط خوبی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها