شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
هفته کتاب با پاییزه کلید خورد

بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب با شعار دانایی؛ مانایی با پیش‌بینی بیش از 800 برنامه‌ از سوی نهاد‌های دولتی و غیر‌دولتی آغاز شد؛ رویدادی که هم‌زمان با آن، طرح پاییزه کتاب 99 نیز کلید خورده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار بیست‌وهشت ‌ساله شد؛ این رویداد ملی عرصه آزمون میزان مشارکت دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی در امر توسعه کتاب‌ و کتابخوانی محسوب می‌شود.  

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان هسته اصلی و مجری برنامه‌های بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب با وجود پیوست کرونایی برگزاری 32 نشست تخصصی با حضور  بیش از 90 سخنران در سرای اهل قلم را با استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی اقدام کرده‌است؛ مشارکت‌ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور با پیش‌بینی بیش از 800 برنامه متنوع، نشان‌‌دهنده عزم جدی برای برگزاری موثر برنامه‌های هفته کتاب با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا است.

یکی از اقدامات جدید موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تشکیل کمیته محتوایی و تعیین 6 رویکرد به‌جای نامگذاری روز‌های این هفته است. این رویکرد‌ها شامل «کتاب، کتابخانه، کتابدار، پایتخت کتاب»، «کتاب و جامعه‏‌پردازی با مروجان کتاب»، «کتاب، دانایی و توانایی»، «کتاب، سبک زندگی و جامعه سالم»، «کتاب، سرمایه اجتماعی و فضای مجازی»، «پویندگی با کتاب و کتابفروشی»، «کتاب، باورمندی دینی و خودسازی معرفت» است.   

هفته کتاب، را باید جلوه عملی توجه به همه حلقه‌های نشر؛ به‌ویژه کتاب‌فروشی‌ها دانست یکی از اقدامات موثر متولیان برگزاری هفته کتاب برگزاری طرح پاییزه کتاب همزمان با هفته کتاب است. امسال نیز پانزدهیمن دوره طرح‌های حمایتی با همراهی قابل‌توجه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص اعتبار 4 میلیاردی برگزار می‌شود.

در این طرح، 835 کتابفروشی از سراسر کشور برای حضور در طرح پاییزه کتاب ۹۹ اعلام آمادگی کرده‌اند که در مقایسه با طرح تابستانه کتاب ۹۹ افزایش ۶ درصدی مشارکت کتابفروشی‌ها را به همراه داشت.
                     
در پانزدهمین دوره طرح‌های یارانه حمایتی از کتاب‌فروشان، از تعداد کل کتاب‌فروشی‌های عضو طرح، ۶۲۹کتاب‌فروشی در مراکز استان و ۱۸۸کتاب‌فروشی در سایر شهرهای استان‌ها برای حضور در طرح پاییزه کتاب۹۹ ثبت نام کرده‌اند.

مطابق آمار، ۱۰۵ کتاب‌فروشی نخستین‌بار در طرح پاییزه کتاب ۹۹ شرکت کرده‌اند. استان‌های تهران با ۱۲۸کتاب‌فروشی، اصفهان با ۸۵ کتاب‌فروشی، خراسان‌رضوی با ۸۴کتاب‌فروشی، قم با ۷۰کتاب‌فروشی، آذربایجان شرقی با ۵۰کتاب‌فروشی، کردستان با ۴۶کتاب‌فروشی، فارس با ۴۵کتاب‌فروشی، مازندران با ۳۱کتاب‌فروشی، گیلان با ۲۷کتاب‌فروشی  و کرمان با ۲۲کتاب‌فروشی در  طرح پاییزه کتاب ۹۹ مشارکت کردند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به برگزار نشدن سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران استقبال از طرح پاییزه کتاب قابل‌توجه باشد.
 
بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب با شعار دانایی مانایی تا 30 آبان‌ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها