جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
تقویت اتحادیه چاپخانه‌داران در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، ضمن تأکید بر تقویت اتحادیه چاپخانه‌داران، از انعقاد تفاهم‌نامه برای ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به فعالین عرصه فرهنگ و به‌ویژه صنعت چاپ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا) در همدان، به مناسبت هفته کتاب، به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از فعالان صنعت چاپ استان همدان تجلیل شد.

در این نشست که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد، احمدرضا احسانی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: با ارزیابی‌های انجام شده در سطح ملی، خوشبختانه استان همدان ازجمله استان‌های فعال و پویا در عرصه چاپ شناخته شده است؛ هر چند این فعالیت‌ها با محدودیت و مشکلات فراوان همراه بوده است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از فعالان عرصه چاپ برای حفظ پویایی این صنعت در استان، افزود: محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی شرایط را در صنعت و اقتصاد سخت کرده است. حوزه چاپ دووجهی بوده و بخش عظیم آن فرهنگی و غیر انتفاعی است که این موضوع تفاوتی را با سایر زمینه‌های صنعت ایجاد کرده و باعث شده ارزش افزوده پایین‌تری داشته باشد.

احسانی با اشاره به آثار مثبت محسوس و غیرمحسوس اختصاص یارانه به حوزه فرهنگ، ادامه داد: اختصاص یارانه فرهنگی آثار خود را جامعه با کاهش چالش‌ها نمایان می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، تأکید کرد: یکی از زیرساخت‌های اصلی، توسعه فرهنگی صنعت چاپ است که با بیشتر مولفه‌های فرهنگی و هنری ما ارتباط دارد. در زمینه نشر کتاب و اطلاع‌رسانی، مطبوعات و سایر مجموعه‌ها صنعت چاپ زیرساخت و صنعت مادر در حوزه فرهنگ است. 

وی گفت: نیاز است که این صنعت به‌صورت ویژه دیده شود. شرایط خاصی بر کشور حاکم بوده و شاید آنطور که باید و شاید به این حوزه توجه نشده است. در این ایام، شیوع ویروس کرونا، سختی‌ها و فشار مضاعفی را به این حوزه وارد کرده است.

احسانی تصریح کرد: فعالان این صنعت با سختی مواجه‌اند. ما این سختی را کاملا درک و حس می‌کنیم. پیگیر هستیم تا بتوانیم بخشی از این مشکل را حل کنیم.  شاید آنطور که شایسته است نتوانستیم، اما به آینده امیدوار هستیم که اقدامات انجام شده به نتیجه برسد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، ادامه داد: با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت، تقویت اتحادیه چاپخانه‌داران در دستور کار ما قرار دارد تا به این وسیله اتحادیه مذکور باعث توانمندتر شدن و بهبود عملکرد در رفع مشکلات صنفی شود.

وی با اعلام انعقاد تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صندوق کارآفرینی امید، افزود: تسهیلات سامانه «کارا» با نرخ 12 درصد است که در این حوزه با استقبال مواجه نشد، زیرا حوزه فرهنگ متفاوت از سایر حوزه‌ها است.

احسانی گفت: طی چند روز آینده با مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت با اولویت بر صنعت چاپ و صنوف فرهنگی جلساتی را خواهیم داشت و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

این مسئول فرهنگی همچنین اظهار کرد: درباره مباحث مالیاتی از معاونت اقتصادی پیگیر هستیم، جلساتی نیز در این زمینه برگزار شده است. در هفته آینده دومین جلسه در این راستا برگزار خواهد شد که امیدواریم نتایج مثبتی را در پی داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر صنعت چاپ صرفا به مسائل اقتصادی بپردازد، درآمد بسیار بیشتری کسب می‌کند، اما چون مکلف است که حوزه فرهنگ را پشتیبانی کند، مقداری با مشکل برخورد می‌کند که باید این مشکلات برطرف شود.

احسانی در ادامه گفت: هرچقدر در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری شود، جامعه زیست بهتری خواهد داشت. فرهنگ زیرساخت توسعه در سایر بخش‌ها است. 

حسین محرابی؛ رئیس اتاق اصناف استان همدان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان فعالان این عرصه که هم در عرصه صنعت حضور دارند و هم در عرصه فرهنگی، بیان کرد: اتحادیه چاپخانه‌داران هم در عرصه صنعت و هم در عرصه فرهنگ پیشتاز است. همه ما می‌دانیم، توسعه و پیشرفت علم مدیون صنعت چاپ است.

وی افزود: پس از انقلاب صنعتی، اگر صنعت چاپ نبود، شاید امروز به این سطح از ترقی و پیشرفت نائل نمی‌شدیم. 

محرابی گفت: اگر نگاهی به جوامع پیشرفته بیاندازیم، هر جامعه‌ای که توسعه‌یافته و پیشرفت کرده، سطح مطالعه در آن بالا بوده است.

رئیس اتاق اصناف همدان ادامه داد: متأسفانه صنعت چاپ در ایران طی سال‌های اخیر به دلیل گرانی کاغذ با چالش روبه‌رو شده است. همچنین براساس آمار، سرانه مطالعه مردم، پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت همانگونه که به معیشت مردم توجه می‌کند به غذای فکری مردم نیز توجه کند، اظهار کرد: جوامعی که کمترین چالش‌ها را دارند و بیشترین پیشرفت را داشته‌اند، جوامعی هستند که از نظر سرانه مطالعه سطح بالایی دارند.

محرابی افزود: پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که خواستند طرح مارشال را پیاده کنند، آمریکایی‌ها بودجه بسیار قابل‌توجهی را به یکی از شرکت‌های اروپایی دادند. پس از مدتی دیدند که این بودجه در عرصه هنر، تئاتر و صنعت چاپ هزینه شده است. وقتی علت را جویا شدند، پاسخ شنیدند جامعه‌ای که مسائل فرهنگی‌اش حل شده باشد، مسائل صنعتی‌اش حل خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف همدان در پایان ضمن تقدیر از اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان، گفت: ما همچنان پشتیبان این اتحادیه هستیم و امیدواریم دولتمردان در برنامه‌ها و بودجه سال‌های آتی، نگاهی ویژه به فرهنگ و یارانه کاغذ داشته باشند و مطمئن باشند سوبسیدی که به کاغذ می‌دهند، چندین برابر به نفع دولت است. در برابر چالش‌های اجتماعی که ممکن است در جامعه اتفاق بیفتد، ارتقای فرهنگ راهگشاست.

در این نشست از مدیرمسئولان، متصدیان و فعالان عرصه چاپ تجلیل شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها