یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
نرجه‌ای‌ها بعد از 15 سال انتظار کتابخانه‌دار می‌شوند

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکستان گفت: کتابخانه نرجه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌‌رسد و بعد از چندین سال انتظار، اهالی این شهر کتابخانه‌دار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، تاکستان اگرچه بزرگترین و پرجمعیت‌ترین منطقه تات‌نشین ایران و درواقع جهان و زادگاه برخی از بزرگان زبان و ادب فارسی است، به دلیل واقع شدن در فاصله‌ای طولانی از مرکز استان (قزوین)، جغرافیای خشک و پراکندگی روستاها، از حداقل‌های امکانات در حوزه کتابخوانی برخوردار است.

فاصله طولانی تا مرکز استان موجب شده است تا جمعیت این شهر توان دسترسی به کتابخانه‌های قزوین را نداشته باشند، این درحالی است که شهرهای خرمدشت، اسفرورین، نرجه، ضیاء‌آباد و نیکویه این شهرستان نیز با فاصله زیاد از یکدیگر و تعداد فراوان روستا از خدمات فرهنگی به خصوص کتابخانه محروم هستند.

با این حساب، ساخت کتابخانه برای شهرهای این شهرستان که تنها 7 باب کتابخانه فعال دارد، به یک اولویت تبدیل شده است. از این رو ساخت کتابخانه نرجه (پروژه نیمه کاره 15 ساله) به عنوان پاسخ به یک نیاز و مطالبه عمومی، در دستور کار قرار گرفت و حالا به گفته «احمد لشگری» رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکستان، کتابخانه عمومی شهر نرجه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

لشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به فعالیت 7 بابت کتابخانه در شهرستان تاکستان، گفت: در حال حاضر 7 باب کتابخانه با 150 هزار نسخه کتاب در این شهرستان در حال فعالیت است و بیش از 10 هزار عضو فعال از خدمات این کتابخانه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

نرجه مرکز کتابخوانی می‌شود
وی بیان کرد: شهرستان تاکستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، بافت جمعیتی و شغل اکثریت مردم امکان دسترسی کمتری به مرکز استان دارد این در حالی است که تاکستان جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته در استان قزوین است. این محرومیت در شهرهای این شهرستان نیز بیشتر است، از این رو کمبود برخی از امکانات نظیر کتابخانه کاملا طبیعی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکستان گفت: این در حالی است که در طی سالیان گذشته بارها تلاش شده است تا پروژه‌های ساخت کتابخانه در این شهرستان اجرایی شود که به‌دلیل کمبود اعتبارات به سرانجام نرسیده است.

لشگری گفت: مهم‌ترین پروژه این سال‌ها کتابخانه عمومی نرجه است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکستان عنوان کرد: شهر نرجه به‌دلیل قرارگیری در مرکزیت تعداد زیادی از روستاهای این بخش می‌تواند مرکز خدمات فرهنگی و کتابخانه ای در این ناحیه باشد و قطعا ساخت و بهره‌برداری از این کتابخانه می‌تواند در رشد شاخص‌های آماری کتاب و کتابخوانی در شهرستان تاکستان و استان قزوین اثرگذار باشد.

لشگری افزود: علاقمندی مردم این شهر به فعالیت‌های فرهنگی به‌خصوص حوزه کتاب و کتابخوانی و مشارکت گسترده‌ای که دارند، شاهدی بر این مدعاست.

چشم‌انداز 1400 در حوزه کتابخانه محقق نمی‌شود
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکستان با اشاره به تعداد کتابخانه‌های موجود در این شهرستان گفت: بر اساس سند چشم‌انداز 1400 تا این سال باید به تعداد 17 باب کتابخانه در این شهرستان برسیم که تا رسیدن به این عدد راه طولانی در پیش داریم.

لشگری بیان کرد: اعتباراتی که به‌منظور توسعه کتابخانه‌ها و رونق بخش کتاب و کتابخوانی به این اداره اختصاص پیدا می‌کند بسیار ناچیز است که در شرایط اقتصادی موجود اجرای پروژه‌های عمرانی را بسیار دشوار کرده است.

وی افزود: توسعه کتابخانه‌ها و سهولت در دسترسی کتاب مطالبه جدی مردم این مناطق است که امیدواریم با همراهی مسئولین استانی بتوانیم به بخشی از این نیاز موجود پاسخ بگوییم.

کتابخانه سیار تنها راهکار رساندن کتاب به روستاهای تاکستان است
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکستان گفت: با وجود جمعیت زیاد روستاهای این منطقه امکان حضور این افراد در مرکز شهرستان و شهرها وجود ندارد با این حال این وظیفه ماست که کتاب این ابزار فرهنگی اثرگذار را به دست مردم برسانیم.

لشگری تصریح کرد: دغدغه اصلی ما در این شهرستان روستاهاست که برخی از این روستاها با شهر فاصله زیادی دارند و تنها راهکار رساندن کتاب به این مناطق استفاده از کتابخانه سیار است.

وی گفت: در این خصوص رایزنی‌های فراوانی انجام شده است تا یک دستگاه مینی بوس یا اتوبوس در اختیار ما گذاشته شود تا بتوانیم با تجهیز آن کتابخانه سیار را راه اندازی کنیم اما فعلا نیازمند اعتبارات جدی هستیم.

روستائیان تاکستان از خدمات مجازی کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکستان گفت: شیوع بیماری کرونا به ما نشان داد که حتی با وجود مسافت فیزیکی می‌توانیم محتوای کتاب و خدمات فرهنگی خود را به دست مخاطبین برسانیم و با وجود اینکه نخستین تجربه در این ابعاد در نهاد کتابخانه‌ها بود، اما به اذعان بسیاری از مخاطبین می‌توانیم بگوییم عملکردی موفق داشته‌ایم.

لشگری افزود: در ایام شیوع بیماری با وجود تعطیلی کتابخانه‌ها همکاران ما در کتابخانه‌های عمومی شهرستان حضور داشتند و با تهیه کلیپ‌ها و برنامه‌های مجازی معرفی کتاب، برگزاری مسابقات و نمایشگاه‌های اینترنتی و راه اندازی پویش‌های کتابخوانی اجازه ندادند تا فروغ کتاب و کتابخوانی کمرنگ شود.

موکب مجازی اربعین دستاورد بزرگ فرهنگی ایام محرم در تاکستان است
وی بیان کرد: شهرستان تاکستان به دلیل قرار گیری از محل عبور زائرین اربعین هر ساله با موکب‌های متعدد میزبان زائرین ابا عبدالله الحسین (ع) بود که بخشی از این موکب‌ها به ارائه خدمات فرهنگی می‌پرداختند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکستان گفت: امسال که به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان زیارت زائرین فراهم نبود توانستیم در یک تجربه شیرین موکب مجازی اربعین را راه اندازی کنیم.

لشگری افزود: در این ایام موکب مجازی اربعین در بخش‌های مختلف خاطره‌گویی اربعین، معرفی کتاب، قصه‌گویی، شعرخوانی، مداحی و روضه‌سرایی و برپایی مسابقات مختلف شبانه‌روزی فعال بود که توانست خدمات فرهنگی را در فضای مجازی به علاقمندان ارائه کند.

وی افزود: همچنین در این زمان 7 نمایشگاه کتاب در محل کتابخانه‌های عمومی این شهرستان تشکیل شد و نمایشگاه‌هایی نیز به صورت مجازی برگزار گردید که مورد استقبال خوب کتابخوانان این شهرستان قرار گرفت.

یادآوری می‌شود، استان قزوین دارای 60 باب کتابخانه عمومی است که بیش از 70 هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضویت دارند و از 984 هزار و 247 نسخه کتاب موجود در کتابخانه‌های عمومی استان بهره‌مند می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها