شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
«عاشقانه‌ها»؛ حوزه‌های مغفول مانده و روایت‌نشده جبهه فرهنگی

کتاب «عاشقانه‌ها» از جمله آثاری است که با ایده‌دهی و برجسته‌کردن حوزه‌های مغفول‌مانده و روایت‌نشده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سویی کاستی‌ها را در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کمتر کرده و از سوی دیگر، خون تازه‌ای به جریان تاریخ شفاهی این جبهه انقلاب تزریق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب عاشقانه ها در 168 صفحه با شمارگان 1000 نسخه در انتشارات راه‌یار منتشر شده است، این کتاب بخشی از وصیت‌نامه‌های تعدادی از شهدای مدافع حرم خطاب به همسران و فرزندانشان است.
 
امام(ره) فراتر از مرزها، نامه‌های مردمی به امام(ره)، روایت‌های ناگفته از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به روایت هنرمندان (اعم از سینماگران، عکاسان، هنرمندان تجسمی و ....)، زندگی و خاطرات قله‌های هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، دیالوگ‌های ماندگار فیلم‌های ایرانی، عاشقانه‌های شهدا، اتفاقات و حوادث مهم تاریخ معاصر و انقلاب و... برخی از عناوین این مجموعه هستند.
 
در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با صدها سوژه و موضوع مواجهیم که در طول این چهل سال، برای بعضی از آن‌ها به صورت مستقل، حتی یک محصول خوب هم تولید نشده است. لذا نویسنده کتاب «عاشقانه‌ها» دست به پژوهش‌هایی زده و از منابع و محتواهای تولیدشده، گوهرهایی استخراج کرده است. هدف اصلی نویسنده از این پژوهش‌ها و رصدها تلاش در راستای تولید و بازآوری آثاری بوده است که از فهم یک نیاز و خلأ در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی صورت گرفته است.
 
تولید و بازآوری آثاری مانند «عاشقانه‌ها» از سویی کاستی‌ها را در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کمتر می‌کند و از سوی دیگر با ایده‌دهی و برجسته‌کردن حوزه‌های مغفول‌مانده و روایت‌نشده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، خون تازه‌ای به جریان تاریخ شفاهی این جبهه انقلاب تزریق می‌کند.
 
«عاشقانه‌ها»؛ برش‌هایی از وصیت‌نامه‌های تعدادی از شهدای مدافع حرم خطاب به همسران و فرزندانشان است. همان‌طور که در ابتدای کتاب می‌خوانیم، این وصیت‌‌نامه‌‌ها عموماً در فضای مجازی در دسترس قرار دارند، اما تا به حال در قالب کتابی مستقل و به صورت موضوعی به این وصایا که علاوه بر نمایاندن ابعاد عاطفی و روابط خانوادگی شهدای مدافع حرم، می‌تواند شروع فصلی نو برای توجه به موضوعات و سوژه‌های زمین‌مانده انقلاب باشد، پرداخته نشده است.
 


در ذیل نمونه‌ای از نامه‌ شهدا به همسر و فرزندانشان را می‌خوانید:

هم‌سنگر و همراه
شهید حسین همدانی در نامه‌ای به همسرش از او به عنوان هم‌سنگر و همراه خود نام برده و از خداوند برای او خیر و آمرزش طلب می‌کند و سفارش می‌کند که مثل گذشته بدهکار به انقلاب و نظام باشد، نه طلبکار. قانع باشد و در مقابل کمبودها یا کم‌مهری‌ها، صبر داشته باشد و مراقب باشد فضاسازان او را ناسپاس نکنند، شهید همدانی معتقد است که عشق به ولایت فقیه و اطاعت کامل از ایشان سعادتمندی دنیا و آخرت را دارد.
 
آیینه خود را شکستم
در پیام صوتی که عباسعلی علیزاده لحظاتی قبل از شهادت برای خانواده‌اش ارسال کرده جای همه را در حرم بی‌بی زینب(س) خالی کرده و می‌گوید، نمی‌دانید اینجا چه صفایی دارد! ولی همه‌جا مخروبه است، واقعاً خرابه شام اینجاست، همین که چشمت به اینجا میفتد یاد سه ساله امام حسین(ع) می‌افتی، شهید علیزاده در این پیام از خانواده‌اش می‌خواهد برای امام زمان(عج) و حاج قاسم و رزمنده‌های دیگر دعا کنند و به پسرش سفارش می‌کند که مبادا اسلحه‌ من روی زمین بماند و عباسعلی علیزاده آخرین مدافع جویباری حرم حضرت زینب(س) باشد، اسلحه من را به‌دست بگیرید و یا علی بگویید. یک بار به حرم عمه‌جانمان جسارت شد، شما نگذارید دوباره تکرار شود. 
 
نسبت به مستمندان مهربان باش
در نامه‌ای که شهید محمدرضا زارع الوانی خطاب به پسرش نگاشته آمده است: پسرم چندین سال بود از خداوند می‌خواستم پسری از ذریه و شیعه حضرت زهرا(س) به من بدهد و هرچند زیاد با هم نبودیم ولی بدان همیشه به یادتم و از تو می‌خواهم به یاد امام و شهدا باشی و به عنوان یک بسیجی ولایی همیشه در مکتب شهادت باشی. نسبت به مستمندان، همسایگان و اقوام مهربان باش و امورشان را پی‌گیر باش. برای خدا کارکن و فقط نیتت خدا باشد.
 
کتاب «عاشقانه‌ها» در ۱۶۸ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰نسخه از سوی انتشارات «راه‌یار» منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها