پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
رونمایی از نخستین «ایستگاه کتاب» در مجتمع‌های مسکونی تبریز

اولین «ایستگاه کتاب» در مجتمع‌های مسکونی تبریز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استقبال اهالی مجتمع رونمایی شد. احداث ایستگاه‌های کتاب در مجتمع‌های مسکونی طرح جدید شهرداری در رابطه با توسعه کتابخوانی در تبریز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، این نخستین بار است که طرح ویژه کتاب و کتابخوانی با محوریت مجتمع‌های مسکونی در تبریز اجرا می‌شودY طرحی که قرار است کتاب را به نزدیکی خانواده‌ها ببردY نوعی کتابخانه کوچک در دل مجتمع‌ها، تا مسیر دسترسی به کتاب به اندازه چند طبقه یک ساختمان کاهش یابد.
 
۵۰ ایستگاه کتاب در مجتمع‌های مسکونی احداث می‌شود
شهردار تبریز در حاشیه مراسم رونمایی از ایستگاه کتاب در مجتمع فردوس، کتابخوانی را یکی از شاخص‌های پیشرفت جوامع دانست و از راه‌اندازی ۵۰ ایستگاه کتاب در مجتمع‌های مسکونی تبریز خبر داد.
 
ایرج شهین‌باهر با ابراز ناخرسندی از پایین بودن سرانه مطالعه در استان آذربایجان شرقی، توجه به حوزه فرهنگی را از دغدغه‌های اصلی شهرداری در کنار فعالیت‌های عمرانی عنوان کرد.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های کتاب به منظور افزیش سرانه مطالعه راه‌اندازی می‌شوند و در مرحله نخست ۵۰ مجتمع مسکونی کتابخانه سیار افتتاح می‌شود و سپس در تمام مجتمع‌های مسکونی شهر پیاده می‌شود.


وی گفت: کتاب‌های ارائه‌شده در این ایستگاه‌های کتاب بیشتر عمومی است با این حال کتاب‌هایی با مضامین فرهنگ شهرنشینی و حقوق شهروندی نیز در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
 

 
فرهنگ بدون آموزش نهادینه نمی‌شود
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در این مراسم گفت: فرهنگ نهادینه نمی‌شود مگر اینکه آموزش داده شود و کتابخوانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید در زمینه کتابخوانی آموزش داده شود.
 
غلامحسین مسعودی ریحان از تلاش برای افزایش سرانه مطالعه در شورای شهر خبر داد و بیان کرد: شورای پنجم از اولین سال تشکیل، افزایش فرهنگ کتابخوانی در جامعه را مورد توجه قرار داده است و امروز شاهد تحقق مصوبه‌های شورای شهر در حوزه کتاب هستیم.
 
وی افزود: وی افزود: قرار است در اتوبوس‌ها و قطار شهری، کتابخانه‌هایی تهیه شوند تا شهروندان در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و ساکنین مجتمع‌ها از آن کتاب‌ها استفاده کنند.

مسعودی ریحان با اشاره به افزایش قیمت کتاب خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کتاب گفت: گرانی‌های چند سال اخیر موجب شده است تا مردم بیشتر به فکر معیشت خود باشند و خرید کتاب از سبد فرهنگی خانوار حذف شود؛ بنابراین ضروری است تا دولت با پرداخت یارانه به این حوزه، قدرت خرید کتاب را بین مردم افزایش دهد.
 

 
کتاب، میراث پیامبران و اولیا
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تمام پیامبران و اولیا با خود کتابی به همراه داشتند و این امر نشان می‌دهد که کتاب سرمنشأ اصلی حقیقت است.
 
سعید نیکوخصلت با اشاره به اتفاقات و توهین اخیر نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اکرم، از برگزاری مسابقه کتابخوانی «محمد رحمت للعالمین» در تبریز خبر داد.
 
وی با اذعان بر اینکه تبریز علیرغم صبغه فرهنگی خود، سرانه مطالعه پایینی دارد، ابراز امیدواری کرد که فرآیند توسعه کتابخوانی در درازمدت میسر شده و حرکت های قطره‌ای و محلی، به یک جریان تبدیل شوند.
 

در پایان این مراسم از پوستر مسابقه کتابخوانی «محمد رحمت للعالمین» نیز توسط شهردار تبریز رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها