دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
درباره تقریب مذاهب اسلامی چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

انتشارات بوستان کتاب به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت و ایام میلاد پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) بسته کتابشناسی آن حضرت را به علاقه‌مندان پیشنهاد و معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب‌هایی که مؤسسه بوستان کتاب درباره هفته وحدت و دیدگاه مشترک عقیدتی شیعه و اهل سنت چاپ و منتشر کرده، به بیش از 9 عنوان می‌رسد. این کتاب‌ها که در راستای الگوگیری و برای تعالی و خودسازی درباره شناخت سنت و سیره نبوی به چاپ و توزیع رسیده است، به منظور بهره‌گیری مخاطبان در ایام رحلت پیامبر اعظم(ص) معرفی و پیشنهاد می‌شود.
 
گفتوگوی مذاهب (عدالت صحاب)
کتاب «گفت‌وگوی مذاهب» به آغاز قرن جديد با موضوع احيای شعار «گفت‏وگوی تمدن‏‌ها» پرداخته كه امت اسلامی چهارده قرن پيش پرچم آن را برافراشته و اكنون شايسته پيروان همين امت است كه پيشگامان «گفتمان دوستانه و عالمانه» باشند تا از دانش يكديگر بهره گرفته و در اختلافات به وحدت نظر برسند. قضاوت درباره «سيمای واقعی صحابه پيامبر اكرم(ص)» از موضوعاتی است كه مذاهب اسلامی برداشت‏‌های متفاوتی درباره آن داشته و موجب سوء تفاهم و بدبينی و احياناً چالش‌‏های خصمانه شده است. كتاب حاضر سعی کرده آراء و دلايل شيعيان و اهل‏سنت را در قالب يك گفتمان علمی و صميمی عرضه كرده تا گامی به سوی همفكری و همدلی برداشته شود. کتاب «گفت‌وگوی مذاهب»، تألیف محمدحسن زمانی با موضوع کلام استدلالی در 180 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار نشر شده است.



خلفای پیامبر اعظم(ص)
عقل انسان حکم می‌‏کند که درباره مرجع دینی بعد از پیامبر تحقیق کرده و بررسی کند که قول و گفتار چه کسی یا کسانی کاشف از اراده تشریعی خداوند و بیانگر سنت رسول خدا(ص) است؟ تا دستورهای دینی خود را از او بگیرد که از گروه ناجیه باشد. کتاب «خلفای پیامبر اعظم(ص)»، کاوشی است برای شناخت و معرفی مرجع دینی مسلمانان بعد از رسول خدا(ص) که در روایات متواتری از آن بزرگوار، همه محدثین، صاحبان صحاح و سنن مذاهب اسلامی نقل کرده‌‏اند؛ مبنی بر این که «خلفای بعد از من، دوازده نفر قریشی هستند که وظایف مرا انجام می‏‌دهند».
 
نویسنده کوشیده است نظریات دانشمندان اسلامی را در بیان مصداق این روایات به صورت تطبیقی ارزیابی و بررسی کند و با توجه به قرائن و شواهد موجود در همین روایات و روایات دیگر، افرادی که می‏تواند مصداق این روایات باشند معرفی کند.کتاب «خلفای پیامبر اعظم(ص)»، تألیف احمد علی طاهری ورسی با موضوع اهل بیت(ع) در 392 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
 


اندیشه اصلاح و راهبرد وحدت و همبستگی در جهان اسلام
وحدت، در منابع اصیل دینی (کتاب و سنت) و در اندیشه و عمل رهبران دینی و سیاسی جهان اسلام طی قرن‏ها همواره مطرح و دنبال شده است. یکی از این منادیان وحدت در قرن سیزدهم هجری، سید جمال‏‌الدین اسدآبادی است که با الهام از اندیشه سیاسی او متفکرانی در بلاد عرب، به ویژه مصر، سوریه، لبنان و عراق و در شبه قاره هند و ایران، از اهل سنت و شیعه، در قالب نهضت‌‏های فکری و سیاسی و با ارائه پیشنهادهایی درچارچوب اندیشه‏‌های سیاسی و اصلاحی خود به آن پرداختند.
 
مطالعه و بررسی آرای آنان در کتاب «اندیشه اصلاح و راهبرد وحدت و همبستگی در جهان اسلام»، کمک زیادی به تدبیر امور مسلمانان در دنیای پیچیده کنونی و در روند جهانی شدن، در قالب منطقه‌‏گرایی می‌‏کند. کتاب «اندیشه اصلاح و راهبرد وحدت و همبستگی در جهان اسلام»، تألیف سید احمد موثقی با موضوع اندیشه و جریان شناسی سیاسی در 740 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار نشر شده است.


 
عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاریخ
عدالت صحابه از موضوعات بسیار حساسیت برانگیز برای اهل تشیع و تسنن است. بررسی علمی و جامع این موضوع می‏تواند یکی از گره‌‏های کور بر سر راه وحدت و اخوت اسلامی را بگشاید. کتاب «عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاریخ» در عین اختصار، کم ‏نظیر است، زیرا نویسنده آن، علاوه بر تسلط کامل بر منابع علمی فریقین از فعالان موفق در عرصه تقریب بین‏ المذاهب است. به کارگیری روش متقن علمی مورد قبول فریقین و در عین حال بدون برانگیختن احساسات مذهبی آنان از ویژ‏گی‏‌های منحصر به فرد این اثر است. کتاب «عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاریخ»، تألیف محمد آصف محسنی و عصمت الله خلیلی با موضوع کلام و عقاید در 232 صفحه به همت انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.




ضرورت تعامل علمای جهان اسلام و اجتناب از لعن و تکفیر
جریان‏‌های تکفیری هر روز جان جمعی از مسلمانان را می‏گیرند و مردم را به شدت دچار وحشت و ناامنی کرده‌‏اند. عملکرد ددمنشانه آنان پرسش‏‌هایی را در خصوص مرام و مسلک‏شان برانگیخته است، از همین‏‌رو در کتاب «ضرورت تعامل علمای جهان اسلام و اجتناب از لعن و تکفیر»، تکفیر و ریشه و پیشینه آن و آثار ناگواری که در گذشته و حال با انگیزه‏‌های مختلف داشته واکاوی و راه‏‌حل‏هایی برای جلوگیری از آن، ارائه شده است.
 
همچنین این کتاب، لعن را که دست‏اویزی برای تکفیر و قتل است کاویده و بر حفظ خون مسلمانان و احترام به مقدسات پیروان مذاهب مختلف تأکید کرده است. سیره معصومان در وحدت و همکاری با اهل‏ سنت و نماز با آنان برای حفظ اسلام، تعامل علمای جهان اسلام در زمینه‏‌های فرهنگی و آموزشی، و اجازه نقل حدیث و کتاب از همدیگر موضوعات دیگری است که به آن پرداخته شده است. کتاب «ضرورت تعامل علمای جهان اسلام و اجتناب از لعن و تکفیر»، تألیف علی‌اکبر ذاکری با موضوع عقاید در 260 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شده است.
 


کاشف الغطاء و تقریب بین مذاهب
شرایط سیاسی و اجتماعی پیش آمده در کشورهای اسلامی، بعد از وقوع جنگ جهانی اول و سقوط دولت عثمانی، یکی از تلخ‏ترین و دشوارترین مقاطع تاریخ اسلام و مسلمانان است. اکنون سال‏هاست که حضور آزاردهنده اروپاییان برای انتقام جنگ‏‌های صلیبی و تولد غده سرطانی صهیونیسم در قلب سرزمین‏‌های اسلامی از یک سو و به قدرت رسیدن فرقه افراطی وهابیت درجزیرة‌العرب از سوی دیگر، بر تشتت و تفرقه میان مسلمانان دامن می‏‌زند. در چنین اوضاع و شرایطی مردی از تبار مالک اشتر برخاست و مسلمانان را به وحدت و همدلی و پرهیز از تفرقه فراخواند. کتاب «کاشف الغطاء و تقریب بین مذاهب»، نگاهی به دیدگاه‌‏ها و دست‏آوردهای محمد حسین آل کاشف الغطاء در وحدت مسلمان و تقریب بین مذاهب اسلامی دارد. کتاب «کاشف الغطاء و تقریب بین مذاهب»، تألیف مجتبی داودی با موضوع سیاسی و اجتماعی در 212 صفحه به همت انتشارات بوستان کتاب منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نگاهی دیگر به وحدت و تقریب
وحدت از اصول اساسی در زندگی مسالمت ‏آمیز است، که اسلام بر آن تأکید فراوان کرده است. در فضای وحدت و همدلی می‌‏توان به پیشرفت‏های معنوی و مادی نائل آمد و از هدر رفتن استعدادها و فرصت‏ها جلوگیری کرد. کتاب «نگاهی دیگر به وحدت و تقریب» با عنوان «وحدت و تقریب» جنبه‏‌های گوناگون این مهم را براساس آموزه‏‌های فقهی و معارفی را در سه فصل کاویده است. نگارنده در فصل اول به موضوع «نظام وحدت» در فصل دوم درباره «نظام تقریب و گفت‌وگو و اتحاد» و در فصل سوم به «نظام هم‏اهنگ‏‌سازی و مطابقت با زمان و مکان» پرداخته است. کتاب «نگاهی دیگر به وحدت و تقریب»، تألیف آیت‌الله شیخ محمد سند با موضوع فقه استدلالی و نظری در 176 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.



وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت
کتاب «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت»، «الوحده الاسلامیه من منظور الثقلین» با نام «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت» است که به قلم شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم(ره) نگاشته شده است.
 
نویسنده با نیم نگاهی به تحولات معاصر، به موضوع خطیر وحدت اسلامی از منظر قرآن و عترت نگریسته است. واقع‌نگری و دردمندی، ویژگی‌هایی است که در تحلیل‌های کتاب حاضر به چشم می‌خورد و نشان می‌دهد مؤلف معتقدانه و به مثابه ضرورتی دیرپا به موضوع وحدت اسلامی نگریسته است. همچنین دو نوشتار دیگر به ترجمه کتاب پیوست شده است که هر دو در حوزه‌های مربوط به موضوع وحدت اسلامی و تقریب است؛ یکی «مبانی نظری مدارای دینی در تقابل با افراطی‌گری در قرآن کریم» و دیگری «اصول تقریب میان شیعه و اهل سنت» که متن اصلی آنها سال‌ها پیش در مصر به چاپ رسیده است.  

کتاب «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت»،‌ تألیف عبدالهادی فقهی‌زاده با موضوع سیاسی و اجتماعی در 256 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها