چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
قیمت کتاب از اشتهای مردم به کتابخوانی پیشی گرفته است!

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان گفت: طرح «مقر کتاب» به‌عنوان راهکاری برای ترویج فرهنگ مطالعه، نهضت مطالعه مفید و افزایش سرانه مطالعه کودکان، نوجوان و جوانان در شهرستان دامغان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، آزاده امینیان با بیان اینکه کتاب دروازه‌ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است، گفت: ارائه کتاب‌های خوب یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان‌ها است و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می‌پردازد نمی‌تواند با دنیای کتاب بی‌ارتباط باشد.

وی افزود: در روزگار پیشرفت‌های چشم‌گیر بشر در عرصه‌های دانش و نوآوری و فرهنگ کتاب نه‌تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه گسترده‌تر و تازه‌تر شده و جلوه‌هایی پایدارتر یافته است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان یادآور شد: در اجرای این طرح افراد فعال در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی از طریق کتابخانه‌های عمومی شهرستان شناسایی می‌شوند و نشست‌هایی با حضور این افراد باهدف ارائه راهکار برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.

امینیان تصریح کرد: بی‌گمان آنان که گام‌های بلندی در پیشرفت‌های گوناگون برداشته‌اند، هرگز با کتاب و کتابخوانی بیگانه نبوده‌اند؛ در میان کتاب‌های فراوانی که وارد بازار کتاب می‌شود، هر نوع کتابی می‌تواند خودنمایی کند؛ درواقع هم آثار مفید و خوب به میدان می‌آید و هم کتاب‌های بی‌فایده و گاه با ضرر و زیان. بر این اساس در مسئله انتخاب کتاب برای مطالعه باید دقّت فراوانی صورت گیرد و کتاب‌های سودمند انتخاب شود تا هم خوب کتاب بخوانیم و هم کتابِ خوب مطالعه کنیم.

وی گفت: شناسایی مکان‌های مختلف فرهنگی در سطح شهر و خریداری کتاب توسط خیران و قرار دادن در این مکان‌ها برای استفاده شهروندان، برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی، نقد و بررسی کتاب از دیگر اهداف اجرای طرح «مقر کتاب» است.
 

امینیان ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی شهرستان نقش بسزایی در اجرای این طرح دارند و برای اجرای این طرح باید از ظرفیت‌ها و تجربه‌های کتابداران این شهرستان استفاده شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان گفت: تمام کتابخانه‌های عمومی شهرستان دامغان آمادگی لازم برای اجرای این طرح را دارند و کتابداران می‌توانند با استفاده از تجربه‌ها و شناختی که از اعضای فعال در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی دارند در جهت اجرای موفق این طرح همکاری لازم را داشته باشند.

تنبلی اپیدمی شده و سراسر کشورمان را فرا گرفته است
در ادامه محمدحسن عبیری گفت: با توجه به شواهد موجود و ارائه آمارهای مختلف در حوزه‌های متعدد باید اذعان کنیم که در کشور عموما شهروندان تنبلی داریم و تنبلی اپیدمی شده و سراسر کشورمان را فرا گرفته است.
 

وی ضمن بیان اینکه شیوه مرسوم امانت کتاب از ناحیه کتابخانه‌های عمومی موفق نبوده است، یادآور شد: باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا هیچ بهانه‌ای برای کتاب نخواندن باقی نماند.

قیمت کتاب از اشتهای مردم به کتابخوانی بالاتر است
معاون حوزه علمیه امام صادق دامغان گفت: متاسفانه قیمت کتاب از قیمت اشتهای مردم به کتابخوانی بالاتر است و تا زمانی که قیمت یک جلد کتاب بیشتر از 700 گرم گوشت باشد، طبیعی است که رغبتی برای خرید کتاب وجود نخواهد داشت.

مبدع طرح «مقر کتاب» با گلایه از اینکه همچنان که کتاب در جامعه مقدس بوده اما کمتر بدان پرداخته می‌شود، تصریح کرد: باید کتاب را تا جلوی فردی که تصمیم کتابخوانی دارد ببریم شاید مطالعه کند.
 
در این شرایط، نباید از شهروندان توقع خرید کتاب داشت
وی بیان کرد: با توجه به قیمت کتاب، گرانی‌های موجود و وضعیت اقتصادی نابسامان مردم نباید توقع تعامل و گفتگو با شهروندان برای خرید کتاب داشته باشیم.
 
عبیری گفت: با بررسی‌های به عمل آمده و تحقیقات صورت گرفته دریافتیم که بانوان و دختران گزینه‌های مناسبی برای جامعه هدف طرح مقر کتاب هستند زیرا علاوه بر اینکه وقت آزادتری دارند با شیوه‌های گوناگون تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی و کتابی را که مطالعه کرده‌اند به سایرین انتقال می‌دهند.
 
صرفا بر اساس تکلیف دینی‌ام پا پیش نهادم
وی با تاکید بر اینکه جدا از پسندیده بودن کتابخوانی صرفا بر اساس تکلیف دینی‌ام تصمیم به اجرای چنین طرحی گرفته‌ام، ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر مردم کتابخوان شوند، قسمت اعظمی از مشکلات برطرف خواهد شد.

عبیری یادآور شد: اتاق کار و مغازه‌های علاقه‌مندان اجرای این طرح باید به «مقر کتاب» تبدیل شود و امیدواریم به زودی شاهد رشد چشمگیری در سرانه مطالعه شهرستان دامغان باشیم.
 
 
فقط 4 درصد شهروندان دامغانی عضو کتابخانه‌های عمومی هستند
در ادامه مهدی آتشی مدرس دانشگاه بیان‌ کرد: با توجه به آمار موجود تنها 4 درصد شهروندان دامغانی عضو کتابخانه‌های عمومی هستند؛ البته نمی‌توان قضاوت کرد که آیا این آمار خوب است یا بد.

وی افزود: بیشترین آمار اعضای کتابخانه‌های عمومی دامغان افراد دارای سنین 11 تا 20 سال هستند که نشان می‌دهد کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضو جدید در سنین بالا جذب نکرده‌اند و اعضای فعلی همان اعضایی بودند که قبلا به عضویت کتابخانه‌ها درآمدند.

حامی طرح «مقر کتاب» در دامغان گفت: جذب نکردن عضو جدید در کتابخانه‌های عمومی حامل پیغام‌های مختلفی است که یکی از آنها می‌تواند افزایش تقاضا و میل خرید به کتاب باشد که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود بعید بوده و به نظر می‌رسد عامل این امر کاهش میل به کتابخوانی باشد.

مهدی آتشی به غلبه یافتن تعداد کتابخوان‌های خانم بر آقا به عنوان تهدید جدید در این حوزه اشاره‌ کرد و یادآور شد: ورودی دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها گواه این مدعا است که با تغییر جایگاه مرد و زن در جامعه روبه رو خواهیم بود و عواقب ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.
 
 
وی اشتیاق اهالی کتاب به خوانش کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را مثبت ارزیابی‌کرد و گفت: برخی افراد تصور می‌کنند که دفاع مقدس یعنی جنگ و خونریزی در صورتی که رمان‌ها و خاطرات بسیاری در این حوزه وجود دارد که کاملا با تصور این افراد متفاوت بوده و البته از علاقه شهروندان به کتابخوانی در تمامی حوزه‌ها استقبال می‌کنیم و امیدواریم که با این شیوه فرهنگ کتابخوانی را ترویج نماییم.

بر اساس همین گزارش و طبق نظر علاقه‌مندان و کتابداران شاغل و پیشکسوت شهرستان دامغان مقرر شد از ظرفیت و کتاب‌های کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، آموزش و پرورش، شهرداری، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر امام جمعه جهت اجرای بهتر طرح مقر کتاب استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها