دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
حماسه آفرینی‌های یک سردار «بر بلندای کورک»

کتاب «بر بلندای کورک» که شرح رشادت‌ها، سختی‌ها و مبارزات سردار رضا شاه‌ویسی از جانبازان دفاع مقدس است، در کرمانشاه نقد و تحلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، «بر بلندای کورک» روایت‌هایی ناب از دوران دفاع مقدس و جنایات منافقین را در خود دارد که ماجرای همراهی فرمانده گردان ارتش عراق در شناسایی تنگه «دالامار»، روایت بمباران پادگان ابوذر و اشک‌های سردار همدانی، انهدام سایت راداری کورک از جمله فصل‌های مهم این کتاب حماسه‌ای است.

سردار شاه‌ویسی مسئولیت‌های مختلفی را در دوران دفاع مقدس و پس از آن بر عهده داشته که مسئولیت در عملیات‌هایی همچون بسیج کرمانشاه، سپاه کرمانشاه، عملیات کرند غرب، عملیات لشکر الزهرا (س)، عملیات قرارگاه شهید کاظمی، فرماندهی تیپ نبی اکرم (ص)، فرماندهی تیپ انصارالحسین (ع) همدان، فرماندهی تیپ مسلم‌بن‌عقیل (ع) و عیره از جمله مسوولیت‌های سرداری است که این کتاب به بهانه او به رشته تحریر درآمده است.

48 هزار نسخه کتاب دفاع مقدس در کتابخانه‌های کرمانشاه وجود دارد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با بیان اینکه این اثر به دست خود سردار به نگارش درآمده است، گفت: این کتاب گنجینه‌ای از خاطرات و اطلاعات یک سردار در روزهای جنگ است و گویای احساس مسوولیت یک رزمنده برای انتقال آن به نسل امروزی است.

معصومه حسنی خونسار این کتاب را مظهر ایستادگی و حماسه آفرینی خواند و ادامه داد: همواره برای نقد، معرفی و رونمایی از کتب دفاع مقدس در کتابخانه‌های استان تلاش شده و اکنون ۴۸ هزار نسخه کتاب با موضوع دفاع مقدس در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.

وی یادآور شد، در ۱۰۶ باب کتابخانه عمومی استان بخش دفاع مقدس وجود دارد که ۱۰ باب از این کتابخانه‌ها دارای بخش مستقل منابع دفاع مقدس هستند.

این مقام مسئول نقد کتاب را موجب تکامل یک اثر عنون کرد و ادامه داد: در این نشست علاوه بر تحلیل و نقد کتاب از زحمات سردار نیز قدردانی شده است.
 
همچنین مدیر امور هنری و سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه درباره کتاب‌هایی که در چهلمین سالگرد دفاع مقدس رونمایی شد، به خبرنگار ایبنا گفت: 16 عنوان از کتاب‌های منتشر شده اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه رونمایی شد که پسران حاج ذبیح الله، نمایشنامه‌های تبر و فرنگ، استشهادی برای مسافر اردیبهشت، بمباران پارک شیرین، فیلمنامه ساعت به وقت کرونا و نذر، از آن جمله است.

آذر آزادی افزود: کتاب «پسران حاج ذبیح‌الله» خاطرات «حسین رضوان مدنی» از برادران شهیدش به نام‌های حسن، حشمت الله و‌هاشم رضوان مدنی است.

وی با بیان اینکه پنج کتاب در حوزه کودکان و نوجوانان نیز رونمایی شده است، افزود: دو کتاب در حوزه زنان و دفاع مقدس نیز رونمایی شده است؛ از آن جمله کتاب «رویاهای نیلگون نخستین» به نویسندگی «سکینه محمدی» است که به ایثارگری «زهره قمری» از زنان فعال حوزه پشتیبانی دفاع مقدس می‌پردازد که خود نیز نقش مصاحبه‌کنندگی آن را برعهده داشته است. این کتاب به صورت مستند داستانی است که از زمان کودکی تا زمان حال خانم قمری را دربرمی‌گیرد.

مدیر امور هنری و سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه افزود: این رزمنده اکنون در قالب خادم امام رضا (ع) در حال فعالیت است و هرنسخه یک هزار جلد دارد.

وی از «چهل منزل تا خدا» به عنوان اثری دیگر در حوزه دفاع مقدس این اداره‌کل یاد کرد و گفت: این کتاب خاطرات «مینا عباسی» همسر شهید مدافع حرم ستار عباسی است که خاطرات از زمان کودکی، ازدواج و جنگ از زبان همسر نقل می‌شود و شهید ستار عباسی در تاریخ  ۲۵ آبان ۱۳۹۴ در شهر حلب سوریه به شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها