دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
سالمندان را باید کنشگر و توانمند بدانیم

اختتامیه نخستین جشنواره ادبی آفتابگردان با تاکید بر ضرورت توجه به سالمندان به‌عنوان کنشگران توانمند، زیر سایه همکاری نهاد‌های دولتی و غیردولتی و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین اختتامیه نخستین جشنواره آفتابگردان با حضور مسعود صبغی، مدیر‌عامل بنیاد فرهنگ سالمندی؛ نسرین تیموریان، معاون سلامت این بنیاد؛ داوود ملکی، دبیر نخستین جشنواره آفتابگردان؛ زینب نصیری، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران  عصر یکشنبه (13 مهر‌‌ماه) در تالار مرحوم عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
صبغی با بیان این مطلب که بنیاد فرهنگ سالمندی از یک‌سال گذشته بعد از ثبت، فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌است، گفت: در نگاه ویژه بنیاد به موضوع سالمندی، اثبات توانمندی سالمندان و بکارگیری این توانمدی‌ها درنظر است. برای ایجاد اصلاحاتی در نگاه به موضوع سالمندی به تلاش‌های فرهنگی و همراهی نهاد‌های مختلف نیاز داریم.  
 
وی افزود: شهرداری تهران، رادیو فرهنگ، «موسسه خنه کتاب» سابق و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران فعلی همواره در ایجاد نگاه جدید به مقوله سالمندی با بنیاد فرهنگ سالمندی همراهی کرده‌اند. برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به همراهی نهاد‌های دیگر نهاد‌ها و البته افزایش مشارکت خود سالمندان نیاز داریم.
 
صبغی با اشاره به ضروت توجه به سالمندان، درباره تغییر گروه جمعیتی در ایران، گفت: دنیا طی 100 سال افزایش جمعیت سالمندی را تجربه کرد؛ در‌حالی‌که ایران تا 30 سال دیگر به این وضعیت می‌رسد؛ بنابراین مسئولیت اجتماعی در قبال این شرایط، به‌ویژه در وضعیت نامطلوب اقتصادی، بسیار سنگین و با اهمیت است.
 
سالمندان کنشگران جامعه هستند

اشراقی، مدیرعامل انجمن علمی پدیده‌شناسی علوم سلامت ایران با بیان این مطلب که سالمندی پدیده جدید در ایران محسوب می‌شود، گفت: ظهور پدیده سالمندی به معنای افزایش امید به زندگی است؛ چراکه امید به زندگی در ایران از 50 به 70 و 80 سال افزایش پیدا کرده‌است. پدیده فیزیولوژیک سالمندی در ایران، آثاری به همراه دارد؛ از‌‌جمله اینکه قشر سالمند، حافظه شفاهی و یا بصری دارد و درباره اتفاقات 50 سال گذشته آگاهی دارد، که نعمت بزرگی است.
 
 وی با بیان این مطلب که سالمندان را باید قشر کنشگر بدانیم نه صرفا افراد نیازمند خدمات، ادامه داد: سالمندان به‌عنوان کنشگر وظایف خاص خود را دارند که در بهبود وضعیت کشور نقش دارند. دو کشور‌‌ سالمند ژاپن و سوئد از نظر کیفیت زندگی رتبه زیر 10 را دارند بنابراین سالمند کنشگر می‌تواند برای کشور بسیار مفید و موثر است.
 
تهران شهر دوستدار سالمند است
زینب نصیری، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران ضمن تبریک هفته ملی سالمندی، بیان کرد: براساس آخرین سرشماری سال 1395  مشخص شد، 3/9 درصد جمعیت کشور و در تهران 3/10 درصد جمعیت تهران را سالمندان تشکیل می‌دهند، اما به‌نظر می‌رسد زیر‌ساخت‌های کشور از نظر سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری و ایجاد شرایط حمایتی از سالمندی فعال در افراد وجود ندارد؛ علاوه‌براین گفتمان مهم، سالمند توانمند است و مقتضیات سنی خود را دارد، به گفتمان حاکم تبدیل نشده‌است.  
 
وی افزود: درحالی‌ که بسیاری سالمندی را یادآور خانه سالمندان و بیماری می‌دانند، 80 درصد افراد بالای 60 و یا 65 سال برای اداره امور زندگی خود مستقل هستند. این وضعیت نشان می‌دهد اگر به سالمندی خوب توجه داشته باشیم، می‌توانیم شاهد جمعیتی باشیم که برای یک زندگی مستقل از توانمندی قابل‌توجهی، برخوردار هستند. اگر این نگاه وجود نداشته باشد، کنار همه محدودیت‌های زیرساختی در حوزه سلامت و آموزش، افراد زودتر به دوره سالمندی نامطلوب، یعنی دوره‌ای با تجربه انواع بیماری‌ها و دور از حس توانمندی برای انتقال تجربه می‌رسند.  
 
نصیری با بیان این مطلب که در 20 سال آینده از هر چهار نفر ایرانی یک نفر، سالمند خواهد بود، گفت: نقش انجمن‌های مردم‌نهاد که ضرورت افزایش ان‌ها احساس می‌شود و نیازمند کمک دولت‌ها هستند، بسیار تعیین‌کننده است. همه مردم برای اصلاح ساختاری و کالبدی درباره گروه جمعیت سالمندی مسئولیت دارند در غیر این صورت زندگی تک تک افراد دچار بحران خواهد شد.
 
وی ادامه داد: شهر تهران سال‌هاست به‌عنوان شهر دوستدار سالمند، شناخته می‌شود  و البته راه طولانی برای تحقق کامل آن در پیش دارد. همراهی همه نهاد‌های دولتی و غیر‌دولتی در این مسیر ضروری است.
 
ملکی در ادامه این برنامه درباره بخش‌های مختلف جشنواره آفتابگردان، گفت: ایجاد حساسیت به موضوع سالمندی از‌جمله اهداف اصلی جشنواره بود. در نخستین دوره این جشنواره در چهار قالب داستان کوتاه، داستانک، کاریکلماتور و خاطره‌نویسی نزدیک به 400 اثر ارسال شد که از این تعداد 370 اثر به مرحله داوری نخست رسیدند. عمده آثار به داستان کوتاه اختصاص داشت. در سه بخش سه اثر برگزیده و در بخش خاطره فقط یک اثر به‌عنوان اثر برنر شناخته شد.  
 
 
وی افزود: بخش رسانه‌ای جشنواره با همراهی موسسه خانه کتاب سابق و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران فعلی، اداره کل سلامت شهراری و رادیو فرهنگ محقق شد.
 
تشکیل نخستین باشگاه کتابخوانی ویژه سالمندان
تیموریان در ادامه این برنامه از تشکیل نخستین باشگاه کتابخوانی ویژه سالمندان به‌دنبال تفاهم‌ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.  
 
در پایان این برنامه برگزیدگان نخستین جشنواره ادبی آفتابگردان معرفی شدند.
 
 سه اثر برگزیده بخش داستان کوتاه
«سه لته گوشت» نوشته یحیی محسن‌پور
«ما پیرمرد‌های زپرتی» نوشته محمد حسن مردانی
«شوش از میان غبار» نوشته ایمان سنگر‌زاده
 
سه اثر برگزیده بخش داستانک  
«هواپیمای اختصاصی» نوشته سکینه باقری هارونی
«اشک» نوشته حمیده مشکی
«آلزایمر» نوشته مجتبی موسوی
 
سه اثر برگزیده بخش کاریکلماتور  
اثر محمود سلطلنی و بهروز الجزایری
برگزیده بخش خاطره
اثر «هیچ شکایتی ندارم» نوشته حمیده مُشکی
 
نفرات شایسته تقدیر
نازنین فاطمه قنبری با هشت سال سن به‌عنوان کوچکترین شرکت‌کننده در بخش داستانک از خوزستان و محمود سلطانی با 67 سال سن به‌عنوان مسن‌ترین شرکت‌کننده و ارسال‌کننده بیشترین اثر در بخش‌های کاریکلماتور و داستان کوتاه همچنین مرادیان برای فعالیت به‌عنوان مربی باشگاه کتابخوانی تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها