سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
شازده کوچولو واقعا برگشته بود؟

کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» (با عنوان فرعی «نامه‌ای به آنتوان») نوشته «پیروز انتخابی» یکی از آثار برگزیده ششمین جایزه ادبی اصفهان است. «پیروز انتخابی» در این کتاب، شازده کوچولو را به سیاره‌های جدیدی فرستاده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» نوشته «پیروز انتخابی» و با تصویرگری نسیم صلاحی را انتشارات نفش مانای اصفهان در هزار جلد منتشر کرده است. خواندن این کتاب در روزهایی که تازه آب زنده‌رود بسته شده و ماهی‌ها زنده زنده در حال مرگ هستند، شاید برای ما بزرگترها گزینه خوبی برای یادآوری مراقبت از طبیعت باشد.

کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» در قالب نامه به «آنتوان دو سنت اگزوپری» نویسنده كتاب «شازده كوچولو» درباره بازگشت قهرمان داستان او به زمین و موضوع كلی آن در ستایش از محیط‌ زیست، صلح و فرهنگ، دغدغه زمین و صیانت از آن در برابر جنگ و خشونت است.

کتاب پیروز انتخابی پر از نصیحت‌هایی با زبان کودکانه است. در آن می‌گوید دعوا نکنید، چیزی را منفجر نکنید و... اگر این کتاب را در کودکی بخوانید، برایتان جذاب است، اگر در سی سالگی این کتاب را بخوانید، باز هم کارکرد خودش را برایتان دارد. همه ما می‌توانیم با خواندن این کتاب شازده کوچولوی خودمان را پیدا کنیم؛ درون هر کدام از ما یک شازده کوچولو وجود دارد که باید آن را کشف کنیم. کاری که پیروز انتخابی در کتابش کرده، این است که شازده کوچولو را به سیاره‌های جدیدی فرستاده است.

در بخش نخست کتاب به قلم پیروز انتخابی می‌خوانیم:
«ده، یازده‌ ساله بودم که پدرم کتاب شازده کوچولو را به من داد تا بخوانم. شاهزاده‌ای از یک سیاره دیگر با موهای طلایی و شالی برگردنش که به همان اندازه کودکی‌هایم زیبا و دلنشین بود. صفحه اول کتاب نقاشی با مزه‌ای از مار بوآیی بود که فیلی را درسته خورده بود، در صفحه بعد فیل را درون شکم مار بوآ کشیده بود، برای آدم‌بزرگ‌هایی که فکر کرده بودند نقاشی اول یک کلاه است اما چطور متوجه چشمان کوچک و خسته مار نشده بودند. بزرگ‌تر که شدم، یادم هست یک‌بار کتاب را گوشه کتابخانه دیدم، پاک از یاد برد‌ه بودمش. بازش کردم. در صفحه اول تصویر یک کلاه بود، یکی دو جمله‌اش را خواندم تا باز به یاد آورم! کلاه نبود! ناراحتی من را درک می‌کنید که چقدر نگران خودم شدم».

                      

«شهریار كوچولو» یا «شاهزاده كوچولو» نخستین بار در سپتامبر سال 1943 در نیویورك منتشر شد. این كتاب به بیش از 300 زبان و گویش ترجمه‌ شده است و با فروش بیش از 200 میلیون نسخه، یكی از پرفروش‌ترین كتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود.

كتاب شازده كوچولو، پرفروش‌ترین كتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به‌عنوان بهترین كتاب قرن بیستم در فرانسه نیز انتخاب‌ شده‌ است. کتاب مانند «شازده کوچولو»ی اگزوپری در مورد صلح است. صلح جهانی و صلح درونی. اگر کسی با خود به صلح برسد جهان هم به صلح می‌رسد. برای همین است که کتاب شازده کوچولو اگزوپری پرفروش‌ترین کتاب  بعد از کتاب‌های مقدس در سراسر جهان است و همه با هر ملیتی آن را دوست دارند.

پیروز انتخابی، نویسنده کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» در مراسم رونمایی  آن در سال 98 کتاب را به خانواده‌اش تقدیم کرد که از فعالان حوزه محیط‌ زیست اصفهان هستند و همین‌طور هم در مقدمه کتاب نوشته است:
«از پدر و مادرم تشکر می‌کنم که هدیه زندگی و طبیعت به من هستند و این کتاب کوچک‌ترین هدیه برای تشکر از آن‌هاست. تقدیم کردن این کتاب برای من بسیار ساده بود اما نوشتنش در چند جمله کوتاه بسی سخت. تقدیم می‌کنم به پدر و مادرم که هر دو کتاب‌های باشکوهی هستند از زندگی، در تلفیق شگفت‌انگیزی با فرهنگ، صلح و طبیعت».

او در صفحات نخست کتاب درباره آشنایی‌اش با شازده کوچولو می‌گوید:
«شخصیت شازده کوچولوی اصلی برای همه افراد در هر سنی مناسب است؛ خواندن این کتاب در هر سنی تجربه‌ای مناسب همان سن را به خواننده می‌دهد. زمان نوشتن شازده کوچولو، دوران گذار در ادبیات مولد کتاب‌ها و شخصیت‌هایی بود که اگرچه به‌ظاهر برای کودکان مناسب است اما در باطن مفاهیم مهمی را به همه سنین منتقل می‌کنند و کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» به‌نوعی گویا شازده را به دوران ما می‌آورد.»

مطالعه این کتاب برای آن‌هایی که علاقه‌مند به داستان‌نویسی هستند، نیز بسیار جذاب است. استفاده هوشمندانه نویسنده از عدد هفت‌ در داستان و خود هفت‌بخشی بودن داستان برای خواننده‌ای که تجربه خواندن داستان به‌صورت حرفه‌ای را دارد نیز آشناست.

ماهیت کلی طراحی و فضاسازی و ترکیب‌بندی این کتاب، به خواست نویسنده، دنباله تصاویر کتاب «شازده کوچولو» از آنتوان دوست اگزوپری است.

قطع کتاب، کمک شایانی به ایجاد علاقه برای خواندن کتاب کرده است؛ اساساً قطع خشتی و مربع برای کتاب‌های خردسال و کودک انتخاب می‌شود. اما در اینجا قطع کتاب، خواننده را تشویق به ورق زدن می‌کند. حمل آن آسان است و هر جایی می‌توانآن را باز کرد و خواند.

کتابی با شش تصویر جدید از شازده کوچولو
نسیم صلاحی نیز درباره تصویرسازی کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» به خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» از معدود کتاب‌هایی است که در آن همکاری خوبی بین نویسنده و تصویرگر برقرار شد؛ اکثر مواقع تصویرگر با مدیر هنری یا مدیر انتشارات سروکار دارد و از ذهنیات نویسنده دور می‌ماند. اما پیروز انتخابی، نویسنده کتاب از ابتدا تصورات و ذهنیات خود را درباره تصاویر کتاب با من در میان گذاشت و بعد از جلسات متعدد به تصاویر نهایی این کتاب منجر شد.

وی با اشاره به اینکه درنهایت 13 تصویر برای این کتاب در نظر گرفته شد که با فن آبرنگ اجرا شد، افزود: از لحاظ داستانی یک تصویر سیاره شازده کوچولو، 6 تصویر سفر شازده به 6 سیاره جدید با ویژگی‌های خاص خودشان، 3 تصویر از سفر شازده به زمین و دیدار او با انسان‌ها و در آخر 3 تصویر به صحنه‌هایی که شازده کوچولو با خود و مسئله رفتن درگیر می‌شود، اختصاص داده‌شده است.

نویسنده در پایان  کتاب نوشته است:
«محبت کنید و اگر روزی میان نوشته‌های من گم شدید (مثل من که در نوشته‌های آنتوان گم شدم) و اگر خواستید تکرار نقش نوشته‌های من را بازی کنید ،اگر تنها شدید... جایی که آدم‌ بزرگ‌ها نباشند، فرقی هم نمی‌کند هواپیماهای شما خراب بشود یا قایقتان غرق شود؛ کافی است از حصارهای بلند شهر بیرون بروید هرجایی که تنهایی چشم دلتان را باز کند...
اگر کودکی سمت شما آمد، اگر خندید، اگر موهای طلایی داشت و اگر به سؤال آدم جواب نمی‌داد، لابد حدس خواهید زد که او کیست. او تنها کسی است که راهش را می‌داند. از او بپرسید که چطور می‌شود بائوباب‌ها را از ریشه درآورد و می‌دانم این تنها سؤالی است که به‌سرعت جوابش را می‌دهد. نگذارید من نگران بمانم، زود برایم بنویسید، برای همه بنویسید. قبل از اینکه با این غفلت برای سیاره‌مان زمین خیلی دیر بشود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط