چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
رزمندگان زرهی در ادبیات دفاع مقدس مظلوم هستند

گلعلی بابایی در مراسم رونمایی کتاب «روزهای لاجوردی» گفت: رزمندگان زرهی در ادبیات دفاع مقدس مظلومند و در تاریخ شفاهی از این رزمندگان مطالب زیادی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «روزهای لاجوردی»، تألیف مریم عرفانیان که به زندگی‌‌نامه سردار شهید مهدی لاجوردی از فرماندهان زرهی گردان امام سجاد(ع) لشکر 27 محمد‌ رسول‌‌الله(ص) می‌پردازد، سه‌شنبه اول مهر با حضور گلعلی بابایی، پژوهشگر و مستندنگار دفاع مقدس، جواد کلاته عربی، از نویسندگان مستندنگار دفاع مقدس، سردار حسین دینی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ،‌ خانواده و همرزمان شهید لاجوردی در مرکز تبادل کتاب برگزار ‌شد.

گلعلی بابایی، پژوهشگر و مستندنگار دفاع مقدس در این نشست با اشاره به چهل سال قبل که ارتش بعث با تمام قوا به مرزهای ایران حمله کرده بود تا سه روزه خوزستان و پنج  روزه تهران را از آن خود کند، گفت: علی‌رغم فراز و فرودهایی که در دوران جنگ تحمیلی وجود داشت، اما همت مردم و مدیریت امام خمینی(ره) باعث شد در برابر دشمن بایستیم و نه تنها موفق شدیم دشمن را بیرون کنیم بلکه ورود به خاک عراق را هم تجربه کردیم.
 
وی بیان کرد: امروز شاهد رونمایی از کتاب روزهای لاجوردی هستیم. کتابی که درباره زندگینامه یکی از رزمندگان زرهی است. رزمندگان زرهی در ادبیات دفاع مقدس مظلومند. در تاریخ شفاهی از رزمندگان زرهی مطالب زیادی وجود ندارد. کتاب «شراره‌های خورشید»، یکی از کتاب‌هایی است که به این موضوع پرداخته کتاب است.
 


بابایی با بیان اینکه نویسنده این کتاب کار مهمی انجام داده و با نثر روان و ادبیات جذاب، حق رزمندگان زرهی را ادا کرده است، افزود: عرفانیان در نگارش این کتاب از بعد پژوهشی تمام تلاش خود را بکار گرفته، اطلاعات لازم را استخراج کرده است، در واقع می‌توان گفت شهید لاجوردی با این کتاب در تاریخ می‌ماند.
 
وی عنوان کرد: کتاب روزهای لاجوردی از فصل‌بندی مناسبی برخوردار است. احساس زنانه در این کتاب دیده شده زیرا شهید لاجوردی علاوه بر حضور در جبهه‌های نبرد، مرد خانواده بوده و دو دختر داشته و این احساسات پاک به خوبی در کتاب گفته شده است و خواننده با سیر داستانی کتاب لذت می‌برد. اوج کتاب نیز فصل آخر است و بخشی از غربت خانواده‌ها در شهرک‌های پشت جبهه در این کتاب دیده می‌شود.


 
کلاته عربی نویسنده و مستندنگار دفاع مقدس نیز در این نشست به تبیین فعالیت‌های نشر 27 پرداخت و گفت: این انتشارات طی 9 سال فعالیت در حوزه ادبیات دفاع مقدس حدود 100 عنوان کتاب در این حوزه عرضه کرده است و از نظر کارشناسان امر هم موفق بوده و این مایه افتخار است که کتاب‌های این انتشارات توسط مردم مورد استقبال قرار گرفته و در زمینه فروش سازمانی کمتر ورود پیدا کرده و برای سال 1400 نیز انتشار بیش از 30 عنوان کتاب را در دستور کار خود دارد.
 
وی با بیان اینکه از آثار خوب نویسندگان استقبال و حمایت می‌کنیم اظهار کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که در حوزه نشر ایجاد شده فعالیت این انتشارات نه تنها متوقف نشده بلکه در حوزه تبلیغات و فروش نسبت به گذشته پیشرفت نیز داشته‌ایم و فروش کتاب‌ها از بهمن‌ماه 1398 نه تنها کم نشده بلکه با برنامه‌ریزی و تبلیغات مناسب و حضور در نمایشگاه‌های مجازی، از رشد خوبی برخوردار بوده است.
 
این نویسنده دفاع مقدس درباره کتاب شهید لاجوردی گفت: کاری که نویسنده این کتاب انجام داده کار بسیار مهم و سختی بوده و در حوزه تخصصی جنگ کمتر به چشم می‌خورد که کتاب‌هایی با این قواره‌ها چاپ و نگارش شود. این نویسنده درباره شهیدی نوشته که فرمانده بوده و از این نظر این کتاب، در خور و شایسته است و با وسواس‌هایی که نویسنده داشته و با استفاده از نقطه‌نظرات همرزمان شهید تألیف شده است.
 
وی با بیان اینکه در نشر 27 برای راستی‌آزمایی و بحث محتوایی ارزش و اهمیت بسیاری قائل هستیم، افزود: در رابطه با این کتاب اتفاق مضاعف رخ داد و در زمانی که کتاب نوشته شده و نزدیک به چاپ بود، تعدادی از رزمندگان یگان زرهی که از دوستان نزدیک شهید لاجوردی بودند پیشنهاداتی ارائه کردند که ما به عنوان انتشارات و خانم عرفانیان به عنوان نویسنده از دغدغه‌های همرزمان شهید استفاده کردیم.



سردار حسین دینی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در ادامه این مراسم به ذکر خاطره‌ای از شهید لاجوردی پرداخت و گفت: در یکی از سال‌ها که توفیق پیدا کردم که به مکه مشرف شوم وقتی برای شرکت در کلا‌ های حج به مسجدی وارد شدم که در ورودی آن مسجد عکس شهدا را به دیوار نصب کرده بودند، عکس شهید لاجوردی را دیدم با روحانی حج صحبتی درمورد این شهید کردم و در زیارت خانه خدا بارها یاد این شهید بزرگوار افتادم و نائب‌الزیاره ایشان شدم.
 
مریم عرفانیان، نویسنده کتاب روزهای لاجوردی در بخش پایانی این مراسم درباره این کتاب گفت: سطر به سطر این کتاب بر اساس واقعیت زندگی این شهید نوشته شده و تخیل در آن جایی ندارد. وقتی انتشارات 27 بعثت، 30 مصاحبه از همرزمان شهید را در اختیار من قرار داد، فهمیدم بعد از انتشار 57 کتاب هنوز کاری در این حوزه انجام نداده‌ام.
 


وی اظهار کرد: محققان و پژوهشگران و همرزمان شهید لاجوردی در زمینه نگارش این کتاب به من کمک بسیاری کردند و باعث شدند عملیات‌ها را با نگاه عمیق پیش ببرم و با همرزمان شهید ماه‌ها رأس ساعت مشخصی به بازخوانی سطور می‌پرداختیم.
 
عرفانیان بیان کرد: سیدمهدی از شهدایی بود که جوانان باید او را بشناسند تا فکر نکنند شهیدان تافته جدا بافته‌ای هستند. روزهای لاجوردی به شخصیتی پرداخته که پویاست و وهمان‌طور که در وصیت‌نامه خود می‌نویسد «به تمنای خوبان مرا در قربانگاه خوبان قربانی کن» به خواسته خود می‌رسد.
 
در پایان این مراسم با حضور خانواده‌ و همرزمان شهید لاجوردی از کتاب «روزهای لاجوردی» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها