دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کتاب‌هایی برای آشنایی بچه‌ها با دوران دفاع مقدس

ایبنا در این گزارش به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، تعدادی از کتاب‌های منتشر شده با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را برای افزایش آگاهی و آشنایی کودکان و نوجوانان نسبت به این برهه تاریخی، معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته دفاع مقدس برای همه ما یادآور هشت سال ایثار و ایستادگی و مقاومت مردم غیور ایران و رزمندگانی است که از جان و مال خود برای دفاع از خاک این مرزوبوم مایه گذشتند اما کودکان و نوجوانان ما بسیاری از آن‌ها را نمی‌شناسند. براین اساس هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی است که با معرفی کتاب‌های منتشر شده در این حوزه، بچه‌ها را با وقایع دوران دفاع مقدس که بخشی از تاریخ کشورمان را تشکیل می‌دهد آشنا کنیم. در این گزارش تعدادی از کتاب‌های مناسب برای آنان را معرفی کرده‌ایم.
 
«بچه‌های کارون»
«بچه‌های کارون» عنوان کتابی از احمد دهقان است که از سوی انتشارات سوره مهر با موضوع آزادسازی خرمشهر برای نوجوانان منتشر شده است.
 
 

«بچه‌های کارون» قصه گروه‌های رزمنده نوجوانی است که بسیار زود با جنگ آشنا شدند و در نهایت نیز به پیروزی‌های بزرگی چون آزادسازی خرمشهر دست یافتند. راوی از آنجا آغازگر داستان می‌شود که نوجوانی با وساطت مادرش به میدان نبرد می‌آید. گویی تا پیش از آن در آشپزخانه بوده و فرماندهش او را در صورت تخطی به آشپزخانه برخواهد گرداند اما نوجوان قصه تلاش خود را می‌کند تا در پست‌ها و امور محوله دقیق باشد. هرچند گاهی شیطنت‌های نوجوانانه که خاصه این گروه سنی است، سر و گوشش را مشغول به سویی می‌کند. این اثر از مقطع اشغال خرمشهر شروع و در مقطع آزادسازی آن به پایان می‌رسد.
 
 

«روزهای خرمشهر» 
کتاب «روزهای خرمشهر» از آثار مرتضی سرهنگی است که با تصویرگری سحر فرهاد از سوی انتشارات سوره مهر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

سال‌ها پیش، وقتی ارتش متجاوز عراق به خاک میهن مقدس ما حمله کرد، خرمشهر از اولین شهرهایی بود که به محاصره‌ عراقی‌ها درآمد. مردم خرمشهر برای دفاع از شهر آماده شدند. آن‌ها با دست خالی و کمترین سلاح در برابر دشمن مقاومت کردند. خیابان‌ها کوچه‌ها، پس کوچه‌ها، خانه‌ها، مدرسه‌ها و کارخانه‌ها و همه‌جا سنگر مردم شد. سرهنگی در این کتاب، با زبانی ساده و روان اشغال خرمشهر از سوی رژیم بعثی عراق را برای کودکان بیان می‌کند.
 
 

«خانه‌ای روی شيشه» 
«خانه‌ای روی شيشه» عنوان کتابی از شهرام شفيعی است که از زاویه جنگ از ديد ضربدر سفيد روی شيشه يك ساختمان به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد و با تصویرگری سارا نارستان از سوی انتشارات به نشر (كتاب پروانه) برای گروه سنی «ب و ج» منتشر شده است.
 
«خانه‌ای روی شیشه» داستان کوتاهی درباره علامت سفیدی است که به صورت ضربدر بر روی شیشه ساختمان تازه‌سازی در یکی از شهرهای جنوبی کشور کشیده شده است. این علامت با شروع جنگ راهی سفر می‌شود و تبدیل به چند باند سفید می‌شود برای دست مجروح یک رزمنده و سپس ضربدری قرمز از خون رزمنده می‌شود. سرانجام ضربدری می‌شود بر روی شیشه برای جلوگیری از خرد شدن و ریختن شیشه بر سر دیگران.
 

«فهميده، رزمنده كوچك»
«فهميده، رزمنده كوچك» عنوان کتابی است که با اهتمام قاسم كريمی از سوی نشر لک لک برای گروه سنی «د» منتشر شده و با اشاره‌ای به تاریخ جنگ تحمیلی به معرفي شهيد نوجوان جنگ ايران و عراق «محمدحسين فهميده» می‌پردازد.
 
عظمت ایثار و فداکاری که در هشت سال دفاع مقدس روی داد و نقش آن در تغییر سرنوشت مردم ایران، به گونه‌ای است که بی‌هیچ تردیدی وجود چنین مجموعه‌ای ضروری به نظر می‌سد تا نسل نوجوان بتواند با زوایای مختلف عمق و شکوه این از خود گذشتگی، آشنا شود. کتاب «فهمیده، رزمنده کوچک» یکی از عناوین مجموعه‌ای است که در راستای واگویی تاریخ معاصر با همکاری جمعی از نویسندگان شکل گرفته است. هدف اصلی این مجموعه بیان اهداف، فراز‌ها، خاطرات همچنین وقایع اساسی و تأثیرگذار جنگ بوده است، بدون آنکه به دنبال تحلیل این وقایع باشد.

 
 
«بال‌های آبی من»
«بال‌هاي آبي من» نوشته راضيه دهقان‌سلماسي است که با موضوع انتظار يك فرزند شهيد برای گروه سني «ب» از سوی انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان منتشر شده است.
 
در این کتاب، کودک بال‌های مقوایی را با قیچی ریزریز می‌کند، چون به هیچ دردی نمی‌خورند و سعی می‌کند فکر پرواز را از سرش بیرون کند. اما روز بعد مادرش می‌گوید که اگر او یک پرنده بود چه می‌کرد. می‌توانست پرواز کند و به جای اینکه هر روز به هلال احمر نامه بنویسند، می‌رفت و بابا را پیدا می‌کرد. یک شب در خواب می‌بیند که بال‌های بزرگی دارد و به‌راحتی می‌تواند پرواز کند. ولی صبح با صدای همهمه‌ای در خانه از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند که مادرش پیراهن مشکی پوشیده است.
 
 

«قمقمه آب» 
کتاب «قمقمه آب» نوشته ابراهيم حسن‌بيگی از دیگر آثار این فهرست است که با تصویرگری مهدی نوری از سوی انتشارات محراب قلم برای گروه سنی «ب و ج» منتشر شده و به موضوع جنگ از نگاه يك كودك ساكن خرمشهر می‌پردازد. این کتاب تاکنون به دو زبان انگلیسی و ترکمنی ترجمه شده است.
 
حسن‌بیگی در این کتاب داستان دختری را بیان می‌کند که با ورود به دنیای نقاشی‌هایش می‌تواند زمان‌های گوناگونی را طی کند و از جایی به جای دیگر برود و حوادث نادیده زیادی را از نزدیک ببیند. در نخستین کتاب از مجموعه مذکور فاطمه تصمیم می‌گیرد عکس پدرش را که در لباس بسیجی در کنار مسجد خرمشهر گرفته، نقاشی کند. فاطمه در گوشه عکس پدر، یک قمقمه می‌بیند، او قمقمه را برمی‌دارد و پر از آب می‌کند سپس به دنبال صاحبش می‌گردد.
 
 

«آخرين سيب»
مريم جمشيدی در کتاب «آخرين سيب» که از سوی انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برای گروه سني «ب» منتشر شده به فرزند شهيدی می‌پردازد که منتظر است.
 
در این کتاب، امیر یکی از سیب‌ها را که در دفترش نقاشی شده بود پاک می‌کند، فقط چهارده سیب دیگر می‌ماند، یعنی چهارده روز دیگر باید صبر کند و آن وقت پدرش از جبهه برمی‌گردد. اما آن روز کسی می‌آید و خبری به مادرش می‌دهد که او را غمگین و گریان می‌کند. روزها می‌گذرند تا اینکه در دفترش فقط یک سیب باقی می‌ماند. امیر می‌ترسد که آن را پاک کند ولی پدرش باز هم برنگردد.
 
 

«بچه‌ها و كبوترها»
«بچه‌ها و كبوترها» نوشته سيروس طاهباز از دیگر آثار این فهرست است که با موضوع شهر جنگ زده و كبوترهاي مهاجر از سوی انتشارات كانون پرورش فكري کودکان و نوجوانان برای گروه سني «ب و ج» منتشر شده است.
 
در این داستان، در یکی از شب‌های جنگ که هیچ کس از حمله هواپیماها و موشک‌های دشمن در امان نبود، بچه‌ها از پدرشان می‌خواهند تا قصه جنگ را برای آن‌ها تعریف کند. پدر هم که خود از نگرانی خوابش نمی‌برد، داستان جنگ را برای آن‌ها تعریف می‌کند؛ جنگی که همواره جز ویرانی چیزی به دنبال ندارد و پس از آن، تلاش و کوشش مردم برای ساختن خانه و کاشانه‌ای نو برفراز ویرانه‌ها.
 
 

«ریشه در اعماق»
«ریشه در اعماق» رمانی از ابراهیم حسن‌بیگی است که چاپ نخست آن در سال 72 از سوی انتشارات حوزه هنری منتشر شد، سپس چاپ‌های دوم و سوم آن را انتشارات محراب قلم انجام داد و پس از گذشت 10 سال چاپ چهارم آن از سوی انتشارات ملک اعظم مشهد منتشر شد.
 
این رمان یکی از آثار ادبیات دفاع مقدس است که تاکنون جوایز ادبی متعددی را به خود اختصاص داده که از جمله آنها می‌توان به عنوان رمان برگزیده بیست سال ادبیات دفاع مقدس، رمان برگزیده بیست سال داستان‌نویسی انقلاب، برگزیده جشنواره معلمان اهل قلم اشاره کرد.
 
«ریشه در اعماق» حکایت جوانی است به نام شفی محمد ساکن یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان که با آغاز جنگ علیرغم مخالفت خانواده‌‌اش بدون اطلاع آن‌ها به جبهه می‌رود اما پس از بازگشت دچار مشکلاتی می‌شود. .شفیع محمد در این داستان می‌خواهد مانند پدربزرگش که نماد مقاومت در برابر پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها بوده با ناراستی بستیزد.
 
 

«پنجه ببر»
«پنجه ببر» شامل مجموعه خاطراتي از جنگ است که احمد عربلو آن‌ها را در 112 صفحه گردآوری و تدوين کرده است.

این کتاب از سوی انتشارات مدرسه برای گروه سنی «د» منتشر شده و در قالب روایت خاطرات از افرادی که در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور داشته‌اند با زبان داستانی و روان، نوجوانان را با دوران دفاع مقدس و اتفاقات آن آشنا می‌کند.

 
 
«سقوط خرمشهر»
«سقوط خرمشهر» نیز عنوان کتاب دیگری از این فهرست است که به قلم محمود جوانبخت از سوی انتشارات كانون پرورش فكری کودکان و نوجوانان برای گروه سنی «د» منتشر شده و در 56 صفحه با استفاده از روایتی داستانی، قصه مقاومت 35 روزه مردم غيور خرمشهر تا آخرين لحظه را روایت می‌کند.
 
ماجرای 35 روز دفاع مردم خرمشهر تا آزاد‌سازي، از 31 شهريور تا 4 آبان كه خرمشهر در تصرف كامل عراق قرار گرفت، موضوع مهمی در تاریخ کشورمان و دوران دفاع مقدس است که محمود جوانبخت در این کتاب به آن پرداخته است. بخشی از این کتاب حاصل منابع میدانی و گفت‌وگوها و مصاحبه‌هايی است که نگارنده با اهالی خرمشهر داشته‌ و اطلاعات خوبی در اين زمينه به مخاطب می‌دهد. جنایات رژیم عراق در این شهر و حوادث تلخی مردم خرمشهر با آن مواجه می‌شوند مباحث اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد. این کتاب با تصاویری از حوادث یاد شده در متن همراه است.


 
«اسم من خاکریز است»
«اسم من خاکریز است» عنوان کتابی از مرتضی سرهنگی است که با موضوع روایت دوستی خاکریز با رزمنده‌های ایرانی از سوی انتشارات سوره مهر برای کودکان منتشر شده است.
 
این کتاب تلاش دارد تا با بیانی کودکانه شرحی از ویژگی‌ها و کارکردهای خاکریز را برای بچه‌ها بیان کند. اسم من خاکریز است در 15 صفحه نقاشی شده، فضایی را به وجود آورده که می‌تواند برای کودک جذابیت داشته باشد تا با آن ارتباط برقرار کند. تصویرگری این کتاب را نیز سحر فرهادروش انجام داده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها