یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
بیش از 15 هزار جلد کتاب نذر کتابخانه‌های عمومی استان قزوین شد

ماه محرم در قزوین همواره با سیلی از نذورات، اعمال خیر و پسندیده همراه است؛ در محرم امسال «نذر کتاب» هم به این اعمال نیک اضافه شده بود و طبق گزارش‌های رسمی مردم استان بیش از 15 هزار جلد کتاب نذر کتابخانه‌های عمومی استان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، نخستین پویش «نذر کتاب، نذر مهربانی» با اهدای بیش از 15 هزار جلد کتاب در قزوین برگزار شد؛ پویشی که موجب شد تا ماه محرم امسال با شرایط خاص ایجاد شده در کشور فعالیت‌های مذهبی و معنوی مردم به سمت حوزه فرهنگ و به خصوص کتاب و کتابخوانی متمایل شود.

این موج ایجاد شده در استان قزوین موجب شد تا بخشی از نذورات ایام محرم به سمت حوزه فرهنگ «خریداری کتاب و اهدای آن به کتابخانه‌های عمومی» هدایت شود تا جائی که به گفته فاطمه محمد بیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در این ایام معادل ریالی 750 میلیون تومان کتاب به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اهدا شد.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در نمایشگاهی که به‌منظور ارائه کتب اهدا شده به این پویش در قزوین برگزار شد، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا گفت: به‌واقع کتاب و کتابخوانی را در دنیای امروز می‌توان یکی از راهکارهای اساسی برای مدیریت جوامع و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست؛ از این رو ترویج کتابخوانی در شرایطی که دنیا با مشکل همه‌گیری با عنوان بیماری کرونا مواجه است و از سویی برنامه‌های فرهنگی به حداقل میزان خود رسیده است، باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: این در شرایطی است که مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، شرایط را برای اجرای برنامه‌ها به‌صورت دولتی دشوار کرده و قطعا توان ما برای تک‌روی در این زمینه زیاد نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در مسیر اجرای برنامه‌های فرهنگی قطعا همراهی همه نهادها و عزمی فرادستگاهی و فراجناحی لازم است که خوشبختانه در اجرای طرح نذر کتاب ما شاهد حرکتی جمعی از سوی مدیران و دستگاه‌های قزوین بودیم.

محمد بیگی افزود: ایده طرح نذر کتاب سال‌ها به‌صورت پراکنده و در قالب‌های مختلف در کشور مطرح شده بود اما این بار به‌صورت متمرکز و با دید مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی برای نخستین بار در قزوین برگزار شد و نتایج خوبی نیز به همراه داشت.

وی تاکید کرد: با مشارکت دستگاه‌های اجرایی بیش از 15 هزار جلد کتاب برای استان جمع آوری شد که قطعا خونی تازه در رگ‌های کتاب‌های عمومی به‌خصوص مناطق محروم استان قزوین خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: طرح نذر کتاب قزوین تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت و همچنان پذیرای کتاب‌های اهدایی مردم و نهادها و دستگاه‌های اجرایی هستیم.

مسئولین باید نسبت به مسئله کتابخوانی احساس وظیفه کنند
مهدیه قافله‌باشی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز در بازدید از نمایشگاه طرح «نذر کتاب» گفت: قطعا در این سال‌ها باید به این نتیجه رسیده باشیم که حرکت تاثیرگذار در حوزه فرهنگ نیازمند تلاشی همگانی است و امروز شاهد این هستیم که طرح «نذر کتاب» در قزوین با مشارکت خوب مدیران استانی در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: در ابتدا اگرچه این طرح، ساده به نظر می‌رسید، اما توانست کتاب‌های محبوس شده در قفسه‌های بسیاری از ادارات، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را که بیشتر جنبه تزئینی پیدا کرده بود، وارد چرخه عظیم کتاب و کتابخوانی در کشور کند.

این عضو شورای شهر قزوین عنوان کرد: قطعا تاثیرگذاری کتاب در یک چرخه کتابخوانی چندین و چند برابر بیشتر از وجود صرف آن کتاب در منازل و یا در قفسه‌های ادارات ماست و می‌تواند کتابخانه‌های استان را نیز بدون هزینه اضافی به‌روزرسانی کند.

قافله‌باشی گفت: امیدواریم اجرای این طرح یک حرکت ماندگار در این مسیر باشد و هر ساله شاهد برگزاری این گونه مراسم باشیم چرا که کشور نیازمند همراهی و همسویی مردم در اجرای برنامه‌های فرهنگی است و مسیر توسعه ما قطعا باید از مسیر فرهنگ و دانایی عبور کند.

وی یادآور شد: در ادوار گذشته ما زبان ادبیات و شعر همواره به عنوان زبان وحدت و اتحاد مردم نقش‌آفرینی کرده است و توانسته قدرتمندی و اثرگذاری خوب خود رادر جامعه به نمایش بگذارد

نذر کتاب باید به یک حرکت فرهنگی ماندگار در استان تبدیل شود
عباس افلاطونی معاونت سیاسی فرمانداری شهرستان قزوین نیز از این نمایشگاه بازدید کرد و گفت: تغییر رویکرد مردم از فعالیت‌های خیرانه و مذهبی در طی چند سال گذشته در استان قابل مشاهده است و تلاش مردم برای مشارکت در طرح‌های اجتماعی نظیر ساخت مدرسه، کتابخانه و وقف در حوزه فرهنگ از نمونه‌های این تمایل و علاقمندی مردم به مشارکت است.

وی گفت: طرح نذر کتاب بستر مناسبی برای توسعه این فرهنگ پسندیده در کشور است و میتواند برای افرادی که قادر به مشارکت در طرح‌های اجتماعی کلان نیستند، یک موقعیت ویژه باشد و زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی را در کشور توسعه دهد.

معاون سیاسی فرمانداری شهرستان قزوین افزود: اجرای برنامه‌های اینچنینی هم برکات فردی و هم برکات اجتماعی زیادی را در جامعه به همراه دارد و در صورت مداومت می‌تواند به یک فرهنگ ماندگار و اثر بخش تبدیل شود.

افلاطونی گفت: شاید بتوان در فاز بعدی اجرای این طرح کتاب‌های جمع‌آوری شده را به خود مردم هدیه داد تا لذت دریافت کتاب نذری در بین مردم تزریق شود و بتوانیم خارج از فضای کتابخانه نیز به ترویج کتابخوانی بپردازیم.

وی تاکید کرد: طرح «نذر کتاب» به‌عنوان نخستین حرکت از این نوع پویش در استان قزوین با استقبال خوب مردم و مسئولین برگزار شد و توانست به ما نشان دهد مردم به حرکت‌های فرهنگی علاقمند و همراه هستند.

بازگشت کتاب به چرخه مطالعه مهمترین مزیت اجرای طرح نذر کتاب است
میثاق گودروزی مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین نیز از کتاب‌های موجود در نمایشگاه اهدای کتاب بازدید کرد و گفت: مهمترین مزیت اجرای این طرح بازگشت دوباره کتاب به چرخه مطالعه است چرا که کتاب به عنوان یک ابزار فرهنگی تاثیر گذار قابلیت مطالعه و استفاده چندین باره دارد و منطقی نیست که تنها پس از یک بار مطالعه برای همیشه در کتابخانه‌های شخصی و یا کتابخانه‌های دارات مسدود شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح نذر کتاب توانست کتاب را به چرخه مطالعه بازگرداند و روند آگاهی و اطلاع رسانی را از دل کتاب به جامعه تزریق کند.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: قطعا در شرایطی که تامین کتاب‌های جدید برای کتابخانه‌ها قدری دشوار است همراهی مردم و مسئولین در ایجاد این موج بسیار تاثیرگذار خواهد بود و میتواند در ترویج روحیه کتابخوانی بسیار اثرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها