شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۹
شعر ايراني بر سر در كتابخانه ملي بلاروس حك مي‌شود

مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان در جريان سفر به كشور بلاروس با وزراي فرهنگ و علوم اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، در جريان ديدار علي اكبر اشعري با «ولادمير ماتويچوك» وزير فرهنگ بلاروس، دو طرف بر گسترش روابط فرهنگي ميان دو كشور تاكيد كردند. 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان در اين ديدار همكاري‌هاي كتابخانه‌هاي ملي ايران و بلاروس را نمونه‌اي خوب از اهميت گسترش ارتباطات فرهنگي دانست و افزود: كتابخانه‌هاي ملي به عنوان پشتوانه علمي و فرهنگي مي‌توانند در ارتقاي سطح همكاري‌هاي علمي و فرهنگي دو كشور نقش ويژه‌اي داشته باشند.
 
اشعري با اشاره به سرعت توليد اطلاعات در جهان گفت: بايد به فكر كم كردن زمان ميان توليد و استفاده از اطلاعات باشيم و كتابخانه‌هاي ملي دو كشور با استفاده از فناوري‌هاي نوين، قدم‌هاي خوبي را در اين زمينه برداشته‌اند. 

مشاور فرهنگي رئيس جمهور همچنين در اين ديدار به وزير فرهنگ بلاروس پيشنهاد كرد يكي از اشعار شاعران كشورمان درباره كتاب، بر سر در كتابخانه ملي بلاروس به نشانه دوستي ميان دو ملت حك شود كه اين پيشنهاد مورد استقبال طرف بلاروسي قرار گرفت. 

در اين ديدار سيد عبدالله حسيني، سفير كشورمان در بلاروس نيز افزود : علت آن‌كه روابط فرهنگي دو كشور به ميزان روابط سياسي ارتقا نيافته است، ناآشنايي مراكز و ظرفيت‌هاي علمي و فرهنگي دو طرف از يكديگر است كه با انجام اين‌گونه ديدارها، اين بستر نيز ايجاد خواهد شد . 

بر اساس اين گزارش، مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان همچنين با «الکساندر رادکوف» وزير علوم بلاروس، ديدار كرد كه در اين ديدار نيز طرفين بر گسترش همکاري‌هاي علمي ميان دو کشور تاکيد کردند. 

در اين ملاقات، اشعري بر لزوم استفاده از تجارب و همكاري دو طرف براي پيشرفت تاكيد كرد و ايجاد راهكارهايي براي كم كردن فاصله ميان توليد علم و اطلاعات و استفاده از آن توسط محققان را يكي از وظايف مهم نهادهاي علمي و فرهنگي دو كشور دانست. 

وزير علوم بلاروس نيز در اين ديدار به روابط قديمي ميان دو ملت اشاره كرد و افزود : با ساماندهي و تبادل دانشجو مي‌توان از اين ظرفيت براي افزايش حجم روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي نيز استفاده كنيم . 

اجراي طرح هاي علمي و تحقيقاتي مشترك در زمينه استخراج نفت و گاز، همکاري در زمينه نانوتکنولوژي، فناوري‌هاي نوين نيز از ديگر بحث‌ها و توافقات ديدار مشاور فرهنگي رئيس جمهور كشورمان و وزير علوم بلاروس بود . 

اشعري در جريان اين سفر همچنين به سخنراني در كنفرانس بين‌المللي «فناوري‌هاي نوين براي حفاظت از ميراث مستند» پرداخت و گفت: امروزه حجم انبوه دانش كه لحظه به لحظه و نو به نو توليد مي‌شود، كتابداران را نيازمند استفاده از امكانات و شيوه‌هايي نو براي اطلاع‌رساني كرده است. خوشبختانه همگام با توليد سريع علم، تحول شگرفي نيز در فناوري اطلاعات و ارتباطات رخ داد؛ به نحوي كه امروز اين امكان براي كتابداران فراهم شده تا هم‌پاي سرعت توليد محتوا، نسبت به گردآوري، پردازش و اطلاع‌رساني اقدام كنند. 

وي با اشاره به ويژگي‌هاي نسل جديد كتابخانه‌ها گفت: كتابخانه‌هاي جديد نه تنها در الگوهاي استفاده از اطلاعات، بلكه در مفهوم مالكيت نيز تغييراتي به وجود آورده‌اند. بيشتر كتابخانه‌ها، مواردي را كه مالك نيستندف رايگان يا با صرف هزينه‌اي ناچيز براي كاربران خود فراهم مي‌كنند. كتابخانه‌ها همواره از سياست‌هاي مجموعه‌سازي به عنوان ساز و كار پالايش بهينه اطلاعات استفاده و تنها مواد و منابع مفيدتر را براي كاربران انتخاب مي‌كنند. اين نقش در جهان ديجيتالي قطعي‌تر خواهد شد؛ چرا كه مسئله، «نبود اطلاعات» نيست بلكه «سرريز اطلاعات» است. به اين ترتيب كتابخانه‌هاي جديد بايد از ساز و كارهاي مناسبي براي پالايش موارد نامطلوب استفاده كنند. اين موضوع ويژگي متمايز كننده كتابخانه‌هاي جديد از وب است. 

اشعري همچنين به تشريح تجربه جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه پرداخت و به ارتقای سطح سازماني بخش تصدی امور فناوری اطلاعات و ارتباطات به سطح معاونت، طراحی منسجم و یکپارچه برای ماشینی کردن فعالیت‌های مختلف کتابخانه، اولویت دادن به بخشي از اطلاعات که حافظه ملی قلمداد می‌شود، طراحی طرحي به نام حافظه رقمی ملی (حرم) در چهار محور زیر ساخت(مرکز داده و شبکه)، نرم‌افزار(انواع سرویس‌ها و نیازهای کاربردی)، محتوا(منابع کتابی و غیرکتابی)ومدیریت و برنامه‌ریزی، طراحي برنامه رسا كه تمام مراحل مربوط به امور كتابداري از ذخيره‌سازي اطلاعات كتاب‌شناختي، پردازش و اطلاع‌رساني به صورت الکترونیکی را دربر مي‌گيرد و نزدیک به دو سال است از آن بهره برداری می‌شود، اشاره كرد.

 علي اكبر اشعري، به دعوت مقامات بلاروس و به منظور شركت در اجلاس جهاني «فناوري‌هاي نوين براي حفاظت از ميراث مستند» به اين كشور سفر كرد. 

وي در ادامه اين سفر همچنين به روسيه مي‌رود و علاوه بر بازديد از كتابخانه ملي و آرشيو ملي اين كشور، با مسوولان اين كتابخانه براي بررسي راهكارهاي افزايش همكاري‌هاي دوجانبه گفت‌وگو خواهد كرد.
ابن سفر در ادامه سفرهاي مشاور فرهنگي رييس جمهور به كشورهاي همسايه از جمله قزاقستان، قرقيزستان، تركيه و تاجيكستان صورت مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط