پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
در روزهای محرم چه شعری بخوانیم؟

نوجوانان علاقه‌مند به شعرهای مذهبی می‌توانند در ایام محرم و سالروز شهادت امام حسین(ع) سروده‌های عاشورایی بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، واقعه کربلا از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری هویت شیعیان در طول تاریخ بوده است. همه ساله در سالگرد این واقعه شیعیان در بسیاری از نقاط جهان مراسم‌ گوناگونی را به عنوان یادبود این حرکت و عزاداری برای امام حسین(ع) برگزار می‌کنند. در طول تاریخ، درباره واقعه کربلا آثار فرهنگی، هنری و مذهبی بسیاری پدید آمده است. از جمله این آثار سروده‌های عاشورایی از سوی شاعران حوزه کودک و نوجوان است که می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه نوجوانان در این ایام باشد.
 
 

کتاب «باران در خیمه»
کتاب «باران در خیمه» از سرودهای مهدی مردانی است که در سال 1394 از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است و می‌تواند نمونه‌ای از شعر مذهبی و عاشورایی برای بچه‌ها باشد.
 
این اثر که برای گروه سنی «ب» و «ج» است از 13 شعر با عنوان‌هایی مانند گل روی نیزه، آش نذری، اسب تشنه، حواس تو به من هست، خجالت آب، پای روضه آب، خاک آسمانی، زیات‌نامه تو، سلام تشنه، بغض دخترک و ماهی کوچک تشکیل شده است که قالب تمامی آن‌ها چهارپاره است.
 
مردانی در این مجموعه سعی کرده عاشورا را از زاویه دید بچه‌ها ببیند. در یکی از اشعار این کتاب می‌خوانیم:
«بگو چگونه بگویم
دوباره شعر برایت؟
تمام دفتر من را
سیاه کرده عزایت
چگونه از تو بگویم
که مهربان و غریبی
عجب حکایت سختی!
چه سرنوشت غریبی!
گل محمدی من
دهان تشنه چه گفتی؟
چگونه بر سر نیزه
شبیه غنچه شکفتی؟...»
 
انتشارات سوره مهر، کتاب «باران در خیمه» را در قالب 32 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار نسخه و قیمت 120 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

«یک دختر بی‌گوشواره»
«یک دختر بی‌گوشواره» نیز اثری از شاهین رهنما است که در سال 1396 از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) منتشر شده و کودکان و نوجوانان می‌توانند آن را همزمان با دهه اول محرم و فرا رسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) مطالعه کنند.
 
رهنما در این اثر مجموعه‌ای از اشعار مذهبی را برای نوجوانان گروه سنی «د» و «ه» سروده است و به نوعی وقایع عاشورا را برای آن‌ها به تصویر می‌کشد.

این کتاب توانست 
انتشارات به‌نشر چاپ اول «یک دختر بی‌گوشواره» را در 24 صفحه‌ مصور رنگی به قیمت 52 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

«فصل خون مهتاب»
یکی از منظومه شعر بلندی که نوجوانان می‌توانند در این روزها بخوانند «فصل خون مهتاب» اثر جعفر ابراهیمی شاهد است که برای نخستین بار در سال 1377 از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تصویرگری علی خدایی در 36 صفحه برای کودکان و نوجوانان گروه سنی 12 سال به بالا منتشر شده.
 
این شاعر پیشکسوت و نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان در این کتاب، نوجوانی را به تصویر می‌کشد که در خیابان مشغول تماشای دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی است و همزمان صحنه‌ها و وقایع کربلا در ذهنش مجسم می‌شود.
 
اشعار این منظومه کاملا احساسی است و با صدای میررحمانی به صورت صوتی هم در نوارهای کاست تولید شده است.
 
 

مجموعه «هنر مرثیه‌خوانی»
کتاب بعدی این فهرست مجموعه 12 جلدی «هنر مرثیه‌خوانی» است که مهدی امین‌فروغی آن را گرداوری کرده و در سال 1386 از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده است.
 
این مجموعه 12 جلدی در داخل یک بسته نفیس در هر یک از دفترهای خود علاوه بر ارائه نوحه‌های اصیل و ماندگار شعرای نامی ایران، دستگاه‌ها و آوازهای مربوط در گوشه‌های مختلف موسیقی را آوانگاری کرده است تا مرثیه‌خوان‌ها با فرا گرفتن قواعد خط موسیقی(نت) بتوانند نوحه‌های ثبت شده را اجرا کنند.
 
نویسنده کتاب در مقدمه، که به زبان‌های فارسی و انگلیسی نوشته شده است، به این نکته اشاره می‌کند که در سال‌های اخیر نوجوانان و جوانانی علاقه‌مند به مرثیه‌خوانی به منظور بالا بردن سطح علمی کار خود و آشنایی با اصول خوانندگی به مراکز تعلیم آواز مراجعه می‌کنند ولی متأسفانه پس از مدتی کار گاهی دلسرد شده و گمشده خود را در آنجا نمی‌یابند زیرا اساس کار این مراکز و کلاس‌ها، تعلیم آوازخوانی صرف است در حالی که آشنایی با موسیقی‌ برای مرثیه‌خوانی تعالیم خاص خود را دارد.
 
امین‌فروغی در ابتدای این کتاب تاریخچه‌ مرثیه‌خوانی برای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش را بازگو می‌کند و به این نکته می‌پردازد که مرثیه‌خوان‌های قدیمی ایران تسلط زیادی بر موسیقی داشتند و حالت‌های هر یک از الحان و نغمات موسیقی ایران را می‌شناختند. او یادآوری می‌کند که بسیاری از آوازخوانان و موسیقی‌دانان نامی ایران زمانی کار خود را از مرثیه‌خوانی آغاز کرده‌اند یا زیر نظر یک مرثیه‌خوان تعلیم آواز دیده‌اند. در این مجموعه به ترتیب نوحه‌ها و مراثی‌ شاعران مختلف را در دستگاه‌های ماهور، شور، ابوعطا، بیات ترک(بیات زند)، افشاری، دشتی، سه‌گاه، چهارگاه، همایون، بیات اصفهان، نوا و راست پنجگاه ارائه شده است. عنوان‌های این مجموعه عبارتند از: شکسته حصار، سوز و گداز، درآمد خجسته، فرود به در آمد، نغمه حزین، نغمه خسروانی، آواز فشاری، آواز دشتی، شکسته مویه، مغرب، دستگاه همایون، بسته نگار.
 
 

«زیباترین گل سرخ»
کتاب «زیباترین گل سرخ» مجموعه شعری از سیدمحمد مهاجرانی است که در 24 صفحه از سوی انتشارات زائر آستان مقدس منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر 10 شعر است که به مناسبت 10 شب عزاداری محرم برای کودکان نوشته شده.
 
اشعار این کتاب که با شمارگان پنج‌هزار نسخه منتشر شده به آشنایی کودکان و نوجوانان با واقعه عاشورا کمک می‌کند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها