سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
اجرای طرح‌های کتابی در محرم و صفر

برگزاری «تکیه‌کتاب»، «کتاب دان» و «کتاب‌رسان» از ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه‌های محرم و صفر خواهد بود.

عباس باباخانیان سرپرست مدیریت کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از ویژه برنامه‌های فرهنگی و کتاب‌محور سازمان در ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) خبر داد و گفت: با هدف اشاعه فرهنگ عاشورایی، تحقق منويات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رسالت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مبنی بر اهميت پاسداشت ايام محرم و صفر و دوام آرمان‌هاي مكتب حضرت سيدالشهداء(ع) از طریق بصیرت‌افزایی و احیای اندیشه‌های اهل ‌بیت(ع)، ويژه برنامه‌هایی با رويكرد ارتقای سطح آشنایی شهروندان با اهداف واقعه عاشورا و سیره اباعبدالله الحسین (ع) و یاران وفادار ایشان با محوريت كتاب و كتاب‌خوانی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برگزار می‌شود. 
 
وی با اشاره به این برنامه‌ها افزود: محفل مقتل از مجموعه برنامه‌های ترویج کتابخوانی است که با عنوان «کتاب دان» اجرا می‌شود. اين ويژه برنامه به معرفی کتاب‌های عاشورایی معتبر و مستند و ارائه سیرهای مطالعاتی کتاب‌های عاشورایی در قالب پادکست، موشن‌گرافی، اینفوگرافی، پوستر و دیگر قالب‌های قابل ارائه با همکاری ناشران، نویسندگان، کانون‌ها، هیئات‌ مذهبی و دیگر گروه‌های فعال در این حوزه می‌پردازد.
 
باباخانیان درباره اهداف این طرح توضیح داد: این برنامه با هدف ايجاد جريان فرهنگي در قالب برنامه‌های ديني در فضای مجازی، معرفی آثار برتر تألیفی در حوزه قیام عاشورا و زمينه‌سازي براي همراهي و همدلي بيشتر مردم به ويژه نسل جوان با شهدا طراحی شده و در ماه‌های محرم و صفر توسط تمام کتابخانه‌های سازمان تهیه و در فضای مجازی منتشر و معرفی می‌شود.
 
وی همچنین از برگزاری مسابقه كتابخواني مجازي در قالب سلسله مسابقات «كتاب ماه» خبر داد و عنوان کرد: این مسابقه با عنوان «زنان عاشورايي» است که با رويكرد معرفي و نشر ایثارگری‌های زنان در عرصه جهاد و شهادت و با استناد به کتاب‌های «نقش زنان در حماسه‌ی کربلا» تألیف محمدصادق مزینانی، «مقتل مقرم» تألیف سید عبدالرزاق مقرم و «زنان عاشورایی و دختران شیطان» تألیف مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت توسط فرهنگ سرای امید تهیه و در فضای مجازی معرفی می شود.
 
به گفته باباخانیان، این طرح روزانه در قالب پادکست ویدئو با طرح سؤالی از محتوای تولیدی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و شرکت‌کنندگان  پاسخ‌های خود را روزانه به شماره‌ دبیرخانه برنامه پیامک کنند تا به قید قرعه به پاسخ‌های صحیح، جوایز ارزشمندی اهدا خواهد شد.
 
وی با اشاره به بخش دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ماه محرم و صفر گفت: نمایشگاه مجازی کتاب‌های عاشورایی با عنوان «تکیه کتاب» یکی دیگر از برنامه های ترویج کتابخوانی این مدیریت است كه به معرفی کتاب‌های عاشورایی موجود در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مناطق 22 گانه شهر تهران می‌پردازد.
 
باباخانیان ادامه داد: این نمایشگاه در دو بخش انجام می‌شود؛ در بخش اول؛ فهرست تمام کتاب‌های عاشورایی موجود در کتابخانه‌های این سازمان به منظور آشنایی و بهره‌مندی شهروندان در دو بسته ویژه کودکان و نوجوانان و ویژه بزرگسالان، تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌شود.
 
وی درباره بخش دوم تکیه کتاب توضیح داد: در بخش دوم نیز به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تسهیل دسترسی شهروندان به کتاب‌های عاشورایی، با اجرای طرح «کتاب رسان» فهرستی از کتاب‌های ناشران با تخفیف و ارسال رایگان، معرفی و اطلاع‌رسانی می‌شود و علاقمندان می‌توانند با تماس تلفنی و بدون نیاز به تردد در شهر، کتاب‌های مورد نیاز خود را سفارش داده و با تخفیف ویژه درب منزل تحویل بگیرند.
 
باباخانیان درباره برنامه‌های اتوبوس کتابگرد هدهد نیز گفت: امسال با توجه به اهمیت فاصله گذاری اجتماعی و لزوم برگزاری مراسم‌های ویژه محرم و صفر در فضاهای باز سطح شهر با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و مبلغان دینی برای تبیین حماسه تاریخ‌ ساز عاشورای حسینی برای اقشار مختلف مردم بویژه جوانان، یکی از اتوبوس‌های کتابگرد هدهد در سطح شهر حضور خواهد داشت.
 
وی افزود: در اتوبوس کتابگرد هدد برنامه‌های متنوعی مانند اجرای مقتل خوانی به زبان‌های زنده دنیا، اجرای مسابقات کتابخوانی عاشورایی برای مقاطع مختلف سنی، پاسخگویی به شبهات عاشورایی و برپایی کرسی‌های پرسش و پاسخ، بیان احادیث امام حسین(ع)  و ... با عنوان «سیاره نور» با همکاری حوزه علمیه دارالسلام در مناطق 22‌گانه شهر تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها