شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
میل به مطالعه در استان‌های محروم/ کتاب‌فروشی هرمزگانی اولین بار در جمع پرفروش‌های «تابستانه 99»

«تابستانه کتاب 99» در حالی هشتمین روز فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که برای اولین بار یک کتاب‌فروشی (بوکتاب) از استان هرمزگان توانسته نام خود را در بین 10 کتاب‌فروشی پرفروش این طرح جای دهد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با گذشت هفت روز از آغازه طرح تابستانه کتاب 99، تعداد 251 هزار و 457 جلد کتاب (تا صبح روز هشتم؛ شنبه 25 مردادماه) در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور به‌فروش رفته است. این میزان فروش، مبلغ 95 میلیارد و 99 میلیون و 897 هزار و 866 ریال را به چرخه نشر تزریق کرده است.
 
اتفاقی که باید آن را به‌ فال نیک گرفت
پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌های فعال در این طرح به ترتیب اول تا دهم، به شرح زیر است: 1- کتاب فرازمند رشت 2- کلبه کتاب جهرم 3- دنیای کتاب قم 4- پاتوق کتاب شیراز 5- شعبه مرکزی کتاب رشد 6- نشر ثالث تهران 7- کتاب شرق اهواز 8- کتاب محام اهواز 9- بوکتاب بندرعباس 10- شهرکتاب مرکزی تهران.
 

مطابق با نتایج سنوات پیشین طرح‌های فصلی، اکثر کتاب‌فروشی‌های مذکور در لیست پرفروش‌های طرح‌های قبلی نیز حضور داشتند اما بالا آمدن نام کتاب‌فروشی «بوکتاب» از استان هرمزگان برای اولین بار اتفاق افتاده است. این درحالی است که استان هرمزگان از منظر توسعه مراکز نشر و کتاب‌فروشی‌ها، جزو استان‌های محروم کشور به‌شمار می‌آید و به همین خاطر، پرفروش شدن بوکتاب از بندرعباس را باید به فال نیک گرفت.

هرمزگان اگرچه در این دوره از طرح‌های حمایتی به جای دو کتاب‌فروشی، با چهار کتابفروشی شرکت کرده است؛ اما همچنان در کنار استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد با چهار کتاب‌فروشی و چهارمحال و بختیاری با سه کتاب‌فروشی، کمترین میزان مشارکت را در تابستانه کتاب 99 داشته‌اند.

تهران در صدر پرفروش‌ها
آمارهای به‌دست آمده نشانگر این است که استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، گیلان، خوزستان، قم، آذربایجان شرقی، مازندران و کردستان رتبه‌های اول تا دهم فهرست پرفروش‌ترین استان‌ها را به‌لحاظ تعداد فروش به‌خود اختصاص داده‌اند. فهرست پرفروش‌ترین استان‌ها به‌لحاظ مبلغ فروش به ترتیب عبارت است از: تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، قم، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی و مازندان.
 


مطابق با این اطلاعات، استان تهران با فروش 37 هزار و 229 نسخه کتاب به مبلغ 16 میلیارد و 53 میلیون و 371 هزار و 430 ریال، پرفروش‌ترین استان هم به‌لحاظ مبلغ و هم به‌لحاظ تعداد فروش، بوده است.
 
میل مطالعه در استان‌های محروم
باید در نظر گرفت که استان تهران با مشارکت 119 کتاب‌فروشی‌، همچون سنوات پیشین بیشترین مشارکت را نسبت به سایر استان‌ها داشته است. این یعنی میزان فروش میانگین هر کتاب‌فروش تهرانی 134 میلیون و 902 هزار و 280 ریال برای حدود 313 نسخه فروش بوده است.

از این منظر، مقایسه استان تهران با سایر استان‌ها، اطلاعات قابل توجهی را به‌دست می‌دهد. مثلا متوسط فروش کتاب در هر کتاب‌فروشی هرمزگان - که به‌عنوان یکی از کم‌مشارکت‌ترین و کم‌فروش‌ترین استان‌ها در سنوات طرح‌های فصلی شناخته می‌شود - معادل 241 میلیون و 245 هزار و 875 ریال برای 992 نسخه فروش، بوده است. این یعنی ظرفیت فروش کتاب در برخی از مناطق و استان‌ها - چه‌بسا استان‌هایی که به لحاظ دسترسی به کتاب، محروم‌ شناخته می‌شوند - بیشتر از برخی از کتاب‌فروشی‌هایی است که در استان‌های پرفروش فعالیت دارند.

نتیجه مهمی که می‌توان از این مقایسه‌ها گرفت این است که ظرفیت بازار کتاب و عطش به مطالعه در برخی از استان‌های محروم، بیشتر از بضاعت بازار کتاب در آن استان‌ها است و این یعنی نهادها و دستگاه‌های مرتبط باید بخشی از اعتبارات فرهنگی استان را صرف تسهیل در تاسیس کتاب‌فروشی‌های جدید در این استان‌ها کنند. ضمن اینکه اطلاعات مورد اشاره، باید در طرح‌های فصلی بعدی نیز از منظر تخصیص یارانه مورد توجه قرار گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها