چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
​​​​​​​خراسان رضوی سرآمد طرح‌های فروش فصلی کتاب

خراسان رضوی ازجمله استان‌هایی که در طرح‌های فصلی کتاب، چه از نظر میزان مشارکت و استقبال مردمی و چه به لحاظ میزان فروش، جزو اولین‌ها بوده است. در «تابستانه کتاب99» نیز تا چهارمین روز اجرای طرح، میزان فروش کتاب‌فروشی‌های این استان نزدیک به چهار میلیارد ریال بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از خراسان رضوی، طرح تابستانه کتاب با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از 18 مردادماه هم‌زمان با دیگر استان‌های کشور در خراسان رضوی نیز آغاز شد. این طرح یکی از مجموعه بسته‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در راستای کمک به صنعت نشر، کتاب‌فروشی‌ها و همچنین علاقه‌مندان به کتاب با هدف گسترش فرهنگ مطالعه در کشور اجرا می‌شود.
 
خراسان رضوی سرآمد طرح فروش فصلی کتاب

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، بیان کرد: طرح‌های فصلی فروش کتاب ازجمله طرح «تابستانه کتاب99» از جمله اقداماتی است که با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار می‌شود. در این طرح یارانه به‌صورت مستقیم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. سال گذشته در سه دوره تابستانه، پاییزه و زمستانه طرح برگزار شد که استقبال بسیار خوبی به همراه داشت و استان خراسان رضوی توانست در کشور سرآمد این طرح‌ها باشد.

افشین تحفه‌گر ادامه داد: به دلیل علاقه‌مندی خراسانی‌ها به کتاب‌خوانی در سه دوره گذشته برگزاری طرح فصلی بیشترین فروش کتاب را در بین استان‌های کشور داشتیم و در این زمینه حتی از استان تهران نیز جلوتر بودیم.

وی گفت: در طرح تابستانه، مبلغ کل یارانه اختصاص یافته به این استان دو میلیارد و 427 میلیون ریال بوده که تا روز سوم مبلغ 729 میلیون و 488 هزار و 704 ریال آن مصرف شده است. کل فروش کتابفروشی‌های استان تا امروز مبلغ سه میلیارد و 917 میلیون و 751 هزار و 795 ریال با 11 هزار و 500 نسخه کتاب بوده است. بیشترین فروش در استان تا امروز مربوط به «کتاب آبان» مشهد با مبلغ 539 میلیون و 173 هزار و 500 رسال است. 

مشارکت 82 کتاب‌فروشی در تابستانه کتاب
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر این‌که با توجه به علاقه‌مندی قشر کتاب‌خوان باید فرصت‌های بیشتری را برای این افراد فراهم کرد، افزود: طرح تابستانه از 18 مردادماه امسال و هم‌زمان با عید غدیر در سراسر کشور آغاز شده که به مدت 12 روز ادامه دارد. 82 کتاب‌فروشی از استان خراسان رضوی در این طرح شرکت کرده‌اند که از این تعداد 63 کتاب‌فروشی مربوط به مشهد و 19 کتاب‌فروشی مربوط به شهرستان‌های استان است.



تحفه‌گر در ادامه اظهار کرد: تفاوت طرح تابستانه امسال با سال گذشته در این است که حدود 20 درصد افزایش کتاب‌فروشی‌ها را شاهد بودیم، همچنین به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و دسترسی راحت‌تر مردم، امکان خرید غیرحضوری با ثبت اطلاعات مربوط در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها فراهم شده است.

وی افزود: بعد از مشهد بیشتر درخواست کتاب‌فروشی‌ها برای حضور در طرح تابستانه مربوط به شهرستان‌های تربت‌حیدریه، نیشابور و سبزوار است، البته در هریک از شهرستان‌های استان حداقل یک کتاب‌فروشی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، درباره میزان استقبال مردم از این طرح نیز گفت: در روزهای نخست اجرای طرح، شاهد استقبال بیشتر مردم هستیم و خوشبختانه دوستداران کتاب در همین روزهای ابتدایی چه از طریق خرید حضوری و چه از طریق خرید اینترنتی، استقبال ویژه‌ای داشته‌اند، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌کنیم در این دوره نیز استان خراسان رضوی همانند دوره‌های قبلی بدرخشد.

تحفه‌گر با اشاره به این‌که وزارتخانه در راستای حمایت از صنعت نشر برنامه‌های مختلفی را در طول سال اجرا می‌کند، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، رونمایی از کتاب در مراکز و موسسات فرهنگی، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی و ... ازجمله برنامه‌های حمایتی است که در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از سوی وزارتخانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه استان خراسان رضوی در بسیاری از این طرح‌ها در کشور سرآمد است، به‌طوری‌که بزرگترین نمایشگاه کتاب بعد از تهران در مشهد برپا می‌شود. از طرف دیگر استان در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان که تاکنون چهار دوره آن برگزار شده، بسیار خوش درخشیده به‌گونه‌ای که شاهد افزایش 100 درصدی باشگاه‌ها در سال گذشته بوده‌ایم. همچنین روستاهای دوستدار کتاب در استان فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به روستای حصار زبرخان، سیدآباد، فدافند و .... اشاره کرد.

استقبال دوستداران کتاب از طرح‌های فصلی
عابس قدسی؛ مدیر «کافه کتاب آفتاب» مشهد که در طرح تابستانه کتاب شرکت کرده در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به این‌که علاقه‌مندان به کتاب از طرح‌های فصلی استقبال خوبی دارند، اظهار کرد: درنظر گرفتن تخفیف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاوه بر این‌که می‌تواند مشوقی برای افراد کتاب‌خوان باشد، به نوعی از صنعت نشر و کتاب‌فروشی‌ها نیز حمایت می‌کند.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا در کشور باعث شد تا کتاب‌فروشی‌ها نیز همانند بسیاری از مشاغل دیگر دچار رکود شوند، با توجه به این‌که در طرح تابستانه امسال فروش غیرحضوری لحاظ شده، شاهد افزایش فروش در همین چند روز نخست اجرای طرح بوده‌ایم، به‌طوری‌که این تفاوت نقطه عطفی در میزان فروش بوده است.

قدسی گفت: کافه کتاب آفتاب، دارای سایت است و کتاب‌های خود را در آن معرفی کرده و افراد با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را از طریق این سایت خریداری و تحویل بگیرند.



سهمیه کتاب‌فروشی‌ها کم شد!
حمید عباسی؛ مدیر کتاب‌فروشی «علامه» نیز در گفت‌گو با خبرنگار ایبنا، بیان کرد: برگزاری طرح‌های مختلف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باعث استقبال علاقه‌مندان به کتاب می‌شود. در همین چند روز میزان مراجعه برای خرید کتاب در طرح تابستانه خوب بوده و می‌توان گفت اجرای چنین طرح‌های از سوی وزارتخانه جنبه حمایتی برای دوستداران کتاب دارد.

وی اما گلایه‌ای نیز دارد و تفاوت طرح تابستانه امسال با دوره‌های قبل را در میزان مبلغ اختصاص یافته به هر کتاب‌فروشی می‌داند: مبلغی که در اختیار کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته، نسبت به دوره‌های قبلی کمتر شده و این باعث می‌شود تا کتاب‌فروشی‌هایی که مراجعه‌کنندگان بیشتری دارند، سهمیه آن‌ها در همان چند روز اول تمام شود.

عباسی گفت: امیدواریم مسئولان مربوطه با توجه به این‌که طرح‌های فصلی فرصت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به کتاب هستند، تمام زوایا را چه از ظر دوستداران کتاب و چه از نشر صنعت نشر و کتاب‌فروشی‌ها مورد توجه قرار دهند تا شاهد بازخورد بهتری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها