یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
ساختمان کتابخانه عمومی آیت‌الله دستغیب نیاز به مقاوم‌سازی ندارد

«علیرضا پاک‌فطرت» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختمان کتابخانه عمومی آیت‌الله دستغیب به مقاوم‌سازی نیاز ندارد اما مرمت و بهسازی آن باید به بهترین نحو انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر جایگاه کتابخانه‌ها در جامعه عنوان کرد: ما هرچه بیشتر کتابخانه بسازیم، تعداد طلاق، کودک آزاری، پرونده‌های قضایی و بسیاری از جرم و جنایت‌های دیگر کمتر می‌شود.
 
علیرضا پاک‌فطرت با اشاره به پروژه بهسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب این اقدام را ارزشمند و مهم دانست و گفت: تعمیر کتابخانه شهید دستغیب کار مهم و برجسته‌ای است و نباید دست کم گرفته شود. این ساختمان میراث فرهنگی و یادگار مردم شیراز است. در زمینه بهسازی آن می‌توان از مهندسین با تجربه‌تر که در کار مرمت خبره هستند، استفاده کرد.
 
وی با بررسی شرایط این کتابخانه عنوان کرد: شاکله و مصالح به کار رفته در این ساختمان با گذشت هفت دهه دچار تغییر نشده و ترک و نشستی در بنا مشاهده نمی‌شود. با این شرایط این ساختمان به مقاوم‌سازی نیاز نداشته و بحث مرمت و بهسازی آن باید به بهترین نحو انجام شود.
 
وی همچنین به بحث زمین کتابخانه مرکزی شیراز اشاره و تصریح کرد: کتابخانه مرکزی نیاز شهر شیراز است و باید در جایی قرار گیرد که عموم مردم به آن دسترسی داشته باشند؛ این کتابخانه باید به‌گونه‌ای ساخته شود تا جریان‌های مختلف از آن استفاده کنند.
 
پاک‌فطرت با تأکید بر ضرورت همکاری شهرداری‌ها در پرداخت سهم کتابخانه‌ها، افزود: مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌ها در شیراز با همکاری اداره کتابخانه‌ها و شهرداری باید به سرانجام برسد، شهرداری‌ها باید در پرداخت حق کتابخانه‌ها اهتمام داشته باشند.
 
وی افزود: در شیراز خانه‌های تاریخی، خانه‌های محله و فرهنگسراهای و سرای فرهنگ بسیاری وجود دارد که همه آنها را می‌توان به کتابخانه تبدیل کرد.
 
پاک‌فطرت در ادامه با اشاره به بحث قانون گذاری نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید اصلاح و بحث معیشت کتابداران تامین شود. لازم است که نهاد کتابخانه‌ها برای این کار، طرح مشخص و کاربردی را به نمایندگان ارائه کند.
 
نماینده منتخب مردم همچنین تصریح کرد: برای توسعه کتابخانه‌ها باید از پتانسیل خیرین استفاده کرد؛ در مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز افرادی هستند که هدف آنها ساخت کتابخانه و خدمت به فرهنگ شهر است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات قانونی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خواستار همراهی نمایندگان مردم با کتابخانه‌ها شد و عنوان کرد: نمایندگان برای اصلاح قانون نهاد کمک کنند تا اوضاع کتابخانه‌ها به‌سامان‌تر شود. خواسته کتابخانه‌های عمومی این است که  شرایط به گونه‌ای تغییر یابد که دغدغه مجموعه کتابخانه‌ها تامین بودجه نباشد، بلکه بتوانیم به رسالت اصلی خود که ترویج کتابخوانی و توسعه فرهنگ است تمرکز کنیم. امیدواریم در این دوره مجلس شوای اسلامی شاهد این باشیم که قانون اصلاح شود.
 
روح‌الله منوچهری با اشاره به مشکل بودجه کتابخانه‌ها اضافه کرد: نیم درصد کتابخانه‌ها کاملا تحقق نمی‌یابد و اگر هم تحقق یابد کفاف خرج‌های کتابخانه‌ها را نمی‌دهد؛ افزون بر این، بودجه عمرانی برای ساخت و تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها وجود ندارد و اعتبارات کافی برای پرداخت حقوق کارمندان به این نهاد تعلق نگرفته است.
 
او در ادامه با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی در شهر شیراز یادآور شد: در شهر شیراز از نظر سرانه زیربنای کتابخانه‌ها، با کمبود مواجه هستیم، به طوری‌که اکثریت کتابخانه‌های شیراز در بوستان‌ها با متراژ کم و به صورت محله‌ای است. با توجه به استقبال مردم و نیاز شیراز کتابخانه‌ها نیازمند توسعه است.
 
او با تأکید بر اینکه شیراز تنها کلانشهری است که کتابخانه مرکزی ندارد، گفت: زمینی برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز در نظر گرفته شده و در حال واگذاری است؛ علاوه بر این، بحث به سازی کتابخانه شهید دستغیب که خواست اهالی فرهنگ استان بود، در دست انجام است.
 
منوچهری با اشاره به اینکه در سال جاری شیراز لقب پایتخت کتاب ایران را از آن خود کرده است، گفت: انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب به خاطر همکاری شهرداری و مجموعه‌های فرهنگی استان است و طرح‌های بسیاری را برای ترویج و توسعه کتابخوانی در شیراز در دست اجرا داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها