دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
اینجا شیراز؛ میدان معلم، کتابخانه دانش‌آموز

کتابخانه «دانش‌آموز» در شیراز که در سال 1380 مورد بهره‌برداری قرار گرفت، 4000 مترمربع مساحت دارد و شامل چندین بخش مختلف و دیدنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کتابخانه «دانش‌آموز» شیراز در سال 1394 به سازمان دانش‌آموزی سپرده شد و تاکنون حدود 4 میلیارد ریال برای تجهیز، حفظ و نگهداری آن هزینه شده است.

مخزن این کتابخانه حدود 200 هزار جلد از انواع کتاب‌های تخصصی، عمومی و کمک درسی را در خود جای داده است. در این کتابخانه بخشی با 2000 جلد کتاب برای کودکان در نظر گرفته شده که مراجعین می‌توانند خودشان کتاب دلخواهشان را انتخاب کنند. همچنین در سالنی منحصر به فرد در این کتابخانه، 250 نشریه در موضوعات مختلف گردآوری شده است.
 
فاطمه مقدم مدیر کتابخانه دانش‌آموز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره کم و کیف فعالیت این کتابخانه، گفت: این روزها بیشترِ فعالیت کتابخانه انجام کارهای اداری و شلف و وجین کردن کتاب‌های مخزن است و تلاش جهت شناسایی و رفع کمبودها؛ تا انشاالله بعد از کرونا بتوانیم بهتر کارها را پیش ببریم.
 
وی با اشاره به اینکه کتابخانه دانش‌آموز از رده سنی کودک و نوجوان و به بالا به ارایه خدمت می‌پردازد، افزود: عضو شدن در کتابخانه «دانش‌اموز» برای عموم آزاد است و کتابخانه در دو نوبت صبح و عصر از شنبه تا پنجشنبه خدمات ارائه می‌دهد. البته این ارایه خدمات در روزهای پیش از کروناست.
 
مقدم در پاسخ به اینکه کتابخانه دانش‌آموز کمبودی احساس می‌کند، اعلام کرد: کمبود در زمینه کتاب در بیشتر موضوعات به خصوص کتاب‌های کمک درسی داریم و از سویی فرسودگی سیستم سرمایشی کتابخانه دو موضوعی است که در حال حاضر در اولویت هستند و ما شدیدا پیگیر حل آنها هستیم.
 
مدیر کتابخانه دانش‌آموز تصریح کرد: کتابخانه در حال حاضر مجهز به 3 سالن مطالعه و یک سالن نشریات، یک سالن رایانه، اتاق کودک، سالن غذاخوری و یک سالن اختصاصی مربوط به دانشجویان و مخزن که در طبقه دوم مستقر است. این کتابخانه همچنین دارای اتاق موسیقی و کافی شاپ و اتاق رایانه است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 3937 عضو داریم که مشخص نیست با وجود کرونا وضعیت به چه منوال ادامه فعالیت بدهد؛ زیرا کتابخانه دانش‌آموز در حال حاضر به دلیل کرونا پذیرای هیچ مراجعه کننده‌ای نیست.
 
به گفته مقدم، علاقه‌مندان می‌توانند با در دست داشتن معرفی‌نامه از مدرسه، برای ثبت نام به این کتابخانه واقع در میدان معلم مراجعه کنند.
 
وی یادآوری کرد: مجموعه کتابخانه دانش‌آموز، فضایی فراتر از یک کتابخانه است و افرادی که به دنبال محیطی آرام برای مطالعه هستند می‌توانند از سالن‌های مجهز مطالعه این مجموعه و برای استراحت از کافی شاپ و کافی نت موجود در مجموعه استفاده کنند.
 
کتابخانه دانش‌آموز شیراز از شرایط پایتختی کتاب بهره‌مند شود
در همین حال مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با توجه به کسب عنوان پایتختی کتاب کشور توسط شیراز در سال جاری، خواستار بهره‌مندی کتابخانه دانش‌آموز شیراز از مزایای این عنوان شد.
 
به گفته فرهاد اسماعیلی، عقبه کتابخانه دانش‌آموز، مدارس است و عقبه مدارس، کلاس‌های درس در کل استان؛ و فعالیت‌های این کتابخانه باید در مدارس نمود داشته باشد.
 
مدیر کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه مرکزیت کتابخانه دانش‌آموز باید حفظ شود، افزود: برای کتابخانه دانش‌آموز در سطح وزارتخانه باید ساختار تعریف شود و این مهم نشان‌دهنده جایگاه مهم کتاب‌خوانی است.
 
وی خواستار مدیریت نیروها در این کتابخانه شد و گفت: باید بهترین نیروها جذب این کتابخانه شود تا با یک کار تخصصی، بهترین خدمات به مردم و دانش‌آموزان ارائه شود.
 
اسماعیلی با اشاره به پایتختی کتاب شهر شیراز گفت: از شرایط این پایتختی برای کتابخانه دانش‌آموز و سایر کتابخانه‌ها باید استفاده کرد و در این راه تعامل با دیگر دستگاه‌های مرتبط ضروری است.
 
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، اهمیت کتابخانه دانش‌آموز را در «کتاب‌خوان کردن دانش‌آموزان» دانست و افزود: باید دنبال راه حل بود که چگونه می‌توان دانش‌آموزان را کتاب‌خوان کرد و در این مسیر وظیفه مسوولان آموزش و پرورش، بسیار مهم است.
 
اسماعیلی یادآور شد: توجه به ذائقه دانش‌آموزان در تالیف کتاب‌ها را باید مد نظر داشت و دانش‌آموزان را باید از منظر خودشان دید؛ بنابراین روش‌های جدید تالیف کتاب به لحاظ «مخاطب‌سنجی و ذائقه‌سنجی» در این راستا مهم است.
 
وی همچنین با تقدیر از رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس در مدیریت این سازمان و جذب نیروهای کارآمد در کتابخانه دانش‌آموز، گفت: روزی که مسوولیت‌ها را واگذار کردیم، باید اقداماتی که در کتابخانه انجام شده برای مردم ملموس باشد.
 
یادآور می‌شود، کتابخانه دانش‌آموز همه روزه از ساعت 7.30 تا 19 در روزهای زوج برای برادران و روزهای فرد برای خواهران آماده ارائه خدمات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها