چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
جام باشگاه‌های کتابخوانی دستاور‌د‌های مهمی برای کشور خواهد داشت

سید‌عباس صالحی، طی پیامی اعلام کرد: امروز جریان باشگاه‌های کتابخوانی علاوه بر گستره و وسعت کمی و کیفی که داشته طبعا دستاوردهای مهمی را برای آینده کشور خواهد داشت. نسلی که سرانه مطالعه آن‌ها بالاتر خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا چندماهی به تعویق افتاده‌بود؛ به‌همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران چهارشنبه شب(اول مرداد ماه) سال جاری ساعت 21 در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار و به‌صورت مجازی از طریق چند درگاه اینترنتی و زنده پخش شد.
 
در ابتدای شروع مراسم، پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌مناسبت اختتامیه چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی قرائت شد. متن پیام به شرح زیر است:
 
«اگرچه امسال اختتامیه چهارمین دوره جام باشگاه‌ کتابخوانی را در فضای حضوری نداریم، اما دل‌ها بهم نزدیک است و امروز این اجتماع در یک فضای قلبی، روحی و درونی را با هم قرار دارند. جام باشگاه‌های کتابخوانی که امسال چهارمین دوره آن را پشت سر گذاشتیم و در اختتامیه آن حضور داریم، اتفاقات خوبی را در دوره چهارساله خود شاهد بوده‌است.
 
از یک طرف گسترش کمی جغرافیایی و اعضای جام است که در سال نخست، 1395، 15 شهر با دو هزار باشگاه و حدود 22هزار عضو داشت؛ اما در سال 98 حدود 300شهر، 1520 روستا، حدود 22هزار باشگاه و حدود 336هزار عضو در باشگاه‌ها حضور داشت و این روند روبه‌رشد، نشان‌دهنده این است که این رویداد شاهد اتفاقات خوبی بوده که موجب یک جهش مثبت نسبت به سال‌های گذشته شده‌است.
 
همچنین، برنامه‌های باشگاه‌ها تنوع قابل‌توجهی را در این چهارسال داشته‌است، باشگاه‌ها دیگر صرفا فضایی برای خواندن کتاب نیست بلکه این باشگاه‌ها، هم به‌خواندن کتاب، ‌گفت‌وگو در باب کتاب و هم به خرید و مبادله کتاب، نامه به نویسندگان، فیلم معرفی کتاب‌های خوانده شده و ده‌ها فعالیت خلاقانه و مبتکرانه‌ دیگر می‌پردازند.
 
نکته دیگری که می‌توان به‌عنوان مسیر روبه‌رشد جام باشگاه‌های کتابخوانی از آن یاد کرد، تنوع مکانی جام باشگاه‌های کتابخوانی است که فضایی جدید را برای باشگاه‌ها ساخته‌است، اینکه هر نقطه اجتماعی می‌تواند مکان خوبی برای گفت‌وگو در باب کتاب، خواندن کتاب باشد. همچنین شاهد این هستیم که با گسترش و تنوع فعالیت‌ها، رقابت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف جام باشگاه‌های کتابخوانی همه‌گیر و دیده شده‌است.
 
در سال 98 ما شاهد این بودیم که هم باشگاه‌های منتخب، نامه‌های منتخب به نویسندگان، فیلم‌های منتخب در باب کتاب، فعالیت تسهیل‌گران فعال این حوزه، نویسندگان و مترجمان منتخب اعضای کانون تنوعی در فعالیت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی پدید آورده‌است. این موارد نشان می‌دهد که این رویداد، جریانی بود که در نقطه نخست متوقف نشده‌؛ بلکه سال به سال هم در گستره و تنوع کمی و هم عمق‌بخشی و کیفیت‌افزایی تلاش‌های قابل‌توجهی داشته‌است.
 
به‌سهم خودم از مجموعه‌های مختلفی که در این پویش و در سرعت‌دادن به آن سهیم بودند، تشکر می‌کنم. در این مجموعه عظیم بیست‌هزار نفره، سهیم عظیمی از مسئولیت را زنان برعهده دارند که حدود 80درصد از فعالیت‌های مجموعه را خانم‌های علاقه‌مند به حوزه فرهنگ و کتاب پیش‌برده‌اند.
 
همچنین از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اصل ایده و مدیریت آن را برعهده داشتند و با ارائه پاره‌ای از تسهیلات چون اختصاص 50درصدی یارانه کتاب در این پویش عظیم فرهنگی نقش موثری داشتند. به‌نظر می‌آید که جام باشگاه‌های کتابخوانی فرصتی برای اتفاق‌های خوب در ارتقای سطح مطالعه و ارتقای تفکر انتقادی و خلاقانه کودکان و نوجوانان این کانون‌ها فراهم کرده‌است.
 
امروز جریان باشگاه‌های کتابخوانی علاوه‌بر گستره و وسعت کمی و کیفی که داشته‌است، قطعا دستاوردهای مهمی را برای آینده کشور هم خواهد داشت، نسلی که سرانه مطالعه آن‌ها بالاتر خواهد رفت، نسلی که از طریق گفت‌وگو و خلاقیت‌های ارائه‌شده در باشگاه‌ها خلاق‌تر خواهد بود، نسلی که از طریق کار جمعی در باشگاه‌ها، مشارکت اجتماعی آن‌ها ارتقاء و اعتماد به‌نفس بهتری پیدا خواهد کرد. امیدواریم این پویش و حرکتی که هرسال قوی‌تر و گسترده‌تر از سال قبل ادامه پیدا می‌کند، به آینده ایران عزیز کمک کرده و ایران سرافزاری را برای ما در پیش رو داشته‌باشد.»
 
در ادامه گزارشی در دو بخش از روند فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، فعالیت اعضا و تسهیل‌گران و مربیان جام در سراسر کشور پخش شد؛علاوه‌براین اعلام شد، 25درصد یارانه خرید کتاب اعضای جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان افزایش پیدا کرده‌است و درباره ادامه فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی در ایام کرونا گفته شد: با توجه به شرایط پیش‌آمده، رویکرد جام باشگاه‌ها به‌صورت مجازی خواهد بود و شرایط نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متناسب با این اوضاع و احوالات جامعه درحال آماده‌شدن است تا ثبت‌نام دوباره اعضای جام براساس این پروتکل‌ها برای تداوم کار صورت بگیرد و قطعا در این مسیر با خلاقیت‌های جدیدی مواجه خواهیم شد.

چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با مشارکت 335 هزار و 978 عضو در قالب 21948 باشگاه کتاب‌خوانی از 1820 شهر روستا در تمامی استان‌های کشور در سال 1398 برگزار شد.

در پایان نیز ضمن قرائت بیانیه داوران چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، اسامی برگزیدگان این دوره از جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در بخش‌های مختلف این برنامه از جمله باشگاه‌های برگزیده و شایسته تقدیر، بخش نامه به نویسنده، بخش فیلم موبایلی معرفی کتاب، مهدکودک، باشگاه با نیازمندی‌های ویژه، تسهیل‌گران برگزیده و شایسته تقدیر و نویسنده برگزیده از نگاه باشگاه‌های کتاب‌خوانی به شرح زیر اعلام و معرفی شدند. همچنین در این دوره علاوه بر بخش‌های ذکر شده مراکز فعال شامل کتاب‌فروشی‌ها، مؤسسات فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، کانون‌های مساجد،دبیرخانه‌های استانی و  شهرستانی نیز منتخبان خود را شناختند.

برای مشاهده اسامی برگزیدگان چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی اینجا کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها