یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
مدیر حوزه‌های علمیه: ذات حوزه باید هنری باشد

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در اختتامیه هفتمین جشنواره هنر آسمانی با پرداختن به موضوع هنر، این توانایی را یک ودیعه الهی دانست و گفت: ذات حوزه باید هنری باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آئین اختتامیه هفتمین جشنواره هنر آسمانی، شامگاه روز شنبه 21 تیرماه با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سالن همایش‌های مدرسه معصومیه در قم برگزار شد.

این جشنواره شامل بخش‌های رمان، داستان، خاطره، روایت و شعر بود و در اختتامیه آن، از برگزیدگان تجلیل شد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در آئین پایانی هفتمین جشنواره هنر آسمانی، خلاقیت ذهن انسان را از مهمترین نهادهای خلقت الهی دانست و گفت: خلاقیتی که به واسطه خیال انجام می‌شود یکی از عرصه‌های علیت حقیقی است و این نوع خلاقیت از مهمترین نهادهای خلقت الهی است.
 
آیت‌الله اعرافی پایه هنر را خیالپردازی دانست و گفت: خیال‌پردازی‌ انواع و اقسامی دارد، اما پایه هنر خیال‌پردازی ظریف، پیچیده و هنرمندانه است.
 
وی تصریح کرد: این توانایی یک ودیعه الهی است و مانند هر چیزی می‌تواند خیر یا شر باشد؛ اما ارزش اخلاقی هنر تابع این است که به سمت کدام قله روانه شود.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ارزش هنر را در رساندن آدمی به عرش برین توصیف کرد و یادآور شد: هنر می‌تواند آدمی را به پرتگاه یا به عرش برین هدایت کند، ارزش هنر در این است که در دسته دوم قرار گیرد.
 
امام جمعه قم با بیان اینکه وجود انسان برای آفرینش هنرِ بیانی کافی است، افزود: بسیاری از هنرها امکانات بیرونی می‌خواهد و باید لوازمی داشته باشد تا خلق شود، اما در هنر بیانی وجود انسان کافی است و هر جا که باشد بدون ابزار بیرونی هنرش قابل پردازش و رشد است.
  
اعرافی تاکید کرد: ذات حوزه باید ذاتی هنری باشد و علی‌رغم کارهایی که انجام شده، فاصله ما با آنچه که در ذات حوزه است، بسیار زیاد است.
 
وی ادامه داد: از جمله اهدافی که طلاب هنرمند باید آن را تعقیب کنند، تجلی اسلام، دین و حوزه‌های علمیه در قالب هنر و ادب، مخصوصا هنر بیانی و زبانی است.

در ادامه اختتامیه هفتمین جشنواره هنر آسمانی حجت الاسلام والمسلمین نبوی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح جامع هنر در حوزه علمیه گفت: طرح جامع هنر در ابعاد مختلف تدوین و به تمام مدارس کشور ابلاغ شده است.

 
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه مرثیه‌خوانی و سخنرانی را نوعی هنر قلمداد کرد و اضافه کرد: هنرهای حوزوی در طرح جامع هنر دیده شد است. به طور مثال مرثیه‌خوانی و سخنرانی نوعی هنر است که جزو هنر تلقی نمی‌شد، اما در طرح جامع هنر این موارد به عنوان رشته‌های هنری دیده شده است.
 
وی با بیان اینکه دشمنان ما برای دین‌زدایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: ۴۸۰ میلیارد تومان مردم در دو ماه برای کرونا پول دادند، اما کل بودجه ما در کل حوزه‌های علمیه کشور ۴۰۰ میلیون تومان نیست.
 
نبوی به فعالیت‌های هنری در این معاونت اشاره کرد و افزود: برگزاری ۱۹ دوره آموزشی هنر در استان‌های مختلف، برگزاری ۴ دوره فیلمنامه‌نویسی، دوره نقد عملکرد رسانه ملی در سه سال متوالی، همکاری با جشنواره مردمی فیلم عمار و برگزاری جشنواره هنر آسمانی بخشی از اقدامات انجام شده است.
 
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: به هنر و رسانه در حوزه نباید به عنوان یک کار درون حوزوی و بخشی نگاه کرد، بلکه باید کمک کنیم در تمامی مدارس کشور این امر پیگیری شود، چرا که برای کار فرهنگی چندین سال باید زحمت کشید تا معلوم شود اتفاقی افتاده است.
 
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در نسل جوان تاثیرگذار باشیم، باید هنر را خوب شناخته و به کار بگیریم، متاسفانه ما در کارهای فرهنگی دچار مشکل هستیم.
 
این مسئول فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: دشمنان به دینداری جمهوری اسلامی حملات بسیاری می‌کنند، اما جمهوری اسلامی برای این بخش سرمایه‌گذاری لازم را انجام نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط