یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
درونمایه و تکنیک در انتخاب آثار «قلم زرین» اهمیت دارد

محسن پرویز گفت: مبنای ما در جشنواره «قلم زرین» این است که درونمایه و تکنیک آثار در کنار هم بررسی شود؛ اگر اثری به لحاظ تکنیک برجسته باشد اما از نظر درونمایه قابل تامل نباشد آن را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهیم. اصل برای ما این است آثاری انتخاب شوند که در کنار برجستگی تکنیکی، به لحاظ درون مایه و محتوا نیز برجسته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اختتامه هجدهمین دوره جایزه «قلم زرین» عصر دیروز شنبه (چهاردم تیرماه ۹۹) همزمان با روز قلم در محل سالن اجتماعات انجمن قلم ایران برگزار شد. همچنین در این برنامه از جمال شورجه کارگردان و فیلمنامه‌نویس تقدیر کردند.
 
           آثاری انتخاب می‌شوند که از نظر تکنیکی و محتوایی برجسته باشند
محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران در ابتدای این برنامه با بیان این که بنابر تصمیم هیات مدیره انجمن بنا شد تا هر سال در کنار جایزه قلم زرین از یکی از پیشکسوتان عضو انجمن قلم ایران تقدیر شود اظهار کرد: بر همین اساس در کنار نویسندگان و شعرا فیلمنامه‌نویسانی که حداقل یک فیلمنامه سینمایی در کارنامه خود داشته باشند می‌توانند عضو انجمن قلم باشند. از این رو جمال شورجه نیز عضو انجمن قلم بوده و امروز از او تجلیل می‌شود.
 
وی با اشاره به این که از داورانی در جشنواره قلم‌زرین دعوت می‌کنیم که جزو اساتید حوزه شعر و داستان بزرگسال، کودک نوجوان و حوزه پژوهش هستند بیان کرد: ما به داوری این اساتید اطمینان داریم که آثار برجسته این حوزه‌ها را انتخاب می‌کنند. همچنین مبنای ما در این جشنواره این است که درونمایه و تکنیک آثار در کنار هم بررسی شود؛ اگر اثری به لحاظ تکنیک برجسته باشد اما از نظر درونمایه قابل تامل نباشد آن را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهیم. اصل برای ما این است آثاری انتخاب شوند که در کنار برجستگی تکنیکی، به لحاظ درون مایه و محتوا نیز برجسته باشند.
 
پرویز همچنین گفت: ما هر ساله در پاییز دبیر جایزه را در هیات مدیره انتخاب و معرفی می‌کنیم و پس از آن سرگروه‌های داوری و داوران هم انتخاب می‌شوند و هنوز سال به پایان نرسیده داوری‌ها آغاز می‌شود؛ اما در هجدهمین دوره جشنواره قلم‌زرین با مشکل بیماری کرونا مواجه شدیم که کار تهیه کتاب‌های را برای ما سخت کرد. از این رو تردید وجود داشت که آیا امسال جشنواره را برگزار کنیم یا خیر. به این دلیل که عمده آثار در نمایشگاه کتاب تهران تهیه می‌شد که امسال نمایشگاه برگزار نشد.
 
رئیس انجمن قلم ایران با اشاره به این که امکان انتقال ویروس کرونا حین در اختیار قرار دادن کتاب‌ها به داوران وجود داشت گفت: ما حتی برای برگزاری این نشست هم مردد بودیم که آیا با وجود این بیماری قادر خواهیم بود که نشستی برپا کنیم یا خیر، اما با زحمات دبیر جشنواره، دبیرخانه انجمن و هیات داوران توانستیم جشنواره را به سرانجام برسانیم و نتایج را اعلام کنیم. یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال این است که در همه رشته‌ها برگزیده داریم.

                                تقید و دفاع از ارزش‌ها از امتیازات ویژه شورجه
در ادامه این جشنواره جواد شمقدری پیش از تجلیل از جمال شورجه درباره این هنرمند اظهار کرد: اینکه هنرمندی در طول دهه‌های پس از انقلاب همچنان متعهد و پایدار بر باورهای خود بماند، بسیار پیچیده است. ممکن است در میان مردم این اتفاق آسان باشد اما صاحبان اندیشه، فکر و تخصص در شرف تندبادهای بسیار قرار می‌گیرند و طی سال‌های اخیر دچار ریزش شدند و در مقابل باورهای انقلابی خود می‌ایستند؛ اما تقید و دفاع از ارزش‌ها از امتیازات ویژه شورجه است.
 
وی با اشاره به این که پس از انقلاب فرهنگی و سال 59 با جمال شورجه آشنا شد بیان کرد: در آن سال‌ها بچه‌های مختلفی از دانشگاه‌های گوناگون جمع شده بودند تا عرصه سینما و تلویزیون را به عرصه انقلابی‌ تبدیل کنند، دوستان زیادی در آن جمع حضور داشتند که برخی به کار دانشگاهی خود برگشتند و نیمی باقی ماندند. بسیاری از سرمایه ما در حوزه انقلاب در سینما و تلویزیون در بخش تولید حاصل کار آن‌ جمع بود. آنجا با آقای شورجه آشنا شدم.
 
شمقدری با تعریف خاطراتی از جمال شورجه به مجموعه یادداشت‌های این کارگردان اشاره کرد و گفت: شورجه در هر جمع و جلسه‌ای که قرار می‌گیرد با خط خوشی که دارد برای خود گزارش و یادداشتی از آن برنامه ثبت می‌کند و این یادداشت‌ها می‌تواند مفید باشد.
 
وی در پایان اظهار کرد: شورجه در طول این 40 سال جایی طرح شبهه نکرد و در دوره امام و رهبری به انقلاب وفادار بود. به طوری که هر مجموعه‌ای از او دعوت کند همکاری با آنها را می‌پذیرد زیرا معتقد است باید نقش خود را در انقلاب ایفا کرد؛ اگرچه ممکن است پس از مدتی به دلایلی از ادامه همکاری سر باز زند.
 
در ادامه هجدهمین جشنواره قلم زرین کلیپی از آثار و زندگی جمال شورجه پخش شد.
 
شورجه به جهت اخلاق‌، منش و رفتار ستودنی است
سیداحمد میرعلایی از از دیگر حاضران در این مراسم با بیان این که پس از دیدن فیلم «روزنه» با شورجه آشنا شد که در نگاه، زندگی و کارش بسیار موثر بود اظهار کرد: او به جهت اخلاق‌، منش و رفتار واقعا ستودنی است. من گمان می‌کردم پس از اینکه این هنرمند دچار سکته مغزی شد از ارزش‌های او کم می‌شود اما از آن روز ارتباط همکاران سینمایی، فرهنگی و مسؤولین نظام با او بیشتر شد. اقشاری که به شورجه ابراز علاقه می‌کنند و برایش دعا می‌کنند، نشانگر این است اگر انسان مؤمنانه عمل کند افرادی که هم سلیقه او نیستند و هر صنفی برای سلامتی‌اش دعا می‌کند.
 
وی در پایان سخنان خود از خاطرات فیلمبرداری سریال «وعده دیدار» در انگلیس و علاقه‌ یک یهودی به اخلاق جمال شورجه سخن گفت.
 
اگر مراسم به تاخیر می‌افتاد با مجموعه «موسی کلیم‌الله» در جشنواره حاضر می‌شدم!
جمال شورجه در اختتامیه جایزه قلم زرین با اشاره به این که من خودم را شایسته این تجلیل نمی‌دانم بیان کرد: امروز بعد از نماز صبح خواب دیدم امام رضا(ع) به این برنامه آمدند و دستی سر و روی من کشیدند گفتند بلند شو با هم برویم؛ همه دوستان به استقبال آقا آمدند.
 
این هنرمند همچنین گفت: خوشا به سعادت شما که این مرکز مهم و نافذ را تدارک دیده‌اید؛ خوشا به سعادت شما که اهل قلم زرین هستید و تن استکبار و صهیونیست را با قلم‌تان به لرزه درآورده‌اید. شاید بهتر بود با یک اثر به  این اینجا می‌آمدم؛ اما اگر ۵ ماه مراسم به تاخیر می‌افتاد با مجموعه پنج جلدی «موسی کلیم‌الله» در این جشنواره حاضر می‌شدم تا از آن رونمایی شود. در حال حاضر ۵۲ قسمت آن در ۵ جلد آماده انتشار است.
 
جمال شورجه در پایان گفت: ای کاش فیلم سینمایی «احمد بای» که دو سال پیش در الجزایر ساختم و در حال حاضر از سوی تهیه‌کننده آن بلوکه شده در اینجا به نمایش در می‌آمد تا این تجلیل رسمی‌تر باشد. این فیلم سرگذشت یکی از سرداران الجزایری است که علیه استکبار فرانسه قیام کرد، امیدواریم به زودی شاهد اکران این فیلم باشیم.
 
پیشنهاد افزودن بخش‌های نمایشنامه، فیلمنامه و تعزیه به جایزه قلم زرین
در پایان این مراسم کامران شرفشاهی دبیر هجدهمین دوره جشنواره قلم زرین گزارشی کوتاه از این دوره ارائه کرد و گفت: هجدهمین بهار جشنواره قلم زرین که به بررسی کتاب‌های منتشرشده طی سال ۱۳۹۸ در قلمرو ادبیات اختصاص داشت، توفیق آن را یافت که با بهره‌مندی از حضور استادان‌نامدار در پنج رشته شعر و داستان بزرگسال، شعر و داستان کودک و نوجوان و همچنین پژوهش و نقد ادبی، در طول چند ماه ۷۶۴۵ اثر را مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنین بیان کرد: از بین این تعداد، ۱۰۹۸ کتاب در بخش پژوهش و نقد ادبی، ۴۰۱۰ کتاب در بخش شعر بزرگسال، ۳۳۴۲ کتاب در بخش داستان بزرگسال، ۶۳۲ کتاب در بخش شعر کودک و نوجوان و ۲۱۶۳ کتاب بخش داستان کودک و نوجوان بررسی شد.
 
کامران شرفشاهی در پایان گفت: با عنایت به نیاز روزافزون جامعه به آثار فاخر و ارزنده در حوزه متون هنرهای نمایشی و لزوم تقدیر از تلاش‌های پدیدآورندگان آثار در زمینه نمایشنامه، فیلمنامه، تعزیه و سریال تلویزیونی، پیشنهاد می‌شود که در صورت امکان از دوره آینده بخشی نیز به این مهم اختصاص یابد.
 
در این مراسم از سوی محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری هدیه‌ای به جمال شورجه اهدا شد و در پایان حاضران پوستر این هنرمند را به یادگار امضا کردند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها