دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
نویسندگانی که به جای شناساندن امام رضا(ع) به معرفی شاندیز می‌پردازند!

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی گفت: برخی از نویسندگان کتاب‌هایی را در زمینه شناخت امام رضا(ع) می‌‌نویسند اما بحث را به معرفی شاندیز یکی از تفریح‌گاه‌‌های مشهد می‌برند!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست تخصصی «نگاه اجمالی به آثار تالیفی با موضوع امام رضا(ع) در پنج سال اخیر» دوشنبه ۹ تیرماه به‌صورت زنده از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب پخش شد. در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آثار تالیفی با موضوع امام رضا(ع) در پنج سال اخیر سخن گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی سخنانش را با گرامیداشت دهه کرامت آغاز کرد و گفت: دهه کرامت با تولد حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود و با میلاد امام رضا (ع) پایان می‌پذیرد. هشت هزار امامزاده در کشور وجود دارد و ما شاهد برنامه‌های موثر و اثرگذاری خواهیم بود اگر این مراکز با هم در ارتباط باشند. تمام دستگاه‌های فرهنگی و هنری پای کار بیایند ما شاهد برنامه‌ریزی مناسبی در دهه کرامت خواهیم بود.

وی ادامه داد: سال 1383 بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) راه‌اندازی شد و شورایی تحت عنوان بزرگداشت جشن‌های دهه کرامت شکل گرفت. 30 دستگاه در این شورا برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت همکاری داشتند. در این موضوع روی دو مساله تاکید شده است: معرفت‌افزایی و بدعت‌زدایی دو نکته‌ای است که در شورای جشن‌های دهه کرامت مطرح شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی افزود: افزایش معرفت عمومی جامعه به‌ویژه در دهه کرامت مساله بسیار مهمی است که در شورا مطرح شده و دیگری بدعت‌زدایی است که گاهی بدعت‌هایی شکل می‌گیرد که مانع رشد و شکوفایی آن می‌شود. ما در دهه محرم شاهد برخی از بدعت‌ها بوده‌ایم. در دهه کرامت بر این دو نکته بسیار تاکید شده است که باید بر اساس همین مساله جشن گرفت.

وی افزود: نکته قابل توجه این بود که باید نام دهه کرامت به رسمیت شناخته می‌شد و دوستان بر این باور بوده‌اند که این دهه‌سازی‌ها درست نیست اما استدلال ما این بوده همان‌طور که ما در عزاداری عاشورا دهه‌ محرم داریم و در آن عزاداری می‌کنیم باید در کنار آن جشن هم داشته باشیم و دهه کرامت این‌گونه نام گرفت. مقام معظم رهبری در قم در یکی از سخنرایی‌هایش دهه کرامت را تبریک گفتند و همان سخنرانی آغازی برای نامگذاری دهه کرامت شد. در مجموعه معاونت فرهنگی بخش‌هایی به این کار مبادرت ورزیدند و آثار آن در خارج از مرزها دیده می‌شود و مراکزی میزبان جشن‌های دهه کرامت هستند و در همین راستا تولیدات بسیار جالبی را شاهدیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی گفت: از سال 86 برخی از آثار مکتوب بسیار ارزشمندی در حوزه امام رضا(ع) دیده می‌شود و آثار فاخری نیز به توصیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شده است. تولید آثار مکتوب در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) شتاب بیشتری گرفت و ما شاهد رشد بیشتری در بخش مکتوبات امام رضا(ع) هستیم.

وی افزود: شروع حرکت بیشتر جنبه توضیحی داشت و در کنار آن خلاهایی نیز وجو داشته است و آثار بیشتری را مورد توجه قرار داده داشته است. به مناسبت‌های دهه کرامت در این چند سال اهل قلم آثاری را تولید کردند. ما منابع مختلفی درباره امام رضا داریم که باید با ادبیات روز به نسل جدید منتقل شوند و از سرچشمه‌های نورانی بهره بگیرند. کار تبدیل این آثار بسیار مشکل است و باید به درستی از آن‌‌ها استفاده کرد.



مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی ادامه داد: «عیون‌الاخبار» اثر بسیار نفیسی از مرحوم شیخ صدوق است که این اثر نیاز به تحقیق دارد و در مؤسسه آل‌البیت لاحیاء التراث در این زمینه اثری فاخر به‌وجود آمد. همچنین درباره شعر رضوی نیز باید اقداماتی صورت گیرد. در جشنواره شعر رضوی باید شعرای زبردست بیایند و اشعاری بسرایند و تولید کنند که امروز بتواند بیشتر در جامعه رواج داشته باشد.

وی افزود: برای بنیاد امام رضا (ع) از ابتدا عنوان بین‌المللی انتخاب شد و از همان ابتدا تلاش شده از ظرفیت‌های بین‌المللی آن استفاده شود. نزدیک 85 رایزن فرهنگی در دنیا داریم که علاقه‌مند بودند یک پیوند معناداری شکل دهند و جشن‌هایی را برای امام رضا (ع) و در دهه کرامت ترتیب بدهند و بیش از 200 نقطه در خارج از کشور میزبان مردمی بودند و مجموعه‌هایی را در این زمینه تولید کردند. همچنین طلبه‌هایی داریم که در ایران تحصیل کرده‌اند و وقتی به کشور خود بازگشتند با نام امام رضا(ع) فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی گفت: امروز بیش از هر چیزی نیاز داریم به شناخت سیره پیامبر اکرم، سیره امام علی (ع)، سیره امام رضا (ع) و... که در متون ما به چشم می‌خورد و در مستندات تاریخی ما سیره پیامبران مشاهده می‌شود. در کتاب «بحارالانوار» مرحوم مجلسی به جزئیات سیره پیامبران پرداخته شده است. اگر بخواهیم از سیره پیامبران برای زندگی امروز و سبک زندگی بهره‌ بگیریم ناچاریم به منابع و متون قدیمی مراجعه کنیم.

وی افزود: تلاش ما در دهه کرامت این است که از منابع و سرچشمه‌ها اطلاعات درستی استخراج کنیم و به دست مردم برسانیم و این هنر نویسندگان ماست که این مسایل را چگونه بهره‌برداری کنند که در زندگی امروز مردم تاثیرگذار باشد. باید بدانیم که پیامبر با دوست و دشمن چگونه رفتار می‌کرده است و ما در این زمینه کوتاهی‌هایی کرده‌ایم.

این پژوهشگر دینی به کتاب‌هایی که در حوزه امام رضا (ع) برای کودکان و نوجوانان منتشر شده اشاره کرد و گفت: از سال 1394، 78 عنوان کتاب برای رده سنی کودکان و نوجوانان منتشر شده است که عناوین تازه برای شناخت امام رضا (ع) است. همچنین از همان سال 122 عنوان کتاب بازچاپی در این زمینه داشته‌ایم که برخی از بازچاپ‌ها تا 15 چاپ هم فراتر رفته است. افرادی اهل قلم باید در حوزه کودک و نوجوان وقت بگذارند و آثاری را با اهداف مناسب به دست نسل آینده برسانند زیرا بعضی از آثار خوب مغفول واقع شده و دیده نمی‌شود. همچنین بازاریابی که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است اثر فاخری مورد توجه اهل قلم قرار نگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی افزود: سال گذشته موسسه خانه کتاب جشنواره میراث مکتوب رضوی را مورد بررسی قرار داد و این کاری بسیار ارزشمند بود. امیدوارم این کار ارزشمند به شکل جشنواره دوسالانه کتاب کودک و نوجوان برگزار شود. همچنین در زمینه شعر کودک رضوی ضعف‌هایی داریم که باید آثاری را در این زمینه تولید کنیم. ما بالغ بر 14 میلیون دانش‌آموز داریم اما عناوین چاپ نخست کتاب‌ها 78 عنوان است. در حوزه بزرگسال نیز تعداد عناوین به چاپ رسیده 472 عنوان کتاب بوده است که از نظر رتبه‌بندی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند.

وی افزود: اما باید به این نکته هم توجه شود که برخی از نویسندگان کتاب‌هایی را در زمینه شناخت امام رضا(ع) می‌‌نویسند اما بحث را به معرفی شاندیز یکی از تفریح‌گاه‌‌های مشهد می‌برند که این دو موضوع هیچ مطابقتی با هم ندارند که اهل قلم باید به این نکته توجه بسیاری کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی ادامه داد: دانشگاه امام صادق (ع) کتابی سه جلدی درباره امام رضا (ع) به چاپ رسانده که اثری فاخر است که باید در فضاهایی این کتاب‌ها را رصد کنند زیرا نیاز اکنون ماست. بعد از گذراندن 40 سال از انقلاب اسلامی ما نباید شاهد کتاب‌هایی ضعیف در این حوزه باشیم به ویژه در این شرایط باید برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم و بتوانیم از این شرایط بهر‌ه بیشتری ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی در پایان سخنانش گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای این بسترها نقشه راه ترسیم کند و بیشتر در حوزه کتاب و آثار مکتوب درباره امام رضا(ع) ورود کند. امروزه فضای مجازی جزو واجبات است و باید برخی از آثار مکتوب درباره امام رضا(ع) در فضای مجازی منتشر شود. باید در فضای مجازی بیشتر ورود کنیم و آثاری که منتشر می‌شود به آن سوی دنیا نیز معرفی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها