پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
فقدان ضمانت اجرایی در مصوبه‌های شورای فرهنگ عمومی

رئیس شورای فرهنگ عمومی شاهرود با بیان اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان سمنان ضمانت اجرایی ندارد گفت: آیین‌نامه این شورا نیازمند بازنگری است و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید برای اجرای دقیق مصوبه‌ها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، فرشید فلاح در اولین نشست شورای فرهنگ عمومی در سال جاری که چهارشنبه 21 خرداد در دفتر امام جمعه سمنان برگزارشد افزود: در دوره جدید تلاش بر این است تا مصوبات بیشتر جنبه کاربردی و اجرایی داشته‌باشد و انسجام و همکاری سازنده‌تری با دستگاه‌های عضو برای اجرایی‌تر کردن مصوبات داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف، مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید در جامعه تاثیرگذار باشد اظهار کرد: در این صورت و با همکاری دستگاه‌های عضو و هماهنگی در اجرای مصوبات، شورا می‌تواند بر ارتقای شاخص‌های فرهنگی تاثیرگذار باشد.

فرشید فلاح فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کارها و مصوبات شورای فرهنگ عمومی دانست و گفت: با توجه به بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی 15 سرفصل در قالب اولویت کاری برای شورای فرهنگ عمومی استان سمنان پیش‌بینی شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با اشاره به این سرفصل‌ها گفت: کارگروه علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی در جلساتی این سرفصل‌ها را تدوین و ذیل هر سرفصل برنامه‌هایی نیز پیش‌بینی کرده است و به شورا ارائه داده است. در این کارگروه در حال مطالعه برای تدوین راهکارهای اجرایی این سرفصل‌ها و برنامه‌ها هستیم تا به شورای فرهگ عمومی به مرور ارائه شود.

 

نادر فخری معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود گفت: مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کارایی نشست‌های فرهنگ‌ عمومی برگزاری منظم و در چارچوب برگزارشدن آن است که در شهرستان شاهرود این رویه مهم به خوبی با مدیریت امام‌جمعه محترم شاهرود دنبال می‌شود.

وی افزود: از تلاش‌های حجت الاسلام و المسلمین امینی امام‌جمعه شاهرود به عنوان معلم دینی، معلم اخلاق و به نوعی مدیر اجرایی تاثیرگذار نهایت قدردانی و سپاسگزاری را دارم.

نادر فخری تصریح کرد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بحث شورای فرهنگ عمومی ملاک کار قرار است و ۲۱ سوال ایشان در ارتباط با این فرهنگ از سوی استاندار سمنان به فرمانداری‌های استان ابلاغ شد.

 


معاون استاندار سمنان اظهار کرد: رصد و ارزیابی عملکرد شورای فرهنگ‌ عمومی به عنوان رکن مهم مورد توجه باشد و برنامه ریزی‌های استانی و ملی در این ارتباط انجام شود. ضمانت اجرای مصوبه‌ها شورای فرهنگ عمومی یک دغدغه اساسی است که باید مسئولان مربوط با تمام توان برای رفع این چالش در تلاش باشند.

آیت الله سیدمحمد شاهچراغی رئیس شورای شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با تاکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی بدون توجه به اخلاق به جایی نخواهد رسید یادآورشد: این شورا باید نسبت به ترویج مکارم اخلاق در جامعه همت و تلاش نماید.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با بیان اینکه بدون توجه به اخلاق نمی‌توانیم نسبت به ایجاد تحول در فرهنگ عمومی امیدی داشته باشیم گفت: باید نسبت به توسعه اخلاق ارزشی در جامعه همت کنیم و این شورا باید در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدام کند.
 

سید محمد شاهچراغی با تاکید بر لزوم ارتقای عفت در جامعه و تقسیم‌بندی عفت در سه بخش عفت کلام، عفت دامن و عفت طعام اظهار کرد: باید به توسعه و ترویج عفت در جامعه با توجه به این سه مولفه توجه داشته باشیم.

امام جمعه سمنان در سخنانش به آفات زبان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در فرهنگ عمومی جامعه باید صداقت را توسعه دهیم انتصاب فرشید فلاح به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید مدیریت وی در ارشاد اسلامی سمنان شاهد تحول در برنامه‌های این اداره کل باشیم.

حجت الاسلام عباس امینی افزود: فقدان ضمانت اجرا در مصوبه‌های شورای فرهنگ عمومی یک دغدغه است و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای دقیق مصوبه‌ها اقدام کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود متذکر شد: تعدادی از اعضای شورای فرهنگ عمومی در استان سمنان و شهرستان شاهرود نسبت به آیین‌نامه این شورا آگاهی چندانی ندارند که نسبت به این مسایل به صورت موردی و جمعی آزمون‌هایی از اعضای این شورا باید اخذ شود.
 

وی همچنین بر ضرورت شناساندن شورای فرهنگ عمومی به مردم تاکید کرد و یادآورشد: باید تلاش شود شورای فرهنگ عمومی در استان سمنان و کشور شناسانده شود و صدا و سیما در ارتباط با این موضوع مهم فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهد.

عباس امینی با تاکید بر اینکه جایگاه شورای فرهنگ عمومی به عنوان پارلمان فرهنگی منطقه‌ای، استانی و کشوری مطرح است گفت: باید تلاش شود این شورا کاربردی‌تر شود.

وی مشخص نبودن اعتبارات این شورا را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تاکنون اعتباری برای شورای فرهنگ عمومی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان در نظر گرفته نشده است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید نسبت به رفع این دغدغه اقدام‌های لازم انجام دهد.

امام  جمعه شاهرود توجه و ساماندهی فضای مجازی را در بین دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی ضروری دانست و اظهار کرد: در بحث فضای مجازی باید شورای فرهنگ عمومی استان ورود جدی تری داشته باشد و دشمنان در این فضا درصدد تخریب و فضاسازی هستند.
 

علیرضا آشناگر استاندار سمنان توجه به وحدت و همدلی و پاشیدن بذرامید در جامعه یک ضرورت است و استان سمنان در بخش‌های مختلف توفیق‌های خوبی در سال‌های گذشته کسب کرده که باید این موفقیت‌ها اطلاع رسانی شود. توجه به فرهنگ کار و نوآوری در ارتباط با این موضوع یک رویه اساسی است که باید مسئولان مربوط نسبت به آن توجه داشته باشند.

استاندار سمنان ادامه داد: فضای فرهنگی و اقتصادی سمنان به نسبت دیگر استان‌های کشور مثبت و مطلوب است و بحران و معضل جدی در استان در بحث تحریم و اشتغال به نسبت دیگر نقاط کشور وجود ندارد. دروغ، تهمت، حسادت و... از چالش‌های فرهنگی در جامعه است که این موضوعات به مسایل مختلف کشور آسیب می زند.

وی با اشاره به روند مقابله با کرونا ویروس در استان سمنان افزود: اکنون ۳۲ نفر از بیماران یا افراد مشکوک به کرونا ویروس در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به رونق اقتصادی در استان سمنان در سال ۹۸ گفت: ارزش دلاری کالاهای صادراتی از استان سمنان به نقاط مختلف جهان در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال ۹۷ افزون بر ۴۳درصد افزایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها