سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
مشکلات اقتصادی دستگاه‌ها مانع از توجه به نویسندگان، شعرا و اهالی کتاب نشود

رئیس شورای فرهنگ عمومی دامغان گفت: مشکلات اقتصادی نباید مانع از توجه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان، شعرا و اهالی کتاب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در نشستی که صبح امروز 20 خرداد در دفتر امام جمعه دامغان برگزار شد، گفت: شهرستان دامغان در زمینه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اداره کل یک اولویت است.
 
وی به انعقاد و امضای تفاهمنامه بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری سمنان اشاره کرد و افزود: این تفاهمنامه هفته آینده امضا می‌شود و در سال 99 شاهد رشد در فعالیت‌های فرهنگی و هنری خواهیم بود.
 
فرشید فلاح ضمن بیان اینکه 50 درصد چارت سازمانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خالی است، تصریح کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بحران نیروی انسانی مواجه است به همین منظور در سال 99 دو نفر نیرو از آموزش و پرورش در دامغان مشغول فعالیت خواهند شد و برای سال آینده نیز مجوز استخدام خواهیم گرفت.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ساخت سه مجموعه در شهرهای امیریه، دیباج و کلاته گفت: مجتمع فرهنگی هنری دیباج بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چنانچه شهرداری دیباج بپذیرد که انجمن‌های فرهنگی و هنری تحت پوشش قرار بگیرند، آماده واگذاری این مجتمع به شهرداری هستیم.
 
وی خبر از وصول مبلغ 3 میلیارد ریال مصوبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شهرستان دامغان داد و یادآور شد: در مجتمع فرهنگی هنری دیباج تاکنون حدود 25 میلیارد ریال هزینه شده و اگر شهرداری تعهد عدم تغییر کاربری را به ما بدهد، آماده واگذاری مجتمع و ادامه اقدامات عمرانی به شهرداری دیباج هستیم.
 
فرشید فلاح به 20 هزار نفر دست اندرکار کانون فرهنگی هنری مساجد استان اشاره و بیان کرد: حدود 2 میلیون نفر در سطح کشور در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مشغول فعالیت هستند.
 
وی گستردگی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یادآور شد و گفت: حیطه فعالیت‌های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب، چاپ، نشر، موسیقی، تئاتر و... تا ساز و آواز را شامل می‌شود.
 

 
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان امام جمعه دامغان به وجود 650 شهید، 1600 جانباز و 34 آزاده در دامغان اشاره کرد و گفت: از نظر تعداد شهدا و جانبازان با توجه به شاخص جمعیت، دامغان رتبه دوم کشور را دارد.
 
وی ضمن بیان اینکه 1000 طلبه در در 5 حوزه علمیه مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: در دامغان اصحاب قلم، نویسندگان برجسته و شعرای نام آوری همچون علی معلم، آیت الله سید رضا تقوی،حسن سبحانی و... پرورش یافته اند که فرهیخته ارجمند سید رضا تقوی تاکنون 25 جلد کتاب تالیف کرده است.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی دامغان اضافه کرد: دامغان به لحاظ نیروی انسانی فرهیخته و ادیب دارای ذخایر ارزشمندی است که تاکنون چهره‌های سرشناس و صاحب نظر در حوزه‌های مختلف علمی، ادبی، سیاسی، اقتصادی و... تحویل کشور داده است.
 
سیدمحمد حسینیان با برشمردن جمع آوری 11000 بسته معیشتی در ایام شیوع کرونا گفت: مجموعا 40 میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیر نقدی توسط مردم جمع آوری و بین افراد و ارگان‌های مرتبط توزیع شد.
 
وی به ضرورت توجه بیشتر به اصحاب قلم اشاره کرد و یادآور شد: مشکلات اقتصادی نباید مانع از توجه به نویسندگان، فرهیختگان، شعرا و اهالي کتاب شود؛ به عنوان مثال با مصوبات شورای فرهنگ عمومی از چند تن از مشاهیر، نویسندگان و فرهیختگان دامغان تجلیل شد اما این روند متوقف شد که باید نویسندگان، شعرا و فرهیختگان در زمان حیاتشان تجلیل و گرامی داشته شوند.
 
امام جمعه دامغان ضمن بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دامغان تعطیل هستند، افزود: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این موضوعات توجه بیشتری نماید و نظارتش افزون گردد.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی دامغان بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی دامغان تاکنون مصوبات و خروجی‌های امیدوار کننده ای داشته است و با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمادی از هنر، اخلاق، مذهب و.. است خواستار بستر سازی فرهنگ شهر برای جریان‌های مختلف هستیم.
 
وی گفت: روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید صاحب قلم، ذوق، اندیشه هنری  باشند و با وجود فرهیختگان نام آشنای دامغان در دوران تصدی مدیرکل جدید نباید از این موضوع غفلت بورزیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها