یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کودکان عاشق کتاب روستای «باغچله» و محرومیتی به وسعت یک کلاس

«لاهان» نام باشگاه کتابخوانی روستای «باغچله» از توابع شهرستان دیواندره در استان کردستان است؛ روستایی که بالغ بر 40 کودک شیفته کتاب دارد؛ اما کوچه‌های روستا، تنها مامن این کودکان و مربی‌شان برای کتابخونی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، انس با کتاب و عشق به دانستن را در کوچه‌های روستا «باغچله» دیواندره که قریب به دو سال است مامن بالغ بر 40 کودک کتابخوان این روستا شده است، باید قدر دانست و به آن بالید.

همتی بلند با یاری دستانی کوچک در این روستای دورافتاده در بخش سارال دیواندره را که کتاب را مونس و انیس روزمرگی‌هایشان کرده‌اند، چند سالی است دختری 26 ساله با نام «دلنیا خالدی» به دوش می‌کشد.

خانم خالدی، متولد سال 1372 و دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی است و فعالیت در حوزه کتاب را از سال 84 با چاپ اولین کتابش با عنوان «از هر خرمنی خوشه‌ای» در دوران متوسطه اول آغاز کرد و بیش از دو سال است به عنوان مربی چهار باشگاه کتابخوانی در شهرستان دیواندره مشغول به فعالیت است.

«دلنیا» خانم، انس گرفتن با کتاب را از دوران کودکی و دبستان به یاد دارد و نوشتن را از همان دوران با نوشتن انشاء در مدرسه آزموده است. او این روزها تلاش می‌کند قدم‌های کوچک کودکان روستا را برای آموختن علم و دانایی با خودش همراه کند و آینده‌ای روشن را برایشان ترسیم کند.
 

 
خالدی، با ثبت باشگاه‌های کتاب‌خوانی در روستاهای «تازه‌آباد قدیم و جدید» و «باغچله»، گامی بزرگ در مسیری ناهموار برداشته است و امید دارد با کمک به فعالیت کودکان و نوجوانان در حوزه کتاب، به شناختی از علایق فردی و اجتماعی آنان و کشف استعدادهایشان برسد.

او که برای اعتلای نام و موفقیت روستای خود تلاش می‌کند، یاریگری ندارد و تنها دغدغه‌اش داشتن محلی برای برگزاری کلاس‌های باشگاه‌های کتابخوانی‌اش است. «دلنیا» معتقد است در دنیای کنونی که کودکان اسیر تکنولوژی شده‌اند، می‌تواند با بهره‌مندی از یار مهربان به ساختن آینده‌ای روشن امیدوار بود.


این روزها کوچه‌های روستای باغچله دیواندره مامن 40 کودک کتابخوان است که با همراهی مربی‌شان برای بالا بردن سرانه مطالعه، بالا بردن قدرت تحلیل و تفکر، گسترش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و سرگرم شدن با انیسی مهربان دست به دست هم داده‌اند تا اشتیاق به آموختن را به گونه‌ای دیگر جاودانه کنند.

فعالیت‌هایی مانند نامه به نویسنده، نامه به شخصیت‌های داستان، نوشتن ادامه داستان، تصویرسازی بر اساس محتوای داستان، طراحی جلد و سایر فعالیت‌های خلاقانه از جمله اهداف و فعالیت‌های است که با همراهی مربی جوان این باشگاه در این روستا رنگ واقعیت به خود گرفته است.
 

 
«دلنیا» خانم، در هفته چند روز با کودکان روستا مشغول کتاب خواندن و قصەگویی به زبان‌های کُردی، ترکی، انگلیسی و فارسی است و با استفاده از ابزار دورریختنی روستا به کودکان ۳ تا ۱۴ ساله نقاشی و کاردستی آموزش می‌دهد.

پاییز سال گذشته یک سالگی باشگاه کتابخوانی «لاهان» را جشن گرفت و کیک سفارشی او کتابی بود که کودکان با خوردن آن بر شیرینی فضای دانش‌اندوزی خود افزودند.

این مربی جوان، بالا بودن آمار بی‌سوادی و خودکشی را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که گریبانگیر دختران و زنان سرزمین‌اش شده و معتقد است کتاب می‌تواند بهترین دوست و همنشین برای رهایی از این مسائل باشد.

او بدون هیچ چشم‌داشتی سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند و تنها انتظارش داشتن کلاسی به وسعت یک باشگاه کتابخوانی است.

او حتی به در اختیار داشتن یکی از کلاس‌های مدرسه برای چند ساعت و یا گوشه‌ای دنج در مسجد روستا برای برگزاری کلاس‌هایش قانع است و از مسئولان درخواست می‌کند که با حمایت‌هایشان از این کار، نگذارند ریشه اُنس کودکان این روستا با کتاب خشک شود.
 

 
«دلنیا» اذعان دارد که روستا امکاناتش کم است و کمک به کودکانی که کتاب می‌تواند راهگشای آینده و زمینه‌ای برای کشف استعدادهایشان باشد، اجر اُخروی دارد.

وی که روزانه کتاب‌های شخصی خود را در کارتن حمل می‌کند تا به کودکان امانت دهد، در جنگی نابرابر آرزو دارد روستایش یکی از روستاهای دوستدار کتاب در کشور تبدیل شود؛ برای رسیدن به این هدف اما، نیازمند داشتن حداقل یک فضای چندمتری برای چند قفسه کتاب در روستای باخچله دیواندره است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها