سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
درخشش نویسندگان گناوه‌ای در نخستین جایزه کتاب سال بوشهر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آیین پایانی نخستین جایزه کتاب سال بوشهر، گفت: نویسندگان و صاحبان قلم کسانی هستند که همواره در طول تایخ افتخار آفریده‌اند و چراغ راه بشر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین که پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه در سالن کنفرانس این اداره‌کل و به‌دلیل رعایت اصول بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی صرفاً با حضور برگزیدگان و منتخبین برگزار شد، گفت: قرار بود آیین اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال بوشهر اسفندماه ۹۸ به‌شکل باشکوهی برگزار شود؛ اما به‌دلیل شیوع کرونا این آیین به تعویق افتاد و به‌دلیل جلوگیری از شیوع این بیماری ویروسی، در نهایت تصمیم بر این شد که برگزیدگان این رویداد امروز در آیینی مختصر و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی معرفی و تقدیر شوند.

فاطمه کرمپور ادامه داد: نویسندگان و صاحبان قلم کسانی هستند که همواره در طول تاریخ افتخار آفریده‌اند و چراغ راه بشر هستند؛ اگرچه رسانه‌های دیگر نظیر مطبوعات، صدا و سیما، سینما، تئاتر و... از بدو پیدایش خود به رقابت جدی با کتاب پرداختند اما کتاب به‌‌دلیل غنا و اهمیتی که در فرهنگ و تمدن جامعه دارد، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است و نقش ماندگاری را در پرورش اندیشه، خردورزی، افزایش دانش و آگاهی ایفا می‌کند.

وی افزود: راه‌اندازی این جایزه فتح‌البابی برای تقدیر از صاحبان قلم و معرفی جایگاه آن‌ها در تعالی فرهنگ و هنر منطقه و آگاهی‌بخشی به جامعه است. از این‌رو، این رویداد در سال جاری نیز برگزار خواهد شد و از سال ۹۹ به بعد به‌صورت دوسالانه به کار خود ادامه خواهد داد.

کرمپور درخصوص معیارهای داوری جایزه کتاب سال بوشهر، گفت: بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل‌بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ، بالا بودن عیار علمی محتوای کتاب، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی، صفحه‌آرایی و چاپ، رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه در خصوص آثار ترجمه‌شده و تصحیح‌شده از جمله محورهای داوری این رویداد بود.

دبیر نخستین جایزه کتاب سال بوشهر درخصوص تعداد آثار ارسال شده به این دوره و داوری این آثار افزود: در نخستین جایزه کتاب سال استان بوشهر آثار در موضوعات ده‌گانه رده‌بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد. در این دوره، در مجموع 95 عنوان کتاب از سوی ۲۷ داور مورد ارزیابی قرارگرفت كه پس از داوری مرحله اول 10 عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت که از میان آثار یادشده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر از سوی حداقل دو نفر از داوران، 4 عنوان «برگزیده» و 6 عنوان «شایسته تقدیر» شناخته شد که همگی تالیفی هستند.

بر اساس این گزارش، 6 اثری که از سوی هیات داوران این دوره شایسته تقدیر معرفی شدند به این شرح است:

علوم اجتماعی
اقتصاد: پولشویی و آشنایی با روش‌های مبارزه با آن،‌ تألیف مالك حكیم‌زاده، تهران: مؤسسة آموزشی تألیفی ارشدان، 1397.

هنر
هنرهای نمایشی: ۱) ادبیات نمایشی در بوشهر، تألیف جهانشیر یاراحمدی، بوشهر: دریانورد، 1397. ۲) بوشهر سرزمین آیین و مراسم، تألیف محمد مظفری، بوشهر: دریانورد، 1394.

ادبیات
نثر معاصر: باغ استخوان‌های نمور، نوشتة احمد آرام، تهران: نیماژ، 1396.
شعر معاصر: نهنگ سپید، سرودۀ غلامحسین دریانورد، بوشهر: دریانورد، 1396.

تاریخ و جغرافیا
تاریخ: روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه، تالیف عبدالکریم مشایخی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1393.

در نهایت از سوی هیات داوران نخستین جایزه کتاب سال بوشهر ۴ اثر به‌عنوان آثار برگزیده معرفی شدند که عبارتند از:

بخش هنر: هنرهای نمایشی: تعزیه و تعزیه‌خوانی در بوشهر، تالیف جهانشیر یاراحمدی، بوشهر: دریانورد، 1393.

بخش ادبیات: نقد ادبی: ترجمان صبح: بررسی اشعار شفیعی‌کدکنی بر اساس نقد عاطفه و همسویی آن با صور خیال، تألیف بشیر علوی، تهران: روزگار، 1397.

بخش تاریخ و جغرافیا: تاریخ: تاریخ خاندان آل‌مذکور: حکمرانان بوشهر و بنادر جنوب (دفتر اول) (1148ـ1268ﻫ.ق/ 1114ـ1231ﻫش)، تألیف علیرضا مظفری‌زاده، تهران: صفحه سفید، 1395.

بخش مستندنگاری: جلوه‌های نمایشی جنگ‏‫: با نگاهی به رفتار، گفتار و نوشتار رزمندگان (در هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران)، تالیف غلامحسین دریانورد، تهران: سوره مهر، 1397

گزارش کامل این مراسم متعاقبا ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها