سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کمر خمیده اقتصاد فرهنگ در قزوین زیر سایه کووید 19

ویروس کرونا در حالی سایه بر زندگی روزمره شهروندان قزوینی انداخته است که اقشار کم درآمدتر استاتن خسارت بیشتری از این ناحیه، متحمل شدند؛ در این میان اقتصاد فرهنگ و هنر که پیش از این نیز دست به عصا حرکت می‌کرد، بیشتر دچار آسیب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، مشکلات اقتصادی هنرمندان و اهالی فرهنگ از دردناک‌ترین تراژدی‌هایی است که تکرار مداوم آن در سالیان گذشته از آن یک داستان تکراری ساخته است؛ داستانی که مشکلات معیشتی هنر و هنرمندان، ساز ناکوک اقتصاد فرهنگ، گالری‌های هنری خالی و کتابفروشی‌های سوت و کور را به یک روزمرگی دردناک تبدیل کرده است.

صنوف فرهنگی نیازمند حمایت هستند
آرش محمدی از فعالین صنوف فرهنگی در قزوین است. وی که در این مدت متحمل خسارات زیادی شده است، درباره آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به بدنه بخش فرهنگ و هنر در قزوین، به خبرنگار ایبنا گفت: صنوف فرهنگی از آسیب‌پذیرترین صنوف در کشور هستند که با تعطیلی در یک بازه زمانی کوتاه هم می‌تواند متحمل خسارت شوند.

وی بیان کرد: در این مدت نزدیک به 2 ماه است که صنوف ما تعطیل هستند و این افت ناگهانی درآمد توانسته بسیاری از همکاران ما را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد. تولیدکنندگان آثار هنری در این مدت بیشترین میزان خسارت را دیدند و هنوز حمایتی نیز از نهادهای مرتبط ندیده ایم.

ادامه حیات صنوف فرهنگی در گرو حمایت مسئولین است
نسرین رحمتی از فعالین حوزه کتاب در قزوین است. وی که از کسادی این روزهای بازار کتاب در استان گله دارد، به خبرنگار ایبنا گفت: وقتی فعال فرهنگی شهر نتواند هزینه‌های اولیه کسب و کار خود را تامین کند، یعنی باید گفت که دیگر انگیزه‌ای برای فعالیت در این بخش باقی نمانده است و اکنون به واضح‌ترین شکل ممکن این اتفاق در استان افتاده است.

وی گفت: تعطیلات عید نوروز همیشه برای مردم فرصتی برای نگاه به کتاب بوده است در حالی که تعطیلی یک ماهه فروشگاه‌های ما در اسفندماه و پس از آن ادامه یافتن این ماجرا تا اواخر فروردین توانست به بسیاری از همکاران ما خساراتی سنگین وارد کند که قطعا جبران آن تنها درصورت حمایت مسئولین امکان‌پذیر خواهد بود.

صنوف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای قزوین 25 میلیارد تومان خسارت دیدند
در همین حال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، از برآورد روزانه خسارت کرونا به صنوف فرهنگی و هنری و رسانه‌ای استان خبر داد و آن را نزدیک به 25 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: در این مدت آموزشگاه‌های آزاد هنری، سینما‌ها، هنرهای تجسمی و گالری‌های هنری نزدیک به 2 میلیارد تومان متحمل خسارت شدند.

به گفته محمدحسین اسماعیلی، بر اساس کارشناسی‌های انجام شده، کتابفروشی‌ها، موسسات فرهنگی، چاپخانه‌ها، موسسات قرآنی، کافه کتاب‌ها و فروشگاه‌های فرهنگی استان نیز خسارتی نزدیک به 21 میلیارد تومان را متحمل شدند.

وی همچنین خسارت وارد شده ناشی از شیوع کرونا به رسانه‌های برخط، موسسات مطبوعاتی و رسانه‌های مکتوب استان را نزدیک به 2 میلیارد تومان ارزیابی کرد.

چالش فرهنگی قزوین، تامین معیشت اهالی فرهنگ آن است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به خبرنگار ایبنا گفت: تا زمانی که نتوانیم معیشت هنرمندان و فعالین حوزه فرهنگ را در استان سامان بخشیم، نمی‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی هنر و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر باشیم.

اسماعیلی بیان کرد: اینکه تولیدات هنرمندان نمی‌تواند وارد بازارهای اقتصادی شود و درآمدزایی برای فعالین این حوزه ایجاد کند، یک چالش اساسی است و موجب شده تا طی سالیان گذشته صنوف مختلف فرهنگی از کتابفروشی‌ها گرفته تا گالری‌های هنری تحت تاثیر این مشکلات فعالیت خود را به حداقل برسانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: هنرمندان استان قزوین در این خصوص آسیب زیادی دیده‌اند و کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش نیز از دیگر رهاوردهای این مشکلات همیشگی در حوزه فرهنگ در استان‌هاست.

کرونا مشکلات اقتصادی صنوف فرهنگی را تشدید کرد
وی افزود: در این شرایط اقتصادی نامناسب شیوع بیماری کرونا در کشور نیز توانست برای فعالین واحدهای صنفی فعال در حوزه فرهنگ و هنر مشکلاتی ایجاد کند. در آستانه سال نو و درست در شرایطی که صنوف فرهنگی و هنری کشور انتظار بهره‌برداری پایان سال از زحمات خود بود، شیوع بیماری کرونا توانست مشکلات زیادی را برای فعالین این صنف ایجاد کند.

اسماعیلی گفت: صنوف فرهنگی و هنری اولین مشاغلی بودند که در پی شیوع این بیماری در کشور تعطیل شدند و همین تعطیلی نزدیک به دو ماهه باعث مشکلات اقتصادی برای این صنف شدند.

تولیدات هنرمندان قزوین به دست مشتریان نمی‌رسد
فاطمه محمدبیگی نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص بیان کرد: تاسیس شهرک فرهنگی یا بازارچه‌های ثابت برای عرضه تولیدات فرهنگی و هنری هنرمندان قزوینی از الزاماتی است که می‌تواند تولیدات هنرمندان قزوینی را به دست مشتریان برساند.

وی گفت: ایجاد شهرک‌های فروش هنری در مسیر‌های تردد شهر و همچنین ارائه و عرضه تولیدات هنرمندان استان قزوین در مسیرهای عبوری از استان قزوین می‌تواند راهکاری مناسب برای عرضه این محصولات در کشور باشد.

اگرچه سایه مشکلات اقتصادی بر بدنه نحیف فرهنگ سنگین‌تر از توان است اما نباید فراموش کرد که هنر، خود درمان دردهای فرهنگی و هنری جامعه است، از این رو باید توجه داشت حوزه فرهنگ و هنر نیازمند نگاهی جدی و حمایتی همه جانبه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها