دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
بهره‌برداری از 10 کتابخانه ثابت و 8 کتابخانه سیار طی 3 ماه آینده در مشهد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: با کمک شهردای مشهد، ۱۰ کتابخانه ثابت و ۸ دستگاه کتابخانه سیار طی 3 ماه آینده در این شهر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، «شهناز رمارم» رئیس شورای اسلامی شهر مشهد روز گذشته در شصت و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان مشهد که با موضوع بررسی نقاط کور و دریافت برخی از شبکه‌های صداوسیما در نقاطی از شهرستان و بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی و سالن‌های مطالعه سطح شهرستان و به مناسبت روز ملی تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد، به روند ساخت این کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) اشاره و بیان کرد: کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) بیش از ۲۰ سال قبل کلنگ‌زنی شده بود و به دلیل کمبود اعتبارات، ساخت آن به سرانجام نرسیده بود.

وی ادامه داد: اما شورای اسلامی پنجم شهر مشهد در ابتدای اغاز به کار طبق تفاهم‌نامه‌ای که با نهاد کتابخانه‌ها منعقد کرد و از محل نیم درصد درآمدی که باید شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اختصاص دهند، هزینه‌ها را تجمیع کردند و شاید رقمی را در نظر گرفتند که این کتابخانه به سرعت به سرانجام رسید و امروز محلی برای مطالعه و مراجعه مردم شهر شده است.
 
رمارم افزود: خوب است که در شهر ملک‌آباد، رضویه و... قانون اختصاص نیم درصد درآمد شهرداری به کتابخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد و موضوع ساخت کتابخانه‌ها را در نظر داشته باشند. شهرداری‌های کل استان نیز باید به عنوان یک اقدام پسندیده و الگوبرداری از شهر امام مهربانی‌ها این کار را انجام دهند و از این شهر به تمام کشور تسری پیدا کند و شهرداری‌ها خود را موظف بدانند که حداقل قانون را اجرا کنند.
 
وی ضمن تبریک روز ملی تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: نوشتن و خواندن امروزه از نظر روانشناسان دو شاخه زبان هستند و ما با کتاب خواندن با نویسنده کتاب حرف می‌زنیم و از تجربیات او استفاده می‌کنیم. دنیای دیجیتالی و مدرنیته فرصت کتاب خواندن را از ما گرفته و ما هر روزه با اقیانوسی از اطلاعات روبه‌رو می‌شویم و آن‌ها را ازطریق تلفن‌های همراه خود می‌خوانیم، اما عمق این مطالب بسیار اندک است. وقتی کتاب می‌خوانیم مطالب آن باعث شناخت‌های عمیق ما می‌شود و شناخت‌های عمیق نگرش انسان‌ها را تغییر می‌دهد و تغییر نگرش به تغییر رفتار می‌انجامد.
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: اینکه امروز رفتار شهروندان ما متناسب با میزان اطلاعات و مطالبی که مطالعه کردند نیست، به این دلیل است که نوع مطالعه از کتاب فاصله گرفته و مطالعه، مطالعات سطحی و وسیع روزانه و بدون عمق است؛ بنابراین حافظه کوتاه مدت نمی‌تواند تمام مطالعات را به خاطر بسپارد و نیاز دارد که برای انتقال مطالب به حافظه بلند مدت، به خواندن کتاب برگردد. باید مجددا کتابخانه‌ها را رونق ببخشیم و در کتابخانه‌ها حضور پیدا کنیم، تا فرزندان ما فضای کتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌ها را به عنوان مکانی امن برای شناخت عمیق خود در نظر بگیرند.
 
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: هشت دستگاه کتابخانه سیار را تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به ناوگان کتابخانه‌های سیار شهر مشهد اضافه خواهیم کرد و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهردار مشهد منعقد کردیم، قرار بر این شد که ۱۰ کتابخانه ثابت را نیز تا خرداد ۱۴۰۰ با نقشه واحد ۲۸۰ متری در شهرک‌های شهید رجایی، شهید باهنر و اسماعیل‌آباد و مناطق دیگر به بهره‌برداری برسانیم.
 
علی‌اکبر سبزیان ادامه داد: اکنون ۵۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در شهر مشهد وجود که ۶ کتابخانه از آن در حاشیه شهر مشهد قرار دارد. دو کتابخانه سیار نیز اکنون در مشهد فعال است. خدمات کتابخانه سیار مانند کتابخانه ثابت است چرا که کتابدارمحور است و هر خدمتی که در کتابخانه ثابت وجود دارد توسط کتابدار با توجه به منابعی که در کتابخانه سیار وجود دارد رقم می‌خورد.
 
وی گفت: یک دستگاه کتابخانه سیار این هفته، دو دستگاه در فروردین و پنج دستگاه در اردیبهشت ۱۴۰۰ - در مجموع هشت دستگاه کتابخانه سیار - به ناوگان کتابخانه‌های سیار شهر مشهد اضافه خواهد شد.
 
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت پیشگام بودن مدیران استان در عرصه کتاب‌خوانی، گفت: مدیران باید تکلیف خود را با کتاب و کتابخوانی روشن کنند. خیلی از اوقات موانع در مدیران دیده می‌شود و شرایط برای مردم فراهم‌ نمی‌شود. باید مدیران و دست‌اندرکاران پیشگام نهضت کتابخوانی باشند و بر همین اساس پیشنهادی به استاندار خراسان رضوی ارائه کردم که یک روز را مدیران استان را به کتابخانه دعوت کنند و همگی در کنار یکدیگر یک ساعت کتاب بخوانند. دانایی مدیر به توانایی مدیر می‌انجامد و مدیر توانا ارتباط بهتری با مردم برقرار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها