چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
ادوارد گوری؛ تصویرگر ویکتوریایی عصر حاضر

15 آوریل سال‌روز درگذشت ادوارد گوری، نویسنده و تصویرگر امریکایی است که بسیاری از کتاب‌های جان بلرس را برای کودکان تصویرگری کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، 15 آوریل (27 فروردین) مصادف با سال‌روز درگذشت ادوارد گوری، نویسنده و تصویرگر آمریکایی است که در ۲۲ فوریه ۱۹۲۵ در شهر ایلینوی در ایالت شیکاگو آمریکا به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۰ در ایالت ماساچوست در گذشت. گوری به‌دلیل کتاب‌های داستان مصور خود مشهور است چراکه نقاشی‌های خاص جوهر و مداد او، اغلب صحنه‌هایی مبهم و مشوش از داستان را با ظاهری همانند دوره ویکتوریا و دوره ادواردی به تصویر می‌کشند. علی‌رغم اینکه ادوارد گوری علاقه خاصی به کودکان نشان نمی‌داد و با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کرد، کتاب‌های او در میان کودکان عمومیت داشتند.
 
«آب رفتن تریهورن»
«آب رفتن تریهورن» اثر فلورانس پری هاید از جمله آثاری است که با تصویرگری ادوارد گوری منتشر شده. این کتاب در ایران با ترجمه فرمهر منجزی از سوی نشر ساپرا و با ترجمه هاجر شکری از سوی نشر درقلم چاپ شده است. به گفته فرمهر منجزی،‌ «آب رفتن تریهورن» اثری کلاسیک، جذاب و تخیلی در خصوص کودکی است که احساس می‌کند در جهان بزرگسالان شنیده نمی‌شود. او برای دیده شدن به هر کاری دست می‌زند و می‌تواند کنایه‌‌ای باشد به بزرگ‌ترها.
 
 

منجزی درباره تصویرگر این کتاب، توضیح می‌دهد: ادوارد گوری نویسنده، تصویرگر، نمایشنامه‌نویس و عروسک‌گردانِ امریکایی بود که در طول حیاتش بیش از ۱۰۰ کتاب نوشت و تصویرگری کرد. برخی از کتاب‌هایش نیز بدون متن بود و با اینکه خودش می‌گفت آموزش‌های هنری‌اش کم‌رنگ و اندک بوده، اما در سال ۱۹۴۳ یک نیم سال در انستیتو شیکاگو هنر خواند و سرانجام تصویرگری حرفه‌ای شد.
 
این مترجم ادامه می‌دهد: گوری در سال ۱۹۴۶ به دانشگاه هاروارد رفت و زبان و ادبیات فرانسه خواند. بعد از فارغ التحصیلی همراه عده‌ای از هم دانشگاهی‌هایش انجمن «تئاتر شاعران» را تاسیس کرد. او در سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ در نیویورک زندگی کرد و در همکاری با انتشارات دابلدی تصویرگری و نقاشی جلد و متن کتاب‌ها را شروع کرد. سبک تصویرگری گوری که ویکتوریایی بود، باعث شده بود مردم فکر کنند بریتانیایی است، در حالی که او فقط یک بار به جزیره اسکاتلند سفر کرده بود.
 
به گفته منجزی، اولین کتاب گوری در سال۱۹۵۳ منتشر شد و از آنجایی که او بازی‌های زبانی را دوست داشت، بخصوص کلمه‌های به‌هم ریخته و رمزی را، با به هم ریختن حروف اسم خودش اسم‌های مستعاری درست می‌کرد، که ابتدا نوشته‌هایش را با همان نام‌های مستعار منتشر می‌کرد.
 
این مترجم و مروج کتابخوانی، درباره آثار گوری نیز می‌گوید: این نویسنده و تصویرگر، کتاب‌های مشهور زیادی خلق کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «دراکولا» اثر برام استوکر و «جنگ دنیاها» اثر اچ. جی. ولز اشاره کرد. همچنین او بسیاری از کتاب‌های جان بلرس را که برای کودکان نوشته بود، تصویرگری کرد.
 
او با بیان اینکه گوری علاقه‌اش را به باله و گربه‌ها در تصویرگری‌های بسیاری از کتاب‌هایش نشان داده، می‌افزاید: اطلاعات گوری درباره ادبیات و سینما وسیع بود و در مصاحبه‌هایش به جین آستین، فرانسیس بیکن، جورج بالانچین و بسیاری دیگر اشاره می‌کرد. او در سال‌های آخر عمر در بندر یارموت در ماساچوست زندگی می‌کرد و آنجا چند نمایشنامه نوشت و آن‌ها را کارگردانی کرد. اغلب این نمایشنامه‌ها را با عروسک‌های پاپیه ماشه که خودش می‌ساخت، اجرا می‌کرد.
 
به گفته منجزی، ادوارد گوری علاقه زیادی به حیوانات داشت و انواع و اقسام وسایل را در خانه‌اش جمع می‌کرد؛ وسایلی که گاهی از کنار خیابان برمی‌داشت و در ایوان و اتاق‌های خانه‌اش به نمایش می‌گذاشت و هم‌اکنون خانه ادوارد گوری معروف به خانه فیلی در یارموت برای بازدید عموم باز است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها