چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
خیّر زنجانی کتابفروشی خود را وقف مبارزه با کرونا کرد

در روزهایی که برخی به‌دنبال کاسبی از آشفته‌بازار کرونا هستند، یک کتابفروش باسابقه در زنجان، کتابفروشی خود را تبدیل به مرکز مشاوره درباره کرونا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کمتر از سه هفته از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد اما شاید همین مدت کوتاه آزمونی برای بسیاری تا عیار انسانیت خود را محک بزنند؛ اینکه آیا در چنین شرایطی به دنبال این هستند که در حد توان خود آرامش روحی را به جامعه برگردانند یا اینکه آنها را از این نمد، کلاهی است؟!

برخی در پی کسب سود بیشتر از این وضعیت هستند؛ همان‌ها که ماسک‌ها را احتکار کردند و نفروختند و همان‌ها که مواد ضدعفونی‌کننده را به قیمت‌های گزاف به مردم فروختند. درمقابل اما عده‌ای هم درس انسانیت را تفسیر کردند؛ ماسک و دستکش رایگان به مردم دادند تا شاید بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را ادا کرده باشند.

در میان این عده، یک کتابفروش زنجانی هم در اقدامی پسندیده، کتابفروشی خود را به مرکز مشاوره تبدیل کرده است. «امیر جودی» از همان نخستین ساعات اعلام ابتلای یک شهروند زنجانی به ویروس کرونا، اقدامات ضروری برای تغییر کاربری کتابفروشی خود به مرکز مشاوره را انجام داد.

ایجاد کتابخانه عمومی با 300 هزار جلد کتاب
این کتابفروش زنجانی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا هدف از این اقدام خود را عمل به مسئولیت اجتماعی که بر دوش خود احساس می‌کند، اعلام کرد و گفت: کتابفروشی من دارای بیش از 300 هزار جلد کتاب است که بیشتر آنها کتاب‌های کنکور، کمک‌درسی، عمومی، کتاب‌های دانشگاهی، لوح‌های فشرده آموزشی و... است.


وی با بیان اینکه از چند سال قبل قصد فروش کتاب‌ها به زیر قیمت را داشتیم اما هیچکس حاضر به خرید آنها نشد، اضافه کرد: از همان زمان، اهدای کتاب‌ها به‌صورت جلدی و موردی ادامه داشت تا اینکه در سیل امسال به یکی از دانشگاه‌ها پیشنهاد کردیم که این کتاب‌ها را هم برای استفاده دانش‌آموزان در آنجا ارسال کنند، اما این اتفاق رخ نداد.

جودی افزود: پس از این ماجرا و با اعلام شیوع کرونا در زنجان، با توجه به اهمیت آموزش و پیشگیری در مقابله با این ویروس، تصمیم گرفتم کتابفروشی را تبدیل به مرکز مشاوره کنم. ضمن اینکه کتاب‌های موجود در آن با همکاری سمن‌ها تبدیل به یک کتابخانه عمومی خواهد شد.


این کتابفروش زنجانی ارزش ریالی کتاب‌های موجود در این کتابفروشی را حدود 20 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: آثار باارزشی در این کتابخانه وجود دارد؛ کتاب‌هایی که حتی برخی از ناشران هم آن‌ها را ندارند. با در نظر گرفتن محلی برای ایجاد کتابخانه عمومی و استفاده از این کتاب‌ها، زمینه استفاده تعداد بیشتری از آن فراهم خواهد شد.

توزیع ماسک و لوازم بهداشتی در کتابفروشی
این خیّر زنجانی گفت: در حال حاضر مراحل جمع‌آوری کتاب‌ها و انتقال آن به محلی دیگر در حال انجام است و در مرحله بعدی نسبت به پاکسازی محیط و آماده‌سازی آن برای ایجاد یک مرکز مشاوره با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سمن‌ها اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محلی که هم‌اکنون در حال آماده‌سازی است، حتی ظرفیت لازم برای توزیع ماسک و لوازم بهداشتی را نیز دارد، تصریح کرد: امیدوارم با این اقدام گام مثبتی در پیشگیری از کرونا برداریم.
جودی با بیان اینکه تعداد زیادی از کسبه محل و مردم برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌‌اند، افزود: قطعا با همکاری سریع‌تر خواهیم توانست محل را برای استقرار مشاوران علوم پزشکی و آموزش مردم آماده کنیم.
 
وحید امیری، یکی دیگر از کسبه و خیّرین زنجانیِ همکار در این طرح نیز به خبرنگار ایبنا گفت: خوشبختانه مردم خیّر زنجان و کسبه خیابان چهارراه سعدی همکاری بسیار مناسبی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا داشته‌اند. این اقدام نیز یک حرکت فرهنگی است که در آن از ظرفیت کتاب برای کمک به پیشگیری از شیوع کرونا استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز کسبه چهارراه سعدی با همکاری یکدیگر اقدام به پاکسازی و ضدعفونی کردن عابربانک‌های سطح شهر و همچنین گستره عظیمی از مناطق مختلف شهر کرده بودند، گفت: بحث تبدیل این کتابفروشی به مرکز مشاوره نیز به‌همت دکتر امیر جودی و همکاری کسبه انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها