دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
بازار سرد کتاب‌فروشی‌ها در تب داغ کرونا

ورود کرونا به ایران و شیوع سریع آن رفت‌و‌آمد مردم در شهر را به‌شکل محسوس کاهش داده و درحالی‌که بسیاری از کسبه؛ ازجمله کتاب‌فروشان به فروش شب عید امید‌وار بودند، جز سردی بازار حاصلی نداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، «کرونا» به ایران هم رسید. انتشار رسمی این خبر در آخرین روز بهمن‌ماه، علاوه بر ایجاد موج نگرانی، تبعات مختلفی بر زندگی روزمره ایرانی‌ها؛ به‌ویژه مردم شهر‌‌هایی که بیشتر درگیر ویروس شده‌اند،‌ داشته است. یکی از مهم‌ترین راه‌های توصیه شده از سوی مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور در دو روز گذشته که شیوع ویروس در کلان‌شهر تهران تایید شد، پرهیز از تردد‌‌ در محیط‌های شلوغ شهری است.

تعطیلی مراکز فرهنگی مانند سالن‌ها و پردیس‌های سینمایی، سالن‌های تئاتر، کتابخانه‌های عمومی، قرائت‌خانه کتابخانه ملی و همچنین تعطیلی مراکز علمی به‌ویژه دانشگاه‌ها و مدارس نیز از دیگر سیاست‌های کنترلی در چند روز گذشته بوده است. اعلام تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه‌ها و چند روزه مدارس موجب شده تا بسیاری از خیابان‌های تهران برای ساعت‌های طولانی، خلوت باشند؛ از‌جمله خیابان انقلاب و راسته معروف کتاب‌فروشی‌های آن. البته این وضعیت از دیگر کتاب‌فروشی‌‌های شهر نیز گزارش شده و می‌توان گفت، کرونا بازار کتاب‌فروشی‌ها را تخته کرده است.
      
رکود از آغاز هفته
محمد‌علی آزموده، مدیر کتاب‌فروشی «حوض نقره» که در موزه سینما فعالیت می‌کند درباره وضعیت 48 ساعت گذشته این کتاب‌‌فروشی به خبرنگار ایبنا می‌گوید: از ساعت 9 و 45 دقیقه امروز یکشنبه(چهارم اسفند) که در فروشگاه باز شد تا ظهر حتی یک نفر هم مراجعه‌کننده نداشتیم. نمی‌گویم روز‌های قبل فروش قابل‌توجه بود؛ اما حداقل رفت‌و‌آمد در فروشگاه جریان داشت.

آزموده، تعطیلی موزه سینما را بر کاهش مراجعه‌کننده موثر می‌داند و ادامه می‌دهد: فکر نمی‌کنم تا آخر هفته وضعیت فروش تغییر کند و مشتری در کتاب‌فروشی ببینیم.    

نغمه حسینی، مدیر روابط عمومی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرهنگان هم به گزارش مدیران این مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس آخرین گزارش همکاران از دو روز اول هفته، فروشگاه‌ها خلوت‌ شده‌اند که این نشانه تاثیر‌گذاری اخبار مربوط به شیوع کرونا است.

افزایش سفارش‌های تلفنی
وی درباره چند روز آینده با خوش‌بینی می‌گوید: شاید با تداوم تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان علاقه‌مند به کتاب بخواهند چند ساعت از روز خود را در کتاب‌فروشی‌ها سپری کنند؛ بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم خلوتی دو روز اول هفته در چند روز آینده تا حدودی جبران شود.   

هرچند کرونا بر میزان حضور مشتری در کتاب‌فروشی موثر بوده اما ظاهرا حریف کتاب‌دوستان مشتاق نشده است؛ چراکه مدیر روابط عمومی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرهنگان از افزایش تماس مشتری‌ها برای ارسال کتاب خبر می‌دهد. وی می‌گوید: دو روز گذشته، سفارش‌های تلفنی افزایش پیدا کرده است.

بازار تجریش شلوغ و بازار چهل‌کلاغ‌ سرد
کتاب‌فروشی چهل کلاغ که یک‌سال از تاسیس آن در مجتمع تجاری ارگ تجریش می‌گذرد، دو روز ابتدایی هفته را خلوت و سرد گذرانده است. فرشته احمدی، از مدیران کتاب‌فروشی چهل کلاغ، کاهش میزان مراجعه مردم به فروشگاه کتاب چهل کلاغ را در شنبه و یکشنبه محسوس می‌‌داند و فکر می‌کند این روند در روز‌های آینده شدت پیدا خواهد کند.

وی واکنش مردم به اخبار شیوع کرونا را عجیب می‌داند و براساس مشاهدات میدانی ادامه می‌دهد: در شرایطی که مردم از ابتلا به کرونا نگرانند، جمعیت زیادی در بازار تجریش در رفت‌و‌آمد هستند! اما مثل همیشه، نخستین کالایی که از سبد‌ خانواده‌ها به دلایل مختلف و این‌بار به دلیل ویروس کرونا، حذف می‌شود، کتاب است.

چشمه و باغ خلوت‌اند
باغ کتاب تهران، هم که عنوان یکی از بزرگ‌ترین فضا‌های فروشگاهی کتاب جهان را یدک می‌کشد، دو روز گذشته خلوت بود. امیر خراسانی، مسئول کتاب‌فروشی باغ کتاب می‌گوید: با توجه به اینکه باغ کتاب به‌عنوان یک مجموعه خدماتی شناخته می‌‌شود، محل تجمع و رفت‌و‌آمد مردم است اما خبر تایید ورود ویروس کرونا به ایران و مخصوصا شیوع آن در تهران موجب شده از چند روز قبل کاهش جمعیت و کاهش فروش را شاهد باشیم.  

خراسانی، مدیریت افکار عمومی در این شرایط را مهم ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: مسئولان در‌حالی‌که مردم به شدت هراس دارند از عهده مدیریت افکار عمومی برنیامده‌اند؛ در مجموعه باغ کتاب نیز این هراس بین کارکنان وجود دارد علاوه براین با توجه به کاهش فروش که فکر می‌کنم به‌زودی متوقف نشود، مسئولان باغ کتاب را از بابت پرداخت حقوق کارکنان و تامین کالا نگران کرده است.

مجید تیموری، مدیر کتاب‌فروشی‌‌های زنجیره‌ای چشمه هم که از وضعیت به وجود آمده شوکه شده می‌گوید: دشوار است که باور کنیم، جمعه شب شعبه کوروش نشر چشمه بسیار خلوت بود در‌حالی‌‌که به فروش شب عید امید‌وار بودیم. باید فکری کرد تا این کسب و کار در روز‌های پایانی سال ضربه نخورد و کتاب‌‌فروشان فروش شب عید را از دست ندهد.

راسته سوت‌وکور کتاب
کتاب‌فروشان راسته کتاب، در خیابان انقلاب که به روز‌های پایانی سال امید ‌بسته بودند از کاهش مشتری خبر می‌دهند و به نظر می‌رسد تعطیلی دانشگاه‌ها که بزرگ‌ترین آن‌ها از‌جمله دانشگاه تهران، امیر‌کبیر و شعب دانشگاه علمی و کاربردی در این خیابان بر شکل‌گیری این وضعیت به‌شدت تاثیر‌گذار بوده است.      
 
علی رُکاب، مدیر داخلی کتاب‌فروشی نشر اسم در خیابان انقلاب می‌گوید: راسته کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب خلوت شده‌است؛ البته تعطیلی دانشگاه‌ها در خلوتی این منطقه بی‌تاثیر نیست. کاهش مشتری کتاب‌فروشی‌ها، یادآور رکود در دوره‌های قبل‌تر است.

فروشگاه «اسم» از‌جمله کتاب‌فروشی‌های مجهز به سیستم فروش اینترنتی است و رُکاب از ثابت ماندن میزان مراجعه کتاب‌دوستان به کانال فروش کتاب نشراسم می‌گوید که شاید تا حدودی مدیران این کتاب‌فروشی را برای روشن نگه داشتن چراغ بازار شب عید امید‌وار نگه می‌دارد.  

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Reza ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    از سینماها بدتر کتابفروشی های داخل باغ کتاب است، لمس کردن کتابها در باغ کتاب با توجه به ماندگاری حداقل 10 روزه ویروس کرونا بر روی سطوح باعث شیوع کرونا خواهد شد و چندین هزار نفر از این محل در معرض خطر هستند، چرا این مکان که متعلق به شهرداری است برای کسب منافع عده ای هنوز تعطیل نشده است؟ آیا منافع شخصی مدیران و یا دوستان مدیران در میان است؟
    • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      نه کتاب فروشی و کتابخونه ها اصلا نباید تعطیل بشهههه چه آدمایی هستیدا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها