شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
گشتی در «شهر کاغذی» شیراز/ کتابخوانی در سایه بهارنارنج

کافه کتاب «شهر کاغذی» در شیراز میان انبوهی از فروشگاه‌های پوشاک در یکی از خیابان‌های قدیمی فضایی دوستانه و پرتردد ساخته تا علاقه‌مندان به یارمهربان لختی بیاسایند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس - محمدحسین نیکوپور: کافه کتاب «شهر کاغذی» در شیراز در میان انبوهی از فروشگاه‌های پوشاک در یکی از خیابان‌های قدیمی، فضایی دوستانه و پرتردد ساخته تا علاقه‌مندان به یار مهربان، لَختی بیاسایند و پس از دیدار با تازه‌های نشر و کتاب‌ها در حیاط باصفای این خانه قدیمی دقایقی روی صندلی‌ها و پشت میزهای چوبی آن زیر سایه درختان بهارنارنج کتاب دست بگیرند و با دوستان به گپ و گفت بپردازند.

از در کافه ابتدا وارد یک راهرو می‌شوید و به طبقه اول می‌رسید؛ اینجا دنیای کتاب‌‌هاست. کمتر کتابی پیدا می‌شود که بخواهید بخرید و پیدا نکنید. البته این‌جا خوشبختانه خبری از کتاب‌های کمک آموزشی نیست و فروش این کتاب‌ها را به صنف متخصص خودش سپرده‌اند.

دسته‌بندی کتاب‌ها به‌خوبی در شهر کاغذی انجام شده است. بخش سمتِ راست اختصاص دارد به کتاب‌هایی با موضوع فلسفه، علوم اجتماعی و علوم سیاسی؛ در میز میان کتابفروشی، کتاب‌های داغ و تازه از تنور درآمده جا خوش کرده‌اند، قسمت سمت چپ هم بیشتر شامل کتاب‌های داستانی و روانشناسی است.

این در حالی است که تماشاخانه «شهر کاغذی» از سالن‌های مستقل از مجموعه فضاهای تئاتری شیراز است که به‌گفته مدیر آن در تلاش است بخشی از بار اجرای هنرهای نمایشی را در شیراز به دوش بکشد.

علی‌محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، می‌گوید: تماشاخانه «شهر کاغذی» در بدو فعالیت‌های حرفه‌ای خود به اجرای گزیده نمایشنامه‌های بزرگ تاریخ اقدام کرده و در فصل اول، یونان باستان را هدف قرار داد که به «تراژدی ایفیژنیا» اختصاص داشت.

وی عنوان می‌کند: مجتمع شهرکاغذی شیراز در فضایی کاملا فرهنگی و هنری با محور قرار دادن کتاب به عنوان یارمهربان محلی است تا فرهنگ‌وران و هنرمندان ضمن دورهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند و در مسیر کتاب و کتابخوانی گام بردارند.

حسینی درباره فضای این مجتمع می‌افزاید: اینجا شامل کتابفروشی با بخش‌های کودک و نوجوان، جوانان، بازی فکری، صنایع دستی و ... به همراه کافه، سالن نمایش فیلم، اجرای تئاتر و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری است.

مدیر کافه‌کتاب «شهر کاغذی» به برنامه‌های این مجتمع اشاره کرده و می‌گوید: آنچه در شهر کاغذی روی می‌دهد، شامل نمایش فیلم، اجرای تئاتر، خوانش کتاب دورهمی، نمایشنامه خوانی، رونمایی و جشن امضای کتاب، رونمایی و جشن امضای آلبوم‌های موسیقی و بیهقی‌خوانی و پژوهی است.

حسینی از برگزاری کارگاه‌های فلسفه در مجتمع شهرکاغذی خبر می‌دهد که در خلال برنامه‌های این مجتمع نشست‌ها و کارگاه‌های ادبی و هنری هم برگزار می‌شود.

وی برنامه‌های هفتگی شهرکاغذی شیراز را مورد اشاره قرار داده و می‌افزاید: کارگاه‌های داستان، تاریخ تحلیلی فلسفه، برنامه‌های مناسبتی از جمله نشست‌هایی است که برگزار می‌کنیم

مدیر شهر کاغذی شیراز ادامه می‌دهد: خوانش کتاب برای کودکان را از دیگر برنامه‌های شهر کاغذی دانست و افزود: برنامه قصه گویی و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان در کنار بزرگسالان در این مجتمع برگزار شده و می‌شود.

حسینی در ادامه به همکاری مشترک میان این مجتمع و مدارس با عنوان اردوی کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما و مدارس این چنین است که با حضور دانش آموزان در این مجتمع قصه گویی ترتیب داده می‌شود و پس از این برنامه دانش آموزان بر اساس قصه به نقاشی می‌پردازند.

به گفته این فعال کتاب و کتابخوانی، در جریان اردوهای کتاب که توسط این کتابفروشی برگزار شد، دانش آموزان ۴۰ مدرسه مقاطع تحصیلی مختلف به قصه گوش سپردند.

مدیر مجتمع فرهنگی شهر کاغذی شیراز برگزاری برنامه‌های آینده را مستلزم تامین مالی عنوان کرد و تداوم برنامه‌های فرهنگی و هنری نیازمند بودجه ای کافی است.

یادآور می‌شود، مجتمع «شهر کاغذی» شیراز در خیابان قصردشت، بین سه راه برق و چهارراه ملاصدرا، کوچه ۲۵ واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها