سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
دستگاه ایمنی فوق هوشیارِ افراد آلرژیک

کتاب «آلرژی»، ضمن معرفی نشانه‌ها، تشخیص و روش‌های درمان حساسیت‌ها، به شما نشان می‌دهد که با وجود این عارضه تقریبا دائمی که با باورهای غلطی همراه شده هم می‌توان پویا، عادی و رضایت‌بخش زندگی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آلرژی یا حساسیت، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیاری هستند که نسبت به مواد یا عناصر ظاهرا بی‌ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند. برای مثال گرده گیاهان می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبه‌رو شده‌ است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریباً از هر 10 نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند. بیشتر حساسیت‌ها، ارثی هستند و از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. اشخاص می‌توانند توانایی ابتلا به آلرژی را نیز ارث ببرند و درعین‌حال به هیچ ماده خاصی حساس نباشند و فقط نقش انتقال‌دهنده را بازی کنند. هنگامی که یکی از والدین به نوعی از حساسیت مبتلا باشد، شانس ابتلای فرزند او ۵۰ درصد و اگر هر دو آن‌ها آلرژیک باشند، این مقدار به 75 درصد می‌رسد.
 
کتاب «آلرژی» نوشته ویلیام ای. برگر با ترجمه سارا کاظمی‌منش، ضمن اشاره به مبانی و تعریف حساسیت، علائم و راه‌های تشخیص این عارضه، در هفت فصل به موضوعاتی همچون انجام دادن آزمایش حساسیت و دریافت تزریق‌های حساسیتی، استفاده از داروهای ضد حساسیت برای تسکین، مداوای عوارض گوش و حلق و بینی، الفبای حساسیت غذایی و نکاتی کاربردی درباره سفر کردن با وجود حساسیت‌ها و آسم، می‌پردازد.


هر آب‌ریزشی، آلرژی نیست
در بین مردم تصورات اشتباهی درباره امور مختلف ازجمله بیماری‌ها وجود دارد که در صورت عدم توجه و بررسی اصولی می‌تواند مشکل‌ساز شود. ازجمله این باورهای غلط که شاید به ظاهر ساده به‌نظر برسد، برخی نشانه‌هایی هست که بسیاری از مردم آن‌ها را به آلرژی ربط می‌دهند. در این‌باره در کتاب می‌خوانیم: «بسیاری از افراد فکر می‌کنند که آب‌ریزش و گرفتگی بینی و عطسه کردن، همیشه نتیجه یک واکنش حساسیتی است، اما یادمان باشد که التهاب بینی انواع غیرحساسیتی هم دارد، مانند: عفونت‌ها، هورمون‌ها، احساسی، وازوموتوری، دارویی و چشایی. برای تشخیص درست بیماری، پزشک باید سوابق شما و همچنین پیشینه حساسیت در خانواده‌تان را بررسی و شما را به دقت معاینه کند...
 
نشانه‌های التهاب مخاط بینی حساسیتی، اغلب ترکیب متمایزی از حرکات و نشانه‌ها را در چهره افراد، به‌خصوص کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند. اگر به‌نظر می‌رسد شما یا یکی از نزدیکان‌تان از التهاب مخاط بینی حساسیتی رنج می‌برید، نشانه‌های بیمارگونه همچون تیک حساسیتی، کبودی حساسیتی، چهره حساسیتی، چروک بینی و تنفس از دهان را به خاطر بسپارید... علائمی مانند قرمزی کره چشم و پایین پلک، به همراه تورم و خارش و آب‌ریزش چشم، از ویژگی‌های بیماری‌ است که پزشکان به آن التهاب ملتحمه حساسیتی می‌گویند. این بیماری اغلب همراه با التهاب بینی بروز می‌کند و عمده آلرژن‌های این نوع التهاب می‌تواند در چشم‌ها نیز بروز حساسیت فصلی یا دائم در قالب النهاب ملتحمه را موجب شود.»»


حساسیت‌های غذایی
«از آنجا که طیف واکنش‌های شدید غذایی، علائم گوناگونی را در بینی، دستگاه تنفسی، پوست، دستگاه گوارش و ناحیه دهانی دربر می‌گیرد که به‌طور مجزا یا در ترکیب با هم بروز می‌کنند، پزشکان معمولا این واکنش‌ها را براساس سازوکارهایشان دسته‌بندی می‌کنند. این واکنش‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه ایمنی به پروتئین‌های خاصی که در بعضی غذاها وجود دارد، واکنش نشان می‌دهد. در این فرایند یا سازوکارهای حساسیتی که آنتی‌بادی‌های IgE در آن‌ها نقش دارند موثرند یا سازوکارهای غیرحساسیتی. حساسیت‌های غذایی شامل حساسیت‌های مربوط به مجرای گوارشی، کهیرها و دیگر واکنش‌های پوستی و حتی آنافیلاکسی‌ها می‌شود. واکنش‌های غذایی غیرحساسیتی شامل سندرم‌هایی مانند انتروکولیت و اختلال جذب و همچنین بیماری‌هایی نظیر سلیاک، دورینگ و حساسیت ریوی می‌شود. گرچه واکنش های حساسیتی به غذاها می تواند شدید باشد و تشخیص و مهار آن‌ها ضروری است، تعداد حقیقی بزرگسالانی که از حساسیت‌های غذایی واقعی رنج می‌برند، تقریبا معادل 1 درصد جمعیت است. بااین‌حال حساسیت‌های غذایی ممکن است 6 درصد از کودکان و نوزادان را درگیر کند که در میان موارد ابتلا، حساسیت به بادام زمینی در صدر جدول محرک‌های ایجادکننده علائم تنفسی وخیم در برخی کودکان مبتلا به آسم است.»
 

بادام‌ زمینی در صدر جدول محرک‌های حساسیتی
«بادام زمینی دلیل عمده واکنش‌های غذایی حساسیتی شدید، دانه سویا، نخود فرنگی، عدس، انواع لوبیا و دیگر حبوبات و نیز غذاهای حاوی این خوراکی‌ها. از آنجا که در طیف گسترده‌ای از غذاها از بادام‌ زمینی و دانه سویا استفاده می‌شود، این دانه‌ها اغلب به‌عنوان محرک‌های پنهان عمل می‌کنند و سبب حساسیت‌های غذایی می‌شوند. از بین غذاهای حساسیت‌زا، آن‌هایی که بیشترین واکنش‌های حساسیتی را در کودکان به‌وجود می‌آورند عبارت است از: شیر، تخم‌مرغ، بادام‌ زمینی،‌ مغزهای درختی، ماهی، سویا و گندم. شایع‌ترین علل بروز واکنش‌های حساسیتی غذایی در بزرگسالان انواع ماهی، آبزیان سخت‌پوست، بادام‌ زمینی و مغزهای درختی است. هرچند حساسیت اکثر کودکان به شیر و تخم‌مرغ با رسیدن به سه سالگی از بین می‌رود، حساسیت‌های غذایی به ماهی‌ها، آبزیان سخت‌پوست و مغزهای درختی ممکن است مادام‌العمر باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «آلرژی» در 114 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 24 هزار تومان از سوی انتشارات آوند دانش راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها