چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
نیکنام: ویژگی مروجان علم از‌خودگذشتگی و ایثار است

وحید نیکنام، رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران، گفت: ویژگی مروجان علم ازخودگذشتگی و ایثار است و بدون چشم‌داشت در راه ترویج دانش فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین یاد یار مهربان با عنوان بزرگداشت حسن سالاری، نویسنده، مترجم، پژوهشگر و محقق حوزه کودک و نوجوان با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، اساتید دانشگاه، مدیرعامل خانه‌کتاب، رئیس انجمن زیست‌شناسی ایران، جمعی از نویسندگان و اعضای شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر سه‌شنبه (29 بهمن) در پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

ویژگی مروجان علم از‌خودگذشتگی و ایثار است 
وحید نیکنام، رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران، در این مراسم گفت: در فراق یک مروج علم و خرد صحبت کردن سخت است البته من آشنایی نزدیکی با حسن سالاری نداشتم اما به دلیل احترام به علم و مروجان علم در این مراسم حاضر شدم و می‌خواهم به این مطلب اشاره کنم که طبق اشعار مولانا مأوای اصلی همه ما نزد خداست و وقتی به این دنیا پا می‌گذاریم از مأوای اصلی‌مان دور می‌شویم و در تلاشیم که به مأوای اصلی‌مان برگردیم.
 
وی افزود: از منظر زیست‌شناسی دوستداران علم و دانش ویژگی‌هایی دارند. آن‌ها بدون چشم‌داشت در راه ترویج علم و دانش تلاش می‌کنند و ویژگی‌ آنها از خودگذشتگی و ایثار است این افراد بخش آمیگدال مغزشان فعال‌تر از دیگران است. مسلما برخی از رفتارها دست ما نیست و برخی افراد متفاوت با ما آفریده شده‌اند با این وجود ما هم می‌توانیم روی خود کار کنیم و ویژگی‌های مثبت‌مان را بهبود بخشیم. اطراف ما افراد ارزشمندی مانند حسن سالاری وجود دارند که ما از آن‌ها غافلیم. آن‌ها گمنامند ولی اهل دل و معرفت‌اند. و اگر ما راه آن‌ها را برویم شاید بتوانیم معرفت‌مان را افزایش دهیم.
 
حسن سالاری شهید راه علم و دانش است
محمد نبیونی، عضو هیت علمی دانشگاه خوارزمی و رئیس انجمن زیست شناسی ایران، نیز در این مراسم صحبتش را با گلایه‌ای آغاز کرد و گفت: اگر مراسمی برای صاحبان قدرت و ثروت برگزار شود شاهد تعداد زیادی بنر و تاج گل و حضور افراد متفاوت هستیم اما وقتی برای خادمان علم مراسمی برگزار می‌شود می‌بینیم که مثل امروز جمعیت اندک است در حالی که باید برای ترویج علم در کشور بیش از این وقت و انرژی صرف شود.
 
تنها راه ماندگاری ایثار و فداکاری است
نبیونی در ادامه بیان کرد: البته  برگزاری این مراسم بزرگداشت در درجه اول وظیفه انجمن زیست‌شناسی ایران بود اما با این وجود در این جلسه می‌خواهم اعلام کنم که ما در اولین کنگره دوسالانه انجمن زیست‌شناسی که در شهریورماه سال آینده برگزار می‌شود جایزه‌ای را به نام حسن سالاری پایه‌گذاری خواهیم کرد؛ به‌عنوان فردی که برای ترویج علم زیست‌شناسی در بین مردم تلاش زیادی کرده است تا نامش ماندگار شود. نکته بعدی این است که اگر بخواهیم مسیر حیات را دنبال کنیم باید بدانیم که همه موجودات به دنبال ماندگاری‌اند اما چیزی که امکان حیات دایمی را در بین انسان‌ها فراهم می‌کند ایثار و فدارکاری و شهادت است.
 
وی افزود: حسن سالاری‌ها نامش ماندگار است چون زندگی و عمرش را صرف ترویج علم و هدایت انسان‌ها برای رسیدن به خدا از طریق علم کرده‌اند و می‌توانیم بگوییم حسن سالاری شهید مسیر علم و دانش است.
 

آثار سالاری قابل اعتماد است
پروین پاسالار، استاد دانشگاه تهران، نیز در این‌باره گفت: وقتی درباره افراد برجسته صحبت می‌کنیم می‌خواهیم رُل‌مدل ارایه دهیم. حسن سالاری هم رُل‌مدلی برای همه انسان‌ها بود. من بیش از 16 سال است که او را می‌شناسم و دانشجوی دوره کارشناسی ارشد من بود. همان زمان به او گفتم که برای PHD تلاش کند اما او می‌گفت که می‌خواهد برای بچه‌ها کتاب بنویسد و آنها را به علم تشویق کند.
 
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: هیچ‌کدام از کتاب‌هایش را سرسری ننوشته و آثارش قابل اعتمادند چون شخصیت قابل اعتمادی داشت. باید توجه داشت این جلسات برای ما نوعی تذکر است ما باید یاد بگیریم کار درست را درست انجام دهیم. سالاری در طول عمر کوتاهش آثار فیزیکی برجای گذاشت که اثرات غیرفیزیکی زیادی برما داشتند و نباید در ذهن‌ها بمیرد و باید ماندگار شود.
 
حسن سالاری عمرش را صرف آموزش عمومی کرد
علی فرازمند، استاد دانشگاه، نیز در این آیین به آشنایی‌اش با حسن سالاری اشاره کرد و گفت: من او را در انتشارات فاطمی و همچنین در آموزش و پرورش چندین بار دیده بودم. سالاری از افرادی بود که ادامه تحصیل رسمی را دنبال نکرد و با آموزش غیررسمی به جامعه خدمت کرد. اصولا هرچه فاصله بین علم و عالمان با مردم بیشتر شود جامعه رو به نابودی می‌رود. نمی‌توان قیمتی برای آموزش عمومی در نظر گرفت کار ارزشمندی که حسن سالاری انجام داد این بود که عمرش را وقف آموزش عمومی کرد.
 
مریم صفاخانی، از اعضای شورای کتاب کودک، نیز در این مراسم با بیان اینکه حسن سالاری سراسر عمرش را به تحقیق علم و تحقیق و همچنین پژوهش و تألیف و ترجمه اختصاص داد و آثار ارزشمندی را در حوزه علم و تاریخ از خود برجای گذاشت، گفت: هدف اصلی او خدمت و آموزش به کودکان بود. سالاری در روزگاری نه چندان دلچسب از نظر وقایع طبیعی همواره امیدوار و پژوهشگر بود.
 
وی در ادامه به سابقه حسن سالاری در شورای کتاب کودک اشاره کرد و گفت: ما به‌دلیل دانش و علم سالاری از او دعوت کردیم به گروه داوران غیر داستان شورای کتاب کودک بپیوندد. او هم دعوت شورا را بی‌دریغ پذیرفت و عضو شورای غیرداستان کمیته جوایز کتاب کودک شد. سالاری همگام با زمانه از فناوری‌های نوین برای افزایش دانش مخاطبانش استفاده می‌کرد و از سویی با ناشران و نهادهای مختلف نیز تعامل داشت. حاصل علاقه او به فضای ایرانی و اسلامی آثار ترجمه و تالیفی زیادی را بر جای گذاشت. همچنین سالاری با آثار علمی و تاریخی می‌خواست نوجوانان را با هویت فرهنگی و تاریخی‌شان آشنا کند. باید غم بزرگ از دست دادن سالاری را به نیروی بزرگی برای کار کردن و خلق کردن تبدیل کنیم.
 
 

سالاری‌ها می‌توانند جامعه‌ای را به حرکت وادارند
اسفندیار معتمدی، از معلمان پیشکسوت آموزش و پرورش، نیز در این مراسم به بیان خاطراتش از حسن سالاری پرداخت و گفت: آخرین بار او را در مدرسه دارالفنون دیدم. دو کتاب از او در جشنواره رشد امسال مطرح شده بود. به یاد دارم در دهه 70 زمانی که قرار بود کتاب‌های دوره ابتدایی را تجدید چاپ کنیم جلسه‌ای برگزار کردیم تا کتاب‌ها را طبق اطلاعات جدید و به‌روز ویرایش کنیم تا بچه‌ها با جهان طبیعی و جامعه آشناتر شوند و اندیشه و تفکر علمی در آن‌ها تقویت شود و حسن سالاری در افراد پیشقدم در این کار بود. او توانست تأثیرات زیادی در مجله رشد زیست‌شناسی و جزیره دانش که مسئولیتش را برعهده داشت برجای بگذارد. سالاری‌ها می‌توانند جامعه‌ای را به حرکت وادارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها