دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
انتقال آرامگاه آذریزدی به‌دلیل «عدم همراهی» هیئت امنا محل دفن

آرامگاه مهدی آذریزدی، نویسنده فقید حوزه ادبیات کودک، با گذشت بیش از یک دهه، همچنان و به‌دلیل عدم حصول تفاهم بین هیات امناء حسینیه خرمشاه (محل دفن آذریزدی) و مسئولان شهری در یزد، در مهجوریت به‌سر می‌برد و به‌تازگی موضوع انتقال آرامگاه آذریزدی هم بر سر زبان‌ها افتاده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد - سیدضیا میررحیمی: «مهدی آذریزدی»، پیر قصه‌گوی ایران و نویسنده فقید حوزه کودک و نوجوان بود که توانست با داستان‌های خواندنی‌اش از جمله و خلق آثاری مانند «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» توانست یار و یاوری برای کودکان باشد و علاوه بر این قشر، حتی بزرگسالان را هم جذب خودش کند؛ تا جایی که از سوی سازمان جهانی یونسکو نیز به دلیل تلاش وی در حوزه کودک تجلیل شد.

این نویسنده یزدی در سال 1300 در محله خرمشاه یزد متولد شد و به‌رغم محرومیت از درس و مدرسه توانست با همت و تلاش وصف‌ناشدنی خود در زمینه داستان‌سرایی برای کودکان، ادبیات کودکان و نوجوانان در کشورمان را متحول کند. وی در سال 1387 درگذشت و در زادگاهش یزد، به خاک سپرده شد.

اما امروز پس از گذشت بیش از یک دهه از فقدان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران، آرامگاه او در ظلمت است و پس از گزارش‌ها و پیگیری‌های متعدد، به‌تازگی خبری در مورد انتقال آرامگاه وی از مکان فعلی در برخی رسانه‌ها منتشر شد. خبرنگار ایبنا برای پیگیری موضوع سراغ مسئولان شهری در یزد رفت و ماجرا را از آنها جویا شد.

ونوس عامری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به تلاش‌های شورای شهر پنجم برای ساماندهی آرامگاه زنده‌یاد مهدی آذریزدی، گفت: پیشنهاد انتقال آرامگاه آذریزدی را معاون شهرسازی یزد مطرح کرده است و باید از طریق او پیگیر موضوع شوید؛ علی ایّ حال، ما از ابتدای شورای پنجم پیگیر بازسازی این آرامگاه در شان آذریزدی بودیم و سعی کردیم پس از بازسازی، فرهنگسرای کودک و نوجوان نیز در کنار آن ایجاد کنیم اما در نهایت هیات امنا، هیچ همکاری با ما نکرد.
 

وی افزود: با آنکه شهرداری یزد تمامی هزینه‌های مربوطه، به همراه آرامگاه و محوطه را تقبل کرده بود، اما هیات امناء محل دفن مهدی آذریزدی هیچ همراهی نکردند و در بین کار نیز تعهدات خود را انجام ندادند که در نهایت این همکاری قطع شد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد بیان کرد: لازم است که در شان آذریزدی کاری کرده و فرهنگسرا و اِلِمانی را به یاد او ایجاد کنیم. البته ما ایجاد فرهنگسرای کودک و نوجوان به نام آذریزدی را در دستور کار داریم زیرا او نویسنده‌ای بزرگ است و به گردن ما حق دارد و تمامی اعضای شورا نیز به این امر اهتمام دارند.

انتقال آرامگاه آذریزدی به عنوان طرح پیشنهادی است
در همین رابطه خبرنگار ایبنا سراغ معاون شهرسازی شهرداری یزد هم رفت. مجتبی فرهمند نیز درباره طرح پیشنهاد انتقال آرامگاه مهدی آذریزدی، ضمن اشاره به عدم همکاری هیات امنای محل دفن آذریزدی، گفت: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های فراوان مسئولان برای پیگیری موضوع ساماندهی آرامگاه زنده‌یاد آذریزدی، هیات امناء این مکان همکاری لازم را نداشتند و ما نتوانستیم کاری در این زمینه انجام دهیم.

وی افزود: اما با توجه به اینکه امکان ساخت آرامگاه و اِلِمان برای این نویسنده مطرح کشوری وجود ندارد، پیشنهاد انتقال آرامگاه آذریزدی را به‌عنوان طرحی پیشنهادی ارائه کرده‌ایم زیرا وضعیت فعلی آرامگان اصلا زیبنده و درخور این نویسنده که مقیاس‌اش، بسیار فراگیر و فراملی است، نبوده نیست.

فرهمند در بیان جزئیات بیشتر طرح پیشنهادی، عنوان کرد: در این راستا ما پیشنهادی را مبنی بر انتقال آرامگاه آذریزدی به یکی از بوستان‌های شهری مطرح کرده‌ایم و سعی می‌کنیم در منطقه‌ای که بتوانیم فعالیت‌های خود را پیگیری کنیم، این انتقال صورت گیرد. اما آنچه که مطرح شده، فعلا به صورت پیشنهاد است و هنوز اقدامی صورت نگرفته و مکتوب نشده است.


معاون شهرسازی یزد با اشاره به مکان‌های در نظر گرفته شده برای انتقال آرامگاه آذریزدی بیان کرد: تاکنون دو منطقه برای این انتقال شناسایی شده که یکی از آنها بوستان مهرآوران با فضایی بالغ بر 3 هکتار و مکان دیگری نیز کنار رودخانه شهر و پشت ساختمان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد است که در صورت تایید توسط مسئولان و دستگاه‌های مربوطه این پیشنهادها اجرایی می‌شود.

فرهمند ادامه داد: طرح ساماندهی آرامگاه، ایجاد المان، تبدیل آرامگاه وی به مرکزی فرهنگی و اتصال حسینیه خرمشاه یزد به قبرستان، از طریق پل هوایی و تبدیل آن به گالری شهری از جمله طرح‌هایی بود که برای آرامگاه وی در محله خرمشاه یزد در نظر گرفته شده بود اما متاسفانه به‌دلیل عدم همراهی هیات امنای این بخش، فعالیت‌ها متوقف شده است.

وی افزود: تنها راه خروج آذریزدی از مهجوریت به عنوان نویسنده مطرح جهانی و کشوری و به عنوان کسی که مقام معظم رهبری از وی به‌عنوان فردی که در تبیت فرزندانشان اثر داشته است، انتقال آرامگاه وی است که درصورت ارائه طرح و تصمیم‌گیری در این خصوص و تاییدیه، این کار انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط