پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
«تا قیمت قدیم مصرف نشده از انبار بیرون برده نشود»

«تا قیمت قدیم مصرف نشده از انبار بیرون برده نشود»؛ این عبارت که روی بسته‌های کتاب در انبار نمایشگاه و کتابفروشی محمدی شیراز نصب شده است، نظر رهگذران و نیز بازدیدکننده جدید آن، مدیرعامل خانه کتاب را به‌خود جلب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، بهنام محمدی مدیر فروشگاه کتاب محمدی که از سال 1270 در شیراز آغاز به‌کار کرده و نسل به نسل تا به امروز ادامه حیات داده است، در جریان بازدید مدیرعامل موسسه خانه کتاب از این کتابفروشی، گفت: ما تا موجودی انبار اجازه می‌دهد کتاب‌های چاپ گذشته را با قیمت پشت جلد به مشتری عرضه می‌کنیم و کتاب با قیمت جدید را پس از اتمام نسخه‌های پیشین روی پیشخوان قرار می‌دهیم.

وی می‌گوید: برای همین است که می‌بینید مثلا همین الان روی پیشخوان، کتابی به‌قیمت 35 هزار تومان به فروش می‌رسد اما قیمت جدید آن 50 هزار تومان است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب هم در جریان بازدید خود از این کتابفروشی، با بیان نکاتی درباره موضوع تغییر قیمت پشت جلد توسط برخی کتابفروشی‌ها، هشدار داد که نوسان قیمت‌ها موجب نشود کتابفروشی‌ها روش خلاف عرف را انتخاب کنند.

نیکنام حسینی‌پور، تصریح کرد: قطعا روشی که کتابفروشی محمدی برگزیده، به‌خاطر اعتمادی است که مخاطبان به خاندان محمدی دارند و مسیری بسیار پسندیده است و توصیه می‌شود دیگر کتابفروشی‌ها هم آن را در پیش بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایبنا که آیا این موضوع قابل پیگرد است؟، گفت: از آنجا که ناشر در قیمت‌گذاری به شکل مستقیم دخالت دارد و دولت قرار نیست در این زمینه دخالت کند، ناشر به عنوان یک بنگاه خصوصی حتما باید عرف را رعایت کند؛ مخصوصا در شرایط فعلی که کاغذ یارانه‌ای تخصیص می‌یابد، قطعا باید ناشران قیمت‌هایشان را بر اساس تعرفه کاغذ یارانه‌ای تعیین کنند، اما بعضا تخلفات کوچکی هم در این باره دیده می‌شود.

مدیرعامل خانه کتاب در عین حال تاکید کرد: اتحادیه‌های ناشران در سراسر کشور به همراه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت، ارزیابی و بازرسی روی این موضوع دارند؛ از سویی نوسانات قیمت کاغذ و نشر ممکن است در طول سال روی قیمت‌گذاری کتاب اثر بگذارد و حتی تا 10 نوبت چاپ کتاب متفاوت باشد.

حسینی‌پور با این حال از ناشران خواست قیمت متعادل را در فرآیند قیمت‌گذاری کتاب در پیش بگیرند تا کتابفروشی‌ها دچار مشکل نشوند زیرا نوسانات قیمتی در سلب اعتماد مخاطب اثرگذار خواهد بود.

وی کتابفروشی‌ها را صف مقدم ارائه کتاب به مخاطب دانست و از این رو، گفت: با نوسان قیمت کتاب این مخاطب است که فکر می‌کند تفاوت قیمت‌ها از سوی کتابفروشی‌ها اعمال می‌شود در حالی‌که ناشران قیمت کتاب را اعمال می‌کنند.

حسینی پور برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی را از دغدغه‌های خانه کتاب برشمرد و گفت: بسیاری از کتابفروشی‌ها در طول سال با مخاطب در ارتباط هستند و لذا ضرورتی بر تکیه روی نمایشگاه‌های کتاب نیست؛ حیف است کتابفروشی‌ها را به صِرف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، قربانی کرد.

مدیرعامل خانه کتاب پیشنهاد کرد که نمایشگاه‌های کتاب، برای شهرستان‌های کوچک و محروم از کتابفروشی، در نظر گرفته شود و کتابفروشی‌ها بتوانند به حیاتشان ادامه دهند.

وی خواستار تغییر شکل برپایی نمایشگاه‌های کتاب شد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند ساز و کاری تازه پیرامون برگزاری نمایشگاه‌های استانی بیندیشد تا کتابفروشی‌ها دچار زیان نشوند.

یادآور می‌شود، کتابفروشی و نمایشگاه کتاب محمدی از جمله مراکزی است که در شیراز به ارایه کتاب دانشگاهی، عمومی و آموزشی می‌پردازد و توسط خاندان محمدی بنیان گذاشته شده است. این کتابفروشی که هم‌اکنون در خیابان ملاصدرا واقع است، پیشتر راسته کتابفروشی‌های این شهر به شمار می‌رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها