چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
«رمز ناگشودنی» هاوکینگ به قلم دخترش

لوسی هاوکینگ دختر استیفن هاوکینگ در مجموعه‌ رمان‌هایی به نام «دریچه‌ای به سوی کیهان» به ساده‌سازی علم پدرش پرداخته است «رمز ناگشودنی» چهارمین جلد از این مجموعه است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ کتاب «رمزهای ناگشودنی» نوشته لوسی و استیفن‌ هاوکینگ چهخارمین کتاب از مجموعه کتاب‌های دریچه‌ای به سوی کیهان است که از سوی انتشارات سبزان راهی کتاب‌فروشی‌ها شده است.
 
لوسی دختر هاوکینگ روزنامه‌نگار علم و نویسنده چندین رمان علمی است و در حال حاضر برای بسیاری از روزنامه‌های بریتانیا  قلم می‌زند و در حال حاضر به همراه پسرش در کمبریج زندگی می‌کند. وی تا زمانی که پدرش زنده بوده است  مجموعه‌ای به نام «دریچه‌ای به سوی کیهان» را در پنج جلد می‌نویسد.
 
محمد حسین پورعباس، مترجم کتاب در گفت‌وگو با ایبنا درباره این اثر می‌گوید؛ «همانگونه که می‌دانید، استیون هاوکینگ که سال گذشته درگذشت، یکی از بزرگ‌ترین کیهان‌شناسان قرن حاضر بود که کتاب تاریخچه زمان آن به عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال هم لقب گرفت. در واقع این دانشمند یک نویسنده مروج علم هم بوده است و به راحتی می‌توان در آثار وی این نوع شیوه نگارش را فهمید.»

 
در حقیقت رمان‌های دریچه‌ای به سوی کیهان جزو پرفروش‌ترین‌‌ها در شاخه علمی بودند که مطالبی درمورد فیزیک و کیهان‌شناسی را به مخاطب ارائه می‌دهد و نویسنده آخرین نظریات مربوط به این زمینه‌ها را با زبانی شیوا توضیح می‌دهد؛ پورعباس می‌گوید:«هاوکینگ در ده سال آخر عمرش تصمیم گرفت برای کودکان هم بنویسد و بعد از مدتی کتابی با عنوان «کد‌های ناگشودنی جورج به کیهان» را نوشت. این اثر با نام «رمزهای ناگشودنی» ترجمه شده است. در اصل دختر هاوکینگ نوشته و تلاش کرده بود در قالب داستان مفاهیم علمی را توضیح دهد. بخش‌هایی از کتاب متنی کاملا علمی است اما قالب کتاب رمان است. در واقع روایت داستانی یک ماجراجویی پسری به نام جورج است که در ادامه آن با دانشمندی به نام اریک که همسایه‌ آن‌ها بوده است آشنا می‌شود.»
 
گفتنی است مجموعه دریچه‌ای به سوی کیهان در چهار جلد منتشر شده است که کتاب «رمز ناگشودنی» جلد چهارم این مجموعه است. ماجراها و اتفاقات هر چهار جلد در ارتباط با یکدیگرند و شخصیت‌های داستان به دنبال ماجراهای فضایی مخاطبان را با موضوعات جدید علمی آشنا می‌کنند.
 
به گفته این مترجم: «در واقع نویسنده اصلی کتاب لوسی هاوکینگ بوده است و استیفن تنها به این کتاب نظارت داشته است. لوسی خود یک ژورنالیست علم است که توجه ویژه‌ای به عمومی کردن علم داشته است. جلد اول این مجموعه به مفاهیم پایه‌ای فیزیک اشاره می‌کند و به تدریج مباحثی درباره نجوم هم طرح می‌کند. در جلدهای بعدی مسائلی در باب کیهان‌شناسی مانند سیاه‌چاله‌ها و انفجار بزرگ را طرح می‌کند و تا حدی تلاش می‌کند ساده‌سازی کند. لازم به ذکر است برخلاف کتاب پرفروشش در این مجموعه چندان به موضوع زمان نپرداخته است. همچنین در جلد آخر بیشتر مسائل فیزیک جدید و تکنولوژی جدید بشر را مطرح و حتی از عوارض این فرآیند در آینده بیان می‌کند.»
 
قالب کتاب به گونه‌ای تالیف شده است که در لابه‌لای فصل‌ها مباحثی خارج از داستان تشریح شده است و مخاطبان می‌توانند برای فهم دقیق‌تر آنچه که در داستان آمده است به این بخش‌ها رجوع کنند. پورعباس در این باره می‌گوید: «همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد، بخش‌هایی از این کتاب فارغ از جریان داستان و قصه درج شده است که در فهرست کتاب هم آمده است که پیشنهاد می‌کنم افراد ورای داستان به مطالعه آن بپردازند.»
 
برگی از کتاب
«جورج همانطور که ایستاده بود  احساس کرد تخته چوبی  زیر پایش تکان تکان می‌خورند؛ خاطرش از ایمنی خانه چوبی جمع بود و می دانست خیلی بعید است که خانه به این راحتی فروبریزد و آن دو یعنی خودش همراه آنی روی زمین سفت  زیر پایشان سقوط کنند. جورج خانه درختی را به همراه پدرش ترنس با استفاده وسایل دورریختنی که بین خرت و پرت‌های دور و برشان که پیدا کرده بودند ساخته بود.»

کتاب «رمزهای ناگشودنی» در 256 صفحه، با تیراژ 600 نسخه و به قیمت 36 هزار تومان از سوی انتشارات سبزان راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.‌
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها