جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
کتابداران برتر کتابخانه‌های مساجد همدان تقدیر شدند

همایش ترویج فرهنگ کتابخوانی در کتابخانه‌های مساجد همدان با معرفی کانون‌های فرهنگی، هنری برتر استان و تقدیر از کتابداران برتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، در دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب همدان که این روزها در حال برگزاری است، برنامه‌های جنبی مختلفی برپا می‌شود. یکی از این برنامه‌ها همایش ترویج فرهنگ کتابخوانی در کتابخانه‌های مساجد بود.

حمیدرضا ناهیدی‌فرد، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان در این همایش با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی زنده بودن انقلاب را به رخ جهانیان کشید، گفت: این ویژگی برجسته‌ای است که به ایشان تعلق گرفت و امیدواریم بتوانیم در کانون‌های فرهنگی مساجد سردارهای آینده را تربیت کنیم.

ناهیدی‌فرد با اشاره به وظایف ذاتی و تکلیفی ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد درخصوص کتابخوانی، گفت: یکی از اهدافی که با توجه به این وظایف تکلیفی وجود دارد احیا نقش واقعی فرهنگی، هنری، آموزشی و تبلیغی مساجد است. یکی دیگر از آن‌ها کمک به ساماندهی، تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه‌های مساجد و توزیع کتاب مخصوصا کتاب‌های تازه منتشر شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان بیان کرد: تلاش ما از ابتدای تشکیل کانون‌ها یعنی از سال ۷۲، منجر به تاسیس بالغ بر ۵۰۰ کانون فرهنگی در مساجد استان شده و در ذیل این کانون‌ها ۲۰۰ کتابخانه مسجدی فعال هستند که شامل کتابخانه‌های مخزن‌دار و باز می‌شود.

وی ادامه داد: با تغییر رویکردی که در ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد کشور صورت گرفت، یک مهندسی فرهنگی در کانون‌ها انجام شد و شبکه سراسری برای ثبت و رصد فعالیت کانون‌های مساجد تشکیل شد. شبکه سراسرسی سجا یا فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) برای رفع نیاز به یک سامانه مجاز برای بهتر دیده‌شدن فعالیت‌های کانون‌های مساجد بود و همچنین یک فضای رقابتی سالم بین کانون‌ها و ایجاد بستر آموزشی در این سامانه شکل گرفت. امیدواریم بتوانیم با فعالیت خوب و گام‌های مخلصانه در راه تربیت مدافعین فرهنگی برکات و ثمرات خوبی بیافرینیم.

حجت‌الاسلام آقاحسینی، مدرس حوزه و دانشگاه هم در این همایش با بیان اینکه ۴۰ سال از انقلاب را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: اسم این ۴۰ سال را استراتژی اتمام حجت می‌گذارم که مفهوم آن این است که در این ۴۰ سال لانه جاسوسی را گرفتیم اما رها کردیم، ۸ سال با استفاده از تجهیزات اروپایی و آمریکایی با ما جنگیدند ما اغماض کردیم. در اواخر این چهل سال اهدافمان برای دفاع ساخت موشک بود و  اصل استراتژی را بر بازدارندگی گذاشتیم. گام اول اتمام حجتی بود با کشورهایی که دشمن سرسخت ما بودند و آن‌ها را از ایران بیرون کردیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در گام دوم طی استراتژی جدید آن‌ها را از خاورمیانه بیرون خواهیم کرد. در چهل سال اول با مفهوم دین با آن‌ها مقابله کردیم و در چهل سال دوم با مصداق دین با آن‌ها مقابله خواهیم کرد. قرآن مقدس دریایی است از مصادیق و واژه مقدسی که مقام معظم رهبری که به عنوان انتقام سخت بیان کردند در قرآن مصداقی دارد. شک نکنید قصد داریم مصادیق قرآن را عملی کنیم که کوچکترین آن اخراج آنان از خاورمیانه است.
 

آقاحسینی ضمن طرح پرسش‌های بسیار و ارجاع حاضران به کتابخانه برای یافتن پاسخ‌های این پرسش‌ها تاکید کرد: هیچ چیزی زیباتر از مطالعه و هیچ شادی و نشاطی بالاتر از کتاب خواندن نیست. برای دریافتن اثرات کتابخوانی به مضوعی که در ادامه طرح می‌کنم دقت کنید. در چهل سالی که بلایای زیادی بر سر ما و نخبه‌های ما آمد، ریشه در کجا دارد؟ حضرت عیسی (ع) در سی‌سالگی به معراج رفت و نماند. در زمان معراج عیسی برخی قسم بر تحریف مسیحیت خوردند. پولوس مقدس که یهودی بودند اولین ضربه را زد و تثلیث را ساخت و اکنون نیز این کتاب همچنان سه خدایی است. پس از مدتی یهودی دیگری به نام آگوستین نبوت را هدف گرفت. در قرن دوازدهم یهودی دیگری ولایت را هدف گرفت. جنگ‌های صلیبی و حملات مغول‌ها به ایران، تمامی از یهودیان دستور می‌گرفتند. این مسائل تا رنسانس در قرن ۱۶ ادامه یافت که فردی آمد و دین را از بین برد.

این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: جز با مطالعه نمی‌شود به پاخواست. هیچ امتی در طول تاریخ مقدس‌تر از امت ایران نبوده‌ است. کمی به خودتان برسید علم به شما صدمه نمی‌زند شما را آگاه می‌کند.

در پایان از امامان جماعت مساجد که بیشترین همراهی و همکاری را با برنامه «شنبه‌ها با کتاب» داشته‌اند و کتابداران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امتیاز دار در سامانه فهما (فرهنگی و هنری مساجد ایران) تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها