جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور جمع زیادی از شاعران از سراسر کشور در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، در مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که عصر روز پنجشنبه 12 دیماه در تالار سوره در اصفهان برگزار شد، شاعرانی مانند محمدعلی بهمنی، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، عبدالجبار کاکایی، محمدکاظم کاظمی، جواد محقق، محمود اکرامی‌فر، اسماعیل امینی، خسرو احتشامی، فضل‌الله شیرانی و محمد مستقیمی حضور داشتند.
 
سعید بیابانکی، دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در محفل افتتاحیه این جشنواره، گفت: شروع کار شعر خود را از همین سالن سوره آغاز کردم و خاطرات بسیاری در آن دارم و این موسسه با شعر آغاز شده است.
 
وی ادامه داد: شعر و کتاب خود رسانه‌هایی هستند که نباید چراغشان خاموش باشد و باید روشن و پر نور اجرا شود. زمزمه‌ و ایده راه‌اندازی جشنواره‌ شعر فجر در قونیه و بر سر مزار مولانا شکل گرفت؛ آنجا که می‌گفتند چرا همه هنرها جشنواره‌ی رسمی دارند اما شعر که هنر اول ماست، نه.

دبیر علمی جشنواره شعر فجر امسال ادامه داد: سال‌های اولیه، شیوه برگزاری این جشنواره متفاوت بود اما به مرور رشد کرد و چند سالی است که شکل مدونی پیدا کرده است.

بیابانکی با تاکید بر اینکه مبنای انتخاب جشنواره شعر فجر بهترین کتاب‌های شعر سال است، اظهار کرد: کتاب، رسانه خاموش است اما جشنواره آن باید پر شور و روشن باشد.

وی همچنین عنوان کرد: امسال بخش جوان به جشنواره شعر فجر افزوده شده و امید می‌رود که از آن استقبال شود.

در ادامه این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: امیدواریم برکت مسئولیت سعید بیابانکی به اصفهان برسد اگرچه برپایی این محفل در اصفهان خود نشانه‌ای از همین امر است.

حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری ادامه داد: از نخستین روزی که بشر خواندن و نوشتن را آموخت و با علم و اگاهی آشنا شد، جایگاه ادبیات و شعر در همه عرصه‌ها برای او رفیع بوده و هست.

انصاری یادآور شد: امیدواریم شروع جشنواره شعر فجر در اصفهان که شهر شهیدان است، یکی از پُررونق‌ترین و بهترین دوره‌های این جشنواره باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: از روز اولی که بشر خواندن و نوشتن را آموخت و از نخستین روزهایی که با علم و آگاهی آشنا شد، جایگاه ادبیات به‌خصوص جایگاه شعر در همه عرصه‌های زندگی بشر جایگاه رفیع و بسیار ارزشمندی بوده و هست، در همه دوران‌ها و ادیان در همه آیین‌ها و تفکرات، نقش ادبیات و در این بین نقش شعر و شاعران ماندگار بوده و هست.
 
وی ادامه داد: ما به عنوان امت مسلمان افتخارمان به این است که معجزه‌ پیامبرمان کتاب قرآن است که با عبارت «بخوان» آغاز می‌شود و به قلم و آنچه با قلم نوشته می‌شود، قسم یاد می‌شود. تا امروز کسی نتوانسته کلمه‌ای مثل قرآن خلق کند‌. یکی از عرصه های اعجازی قرآن ادبیات قرآن است.
 
انصاری در ادامه افزود: نگاه مسئولان ما به شعر و شاعری پررنگ است و امروز افتخار کشور به این است که امام این کشور حامی و پشتبان ادبیات هستند و خودشان از کارشناسان این حوزه هستند‌ و در پاره‌ای از اوقات اشارات بسیار دقیق و فنی داشته‌اند که شاعران را متعجب می‌کند و تخصص عمیقی در حوزه ادبیات دارند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه شعر در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) بازار پررونقی داشت، اظهار کرد: در این سرزمین، اعجاز پیامبر ما از جنس ادبیات بود و یکی از برکاتی که در کشور ما هست، نگاه حاکمیت به شعر و شاعری است.

وی افزود: امروز افتخار ما این است که پرچمدار این نظام و امام این مردم در زمینه شعر نه‌تنها علاقمند و حامی و پشتیبان‌ هستند بلکه جزو کارشناسان خبره این فن هستند و با مشغله‌ها، گرفتاری‌ها و همه مسائلی که در کشور هست،جلساتشان با شاعران از نظمی مثال‌زدنی برخوردار است.

انصاری نگاه عمیق و کارشناسانه مقام معظم رهبری را در موضوع شعر ستایش کرد و گفت: همین حمایت و پشتیبانی و تخصص عمیق فنی ایشان موجب شده تا انجمن و گروه‌ها و جشنواره‌های شعر متعددی در کشور برگزار شود که بارزترین آن‌ها نیز جشنواره بین‌المللی شعر فجر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به همگان توصیه کرد از این فرصت برای پیشبرد شعر که می‌تواند در جهت ساختن افکار موثر باشد، بهره ببرند و ابراز امیدواری کرد جشنواره چهاردهم شعر فجر به اهداف خود برسد.
 

 
پس از ایراد این سخنان، خسرو احتشامی هونه‌گانی، شاعر پیشکسوت اصفهان شعری درباره کودکان کار خواند و در حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل حوزه هنری و دبیر علمی جشنواره چهاردهم شعر فجر از او تقدیر شد.

در ادامه محمدکاظم کاظمی، شاعر زاده هرات و مقیم مشهد که بعد از محمدعلی بهمنی شعر خود را خواند، با اشاره به خاطرات نیک مهاجران از شهر اصفهان گفت: جریان‌های ادبی مهاجران قبل از تهران و قم در اصفهان و مشهد شکل گرفته بود و فعالیت آن‌ها نیز هنوز هم ادامه دارد که از این بابت قدردان مسئولان ادب‌پرور این شهرها هستیم.

همچنین بر اساس این گزارش، پس از شعرخوانی پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، شاعر پیشکسوت و مدیر نشر فصل پنجم و محمد مستقیمی متخلص به راهی، کلیپی از فعالیت‌های حوزه‌ هنری اصفهان در زمینه برگزاری «شب شعر به ساعت اصفهان» پخش شد و در ادامه سعید بیابانکی، مجری کارشناس برنامه از مهدی احمدی‌فر، رئیس حوزه هنری اصفهان دعوت کرد چند کلامی سخن بگوید.

احمدی‌فر با تضمین شعر علامه طباطبایی، در پاسخ به کسانی که می‌پرسیدند چرا اصفهان میزبان برپایی افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شده با شعری از صائب گفت: خاک جی آن روز که می‌بیختند/ شبنمی از شعر در آن ریختند.

مدیر حوزه هنری اصفهان یادآور شد: اگر قرار باشد دوباره قرعه‌ای برای تعیین میزبانی این جشنواره بیاندارند، باز هم به دلیل قوت ذوق و قریحه شاعری مردمان اصفهان این شهر انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برپایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر همزمان با پانزدهمین شست «شب شعر به ساعت اصفهان» است، ابراز امیدواری کرد که این برنامه به‌صورت ثابت و همیشگی در اصفهان اجرا شود. «فصلی به ساعت اصفهان» معمولا به شکل هر سه ماه یک بار در همین تالار برگزار می‌شود که با استقبال بسیار زیاد از سوی همه شاعران جوان و پیشکوست از همه شهرها رو‌به‌رو می‌شود.
 
احمدی فر ادامه داد: جشنواره شعر فجر از سال ۸۵ آغاز به کار کرد ولی برنامه «به ساعت اصفهان» در اصفهان چند سال دیرتر شروع کرد اما چهاردهمین دوره به ساعت اصفهان نیز برگزار شده است و امیدواریم این برنامه را بتوانیم به صورت کامل و همیشگی برگزار کنیم.

در ادامه این نشست، محمود اکرامی‌فر، شاعر و از دبیران سابق جشنواره بین‌المللی شعر فجر، روی صحنه رفت و پیش از خوانش شعر خود، از علیرضا قزوه و نقشی که به گفته او، قزوه در شکل‌گیری جشنواره شعر فجر داشته است، یاد کرد و در ادامه کلیپ شعرخوانی علیرضا قزوه هم پخش شد.

فضل‌الله شیرانی، عبدالجبار کاکایی، جواد محقق و اسماعیل امینی، آخرین شاعرانی بودند که در آیین افتتاحیه این جشنواره برخی از شعرهای خود را خواندند و اجرای یک گروه موسیقی به سرپرستی حسین منصوری و کلیپی از شعرخوانی علی موسوی گرمارودی، پایان بخش مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها