سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
خرید کتاب پدید‌آورندگان معلول در اولویت قرار گیرد

نیکنام حسینی‌‌پور، دراختتامیه نخستین جشنواره ملی کاما، حمایت از اهل قلم معلول را ضروری دانست و گفت: کتاب‌های برگزیده جشنواره کاما نباید متکی بر خرید دولتی باشد، بلکه باید با طراحی هولوگرامی از سوی دبیرخانه جشنواره و ارتباط با اتحادیه ناشران و کتابفروشان متکی بر خرید ملی و عامه مردم باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، اختتامیه نخستین جشنواره ملی «کاما‌؛ کتاب افراد معلول ایران» با شعار شهروند معلول، جامعه فراگیر سه‌شنبه(5 آذرماه) با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، علیرضا مختار‌پور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی‌اکبر جمالی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن نابینایان کشور؛ منصور برجیان، مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری ایران؛ منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور و دبیر اجرایی جشنواره؛ در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران برگزار شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره جامعه معلولان کشور به‌ویژه اهل قلم این قشر گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود که ناشران در زمینه مسئولیت اجتماعی خود چاپ و انتشار آثار اهل قلم دارای معلولیت و کتاب‌های حوزه معلولیت را مورد توجه قرار دهند. این امر مستلزم همکاری نهادهای مختلف فرهنگی است که بایسته است از ظرفیت‌های این قشر از جامعه در حوزة فرهنگ مکتوب کشور و نیز تشویق افراد دارای معلولیت به کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

حسینی‌پور افزود: پیشنهاد ما این است که کتاب‌های برگزیده جشنواره کاما نباید متکی بر خرید دولتی باشد، بلکه باید با طراحی هولوگرامی از سوی دبیرخانه جشنواره و ارتباط با اتحادیه ناشران و کتابفروشان متکی بر خرید ملی و عامه مردم باشد تا با همه خوانندگان کشور ارتباط بگیرد؛ علاوه‌براین همه نهادهای متولی خرید کتاب کشور، خرید آثار این قشر از جامعه را باید در اولویت قرار دهند. این امر قطعاً به نشاط و پویایی اهل قلم معلول منجر می‌شود.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: امروز توسعه کتاب‌های گویا و صوتی یکی از ضرورت‌ها و نیازهای جامعه هر کشور محسوب می‌شود. در روزگاری که همه اقشار جامعه به‌علت گرفتاری‌های مختلف قادر به کتابخوانی نیستند، کتاب‌های گویا می‌تواند به جامعه کتابخوان کمک بسیاری کند. این‌گونه کتاب‌ها افزون بر اینکه می‌تواند نیازهای مطالعاتی و آموزشی در حوزه نابینایان و افراد معلول را فراهم کند، برای دیگر اقشار جامعه ازجمله کودکان و نوجوانان و کهنسالان نیز مفید و ثمربخش خواهد بود.

حسینی‌پور گفت: شهرداری‌های سراسر کشور باید بدان توجه کنند، مناسب‌سازی فضاهای فرهنگی برای این قشر از جامعه است، البته با نظارت خودشان، چراکه به‌قول امروزی‌ها، اینها کف خیابان هستند و در خیلی از فضاهای فرهنگی اعم از کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها و نظایر آن‌ها، این قشر فرهیخته امکان حضور ندارند.

وی افزود: نباید فعالیت‌ها به برگزاری این جشنواره ختم نشود. به نظر اینجانب این تازه آغاز راه است، باید با برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار منتخب و میزگردهای آسیب‌شناختی در طول سال به پویایی و نشاط جامعه اهل قلم معلول کمک کرد. معلولیت یک بیماری نیست، بلکه یک ظرفیت جدید است که باید به آن یاری رساند.

حسینی‌پور درباره این رویداد و جریان داوری آن بیان کرد: هیات داوران نخستین جشنواره ملی کاما(کتاب افراد معلول ایران) ضمن سپاس‌گزاری از «انجمن نابینایان ایران» و «انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران» و همچنین سایر نهادها و سازمان‌هایی که در ایجاد و برگزاری این جشنواره مشارکت و همکاری داشته و مایه دلگرمی اهل قلم دارای معلولیت و نیز نویسندگان، پژوهشگران و مترجمان آثار مکتوب با موضوع معلولیت را فراهم آورنده‌اند، برگزاری این جشنواره را نمونه‌ای از هم‌گرایی مثبت و الگو برای توجه و اهتمام به معلولان اهل قلم و پژوهشگران این حوزه قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم این هم‌گرایی افزون بر اینکه نتایج مثبت و ارزشمندی برای جامعه معلولان اهل قلم کشور دارد، با تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره، موجب پویایی و تداوم این نهاد فرهنگی ‌شود تا ارتباط و پیوند معلولان با اهالی کتاب و نشر محکم‌تر و گسترده‌تر شود.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب افزود: تنوع آثار منتخب در موضوعات مختلف ازجمله شعر، ادبیات‌داستانی، متون ادبی کهن، کودک و نوجوان، ریاضی، کلیات نشان‌دهنده ظرفیت بالای جامعه اهل قلم معلول کشور است؛ علاو.ه‌براین در این جشنواره، کم‌توجهی ناشران و پژوهشگران به تحقیق و پژوهش درباره ابعاد و زمینه‌های مختلف موضوع معلولیت تا حدودی احساس شد که می‌طلبد اهتمام بیشتری به این موضوع شود.

به گفته حسینی‌پور، در نخستین جشنواره ملی کاما آثار رسیده در موضوعات، اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی مربوط به انواع‌ معلولیت‌ها؛ توانبخشی افراد دارای معلولیت؛ روان‌شناسی مشاوره و پیشگیری از انواع معلولیت‌ها؛ شهرسازی و فضاهای شهری و مناسب‌سازی آن‌ها برای افراد دارای معلولیت؛ تربیت‌بدنی و فضاهای ورزشی و مناسب‌سازی آن‌ها برای افراد دارای معلولیت؛ پزشکی مرتبط با افراد دارای معلولیت؛ ادبیات داستانی، شعر، هنر، تاریخ،‌ کلیات و(آثار افراد دارای معلولیت)؛ کودک و نوجوان (آثار افراد دارای معلولیت) از سوی داوری ارزیابی شد.  

وی بیان کرد: تفکیک و موضوع‌بندی شد. در اين دوره در مجموع 135 عنوان کتاب در دبیرخانه جایزه کتاب سال مورد ارزيابي قرار گرفت كه پس از داوری مرحله اول 20 عنوان کتاب به مرحله دوم راه‌يافت که از میان آثار یاد شده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، 11 عنوان کتاب، «برگزیده» و 8 عنوان کتاب «شایستۀ تقدیر» شناخته شدند. از ميان آثار برگزيده 7 اثر تأليف، 3 اثر ترجمه و 1 اثر تصحیح هستند. همچنين از ميان آثار شايستة تقدير، 7 اثر تأليف و 1 اثر ترجمه هستند.

در پایان این آئین از برگزیدکان و شایستگان تقدیر این رویداد تجلیل شد.

آثار برگزیده
کلیات
ـ دایره‌المعارف نوابغ و مشاهیر، 2 ج، تألیف منصور برجیان و علی ملک‌پور، تهران: انتشارات راش، 1397.
ـ راهنمای نشریات معلولیتی، تألیف اباذر نصر اصفهانی، قم: انتشارات توانمندان، 1397.
 
آموزش و پرورش و روان‌شناسی
ـ برنامه‌ریزی کارکردی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، تألیف پل وهمن و جان کرجل، ترجمة باقر غباری بناب و فرزانه معتمدی، تهران: دانشگاه تهران، مرکز انتشارات و چاپ، 1396.
 
شعر معاصر
ـ رفت ... اینجا بود، سرودۀ رضا نظری‌ایلخانی، تهران: انتشارات داستان، 1395.
 
ادبیات داستانی ترجمه
ـ داستانی فراموش‌ناشدنی، نوشتة جانی ایرکسون تادا، ترجمة آیدا الهی، مشهد: انتشارات ترانه، 1394.
 
متون ادبی قدیم
ـ دیوان حکیم سنایی، تصحیح: محمدرضا برزگر خالقی، تهران: انتشارات زوار، 1393.
 
توانبخشی
ـ در همین چند قدمی، تألیف راضیه کباری و رضا بهار، تهران: انتشارات به‌منش، 1397.
ـ کودک توانمند من، تألیف رامین محمدی، تهران: انتشارات کلید آموزش، 1397.
 
زندگینامه
ـ هنگامه صابری: نابینا، حقوقدان و استاد دانشگاه، گردآوری: دفتر فرهنگ معلولین، قم: توانمندان، 1397.
 
کودک و نوجوان
داستان ایرانی
ـ ماجرای شاهزاده و لک‌لک، نوشتة عرفان شیروانی لک، شیراز: انتشارات تخت‌جمشید، 1397.
 
داستان خارجی
ـ داستان‌های کودکان و نوجوانان، نوشتة بنیامین شیروانی‌لک، شیراز: انتشارات تخت‌جمشید، 1396.
 
2ـ2. آثار شایستة تقدیر
آموزش و پرورش
تألیف
ـ از رسم المصحف تا رسم بریل، تألیف محمد نوری، قم: انتشارات توانمندان، 1397.
 
ترجمه
ـ بررسی احساسات، تألیف آنجلا اسکارپا و آنتونی ولز و تونی آتوود، ترجمة جمیله خدادادی و امیر قمرانی و احمد یارمحمدیان، اراک: انتشارات دانش کیان، 1397.
 
علوم خالص
ریاضیات
ـ آنالیز عددی پیشرفته، تألیف امین شاه‌کرمی، تهران: انتشارات اندیشۀ عصر، 1396.
 
ادبیات
داستان و رمان
ـ رؤیای شیرین (مجموعه داستان)، نوشتة علی جعفری، بروجرد: انتشارات کلهری، 1397.
 
شعر معاصر
ـ می‌ایستم، سرودۀ علی‌رضا پورحسینی، تهران: انتشارات آوای کلار، 1397.
 
توانبخشی
ـ اصول و مبانی توانبخشی، تألیف آمنه امامی اویلق، تبریز: انتشارات انس، 1396.
همگام با کودکان دارای آسیب بینایی و خانواده آنان، تألیف حمدالله خواجه حسینی، تهران: انتشارات به‌منش، 1397.
 
زندگینامه
ـ احمد پوستچی (فعال در عرصة آموزش و پرروش نابینایان قم)، تألیف محمد نوری، با همکاری کاظمی اقدس، علی نوری، منصوره ضیایی‌فر، مسعود باقری، قم: انتشارات توانمندان، 1397.
ـ زهرا یاربی توانمند ناشنوا، به‌اهتمام دفتر فرهنگ معلولین، قم: انتشارات توانمندان، 1397.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها