شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
کتابگردی در شیراز با 2 روز تاخیر/ «باغ فرهنگ» ایجاد می‌شود

درحالی‌که برنامه موسوم به کتابگردی امسال نیز به روال هر سال در آخرین روز هفته کتاب (30 آبان) در کتابفروشی‌های نقاط مختلف کشور برگزار شد، در شیراز این برنامه عصر امروز شنبه 2 آذرماه و با 2 روز فاصله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در ابتدای این برنامه که چند سالی است به ابتکار احمد مسجدجامعی راه افتاده است و با استقبال کتابخوانان رو‌به‌رو شده است، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، ابراهیم گشتاسبی‌راد معاون فرهنگی شهرداری شیراز، داریوش نویدگویی مدیر نشر نوید شیراز و حسن دهقان معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز در کتابفروشی‌های «بوکلند» و «کتاب خرد» حاضر شدند و ضمن دیدار با کارکنان این واحد صنفی به گفت‌و‌گو با کتابفروشان پرداختند.

کتابفروشی صبر ایوب می‌خواهد
داریوش نویدگویی در ابتدای این دیدارها با ستودن آنچه کتابفروشی بوکلند فراهم ساخته است، با اظهار تاسف از اینکه نشر کتاب به ۱۵۰۰ نسخه رسیده است، گفت: کار کتابفروشی با این شرایط اقتصادی صبر ایوب می‌خواهد.

وی با ارائه این پیشنهاد که کتابفروشی‌های استان یک بخش ویژه نویسندگان فارس داشته باشند، افزود: در کنار این فعالیت با برگزاری نشست‌هایی مانند عصر ادب و شعر، می‌شود به فضای کتابخوانی رونق بخشید.

نویدگویی همچنین به مروری بر تاریخچه کتاب و کتابخوانی در شیراز پرداخت و گفت: اولین کتابخانه عمومی کشور در شیراز راه‌اندازی شده است.

در ادامه معاون فرهنگی شهرداری شیراز هم با تبریک هفته کتاب، عنوان کرد: خوشحالم که در شیراز کافه‌کتاب‌ها راه می‌افتند و مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما امیدوارم این روند فقط یک موج نباشد که به سرعت متداول شوند و سپس در بوته فراموش قرار گیرند.

ابراهیم گشتاسبی‌راد با تصریح این نکته که شکل جدید کتابفروشی‌ها توانسته است جوانان را جذب کند و محل تبادل نظر شود، پیشنهاد کرد که شعرخوانی، کتاب‌خوانی و داستان‌خوانی و جلسات نقد و بررسی کتاب در این مکان‌ها اتفاق بیفتد.

وی در عین حال اعلام کرد: از سوی شهرداری قول می‌دهیم که برپایی چنین رویدادهایی را حمایت کنیم.

«باغ فرهنگ» به سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری تحویل داده شد
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری شهرداری شیراز همچنین عنوان کرد: «باغ فرهنگ» به سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری تحویل داده شده که به فضای مطالعاتی تبدیل خواهد شد.

وی یادآوری کرد که باغ فرهنگ در بلوار فرهنگ شهر شیراز قرار دارد و در این باغ امکاناتی نظیر کافه کتاب، فضای کتابخوانی، سالن مطالعه و ... در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز که در این برنامه حضور داشت، چند سالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز کتابگردی را توسط احمد مسجد جامعی بنا گذاشته که مسئولان در کتابفروشی‌ها برای عرض خسته نباشید به کتابفروشی‌ها، حضور می‌یابند.

صابر سهرابی خطاب به کارکنان کتابفروشی یادشده، گفت: کاری که شما انجام می‌دهید، ترویج فرهنگ از مسیر کتابخوانی است بنابر این کار شما بزرگ و برای اشاعه فرهنگ ارزشمند است.

وی از این سخن گفت که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وظیفه دارد چنین فعالیت‌هایی را حمایت کند.

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس هم که میزبان اصلی این برنامه بود، در این بازدید گفت: ما نزدیک‌ترین قرابت را با کتابفروشی در رساندن کتاب به مردم داریم.

وی با بیان اینکه فضای دلنشین یکی از لوازم کتابفروشی است که اینجا به‌خوبی برقرار است، افزود: کتاب بخشی از فرهنگ است و کتابخوانی فرهنگی است که با رونق یافتن فضاهای نوین از جمله کافه کتاب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

مقصد بعدی کتابگردیِ متولیان فرهنگی استان، «دنیای کتاب خرد» بود که در این کتابفروشی هم ابتدا حسن احمدی مدیر آن به بیان تاریخچه تاسیس کتابفروشی متبوعش پرداخت و گفت: ما ۲ سال است که ۲۰ درصد تخفیف برای دانش آموزان جهت خرید کتاب‌های کمک آموزشی در نظر گرفته‌ایم.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه مدارس نیاز به کتابخانه دارند، این طرح کمک می‌کند تا کتابخانه‌های مدارس هم جان تاز‌ه‌ای بگیرند.

احمدی در عین حال از روند ساخت و سازهای شهرداری منطقه گلایه کرد و با اشاره به آب‌گرفتگی بخشی از کتاب‌های این کتابفروشی که روی میزی چیده شده‌اند و با تخفیف ارایه می‌شوند، گفت: متاسفانه هنگام بهسازی مسیر پیاده‌رو لوله‌های سقف کتابفروشی آسیب دید و بخش زیادی از کتاب‌های ما دچار آب گرفتگی شد.

به گفته مدیر «دنیای کتاب خرد»، راه‌اندازی این کتابفروشی موجب اشتغال بیش از 20 نفر شده که در طول روز به‌صورت مستمر به فعالیت فرهنگی می‌پردازند.

منفعت نمایشگاه کتاب به جیب ناشران می‌رود؛ نه کتابفروشی‌ها
در ادامه این برنامه، متولیان فرهنگی شیراز و استان فارس به بازدید از کتابخانه ابوریحان شیراز در دروازه کازرون رفتند اما آنچه بیش از همه در این کتابگردی مشهود بود اینکه مدیران کتابفروشی‌های شیراز در یک نکته اشتراک نظر داشتند؛ و آن اینکه همگی مخالف برگزاری نمایشگاه کتاب هستند؛ کما اینکه وقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را از مدیر کتاب خرد شیراز جویا شد که آیا موافق برپایی نمایشگاه کتاب است، وی پاسخ داد: نمایشگاه کتاب فقط محلی برای کسب درآمد ناشران است و کتابفروشی‌ها سهمی از این رویداد ندارند.

این در حالی است که در حاشیه این کتابگردی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به خبرنگار ایبنا گفت: طرح پاییزه کتاب که از ۲۳ آبان ماه در استان فارس با مشارکت ۲۹ کتابفروشی در شیراز و ۸ کتابفروشی در شهرستان‌ها آغاز شده است، تا روز سه شنبه ۵ آذرماه جاری تمدید شد.

سهرابی همچنین در خصوص برپایی هجدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که قرار بود از یکشنبه 3 آذرماه به میزبانی محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شیراز برگزار شود، گفت: تاریخی که مدیریت نمایشگاه بین‌المللی شیراز برای اسفندماه در نظر گرفته، مورد توافق ما نیست و تلاش می‌کنیم این تاریخ به‌نحوی باشد که همزمان با انتخابات مجلس نباشد.

از سوی دیگر معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا در خصوص ادامه فروش کتاب‌های قاچاق و چاپ افست در ایستگاه‌های مترو شیراز و برخی گذرگاه‌های همگانی ضمن ابراز شگفتی از ادامه این روند، اعلام کرد که مورد فوق را بررسی کرده و چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد، از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز دنبال خواهد شد تا جلو این فعالیت‌ها گرفته شود.

حسن دهقان همچنین به نمایندگی از معاون فرهنگی شهرداری شیراز که البته در میانه این کتابگردی آن را ترک کرد، درخصوص آب گرفتگی کتابفروشی «دنیای کتاب خرد» قول داد که خسارت وارد شده از سوی شهرداری جبران شود و طی نامه‌ای به شهرداری منطقه علت این سهل انگاری مورد پیگیری قرار گیرد.

یادآوری می‌شود، آیین کتابگردی در آخرین روز از هفته کتاب برگزار می‌شود که امسال به دلیل شرایط جوی در شیراز به جای ۳۰ آبان، شامگاه شنبه دوم آذرماه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها