سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
افزایش 5/5 درصدی تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه فرانکفورت 2019

در سال 2019 تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب فرانکفورت 302 هزار و 267 نفرد بود که نسبت به سال گذشته با تعداد 285 هزار و 24 نفر افزایش چشمگیری داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از سایت نمایشگاه فرانکفورت، هفتادویکمین دوره از این رویداد که 24 تا 28 آذرماه برگزار شد، با افزایش پنج و نیم درصدی تعداد بازدیدکنندگان به کار خود پایان داد. در سال 2019 تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه 302 هزار و 267 نفر بود که نسبت به سال گذشته با تعداد 285 هزار و 24 نفر، افزایش چشمگیری داشت.
 
امسال 7450 غرفه‌دار از 104 کشور جهان در این نمایشگاه شرکت کرده‌ بودند. در سال 2018 تعداد غرفه‌داران نمایشگاه فرانکفورت 7503 نفر از 109 کشور بود. نمایندگان صنایع نشر تلاش کردند که در رویدادها، نشست‌ها، مهمانی‌ها، جلسات و مذاکراتی که با افرادی که برای اولین بار در این رویداد شرکت کرده بودند، صورت دادند، دیدگاه سازنده‌ای داشته باشند.
 
تنوع، پایداری و تعامل سیاسی، موضوع‌های اصلی این نمایشگاه بودند. اولگا توکارکاروک، برنده جایزه نوبل ادبیات 2018 در کنفرانس مطبوعاتی افتتاحیه این نمایشگاه، اعلام کرد: من به ادبیاتی اعتقاد دارم که مردم را به هم وصل می‌کند و آنچه را که مشترک است، نشان می‌دهد؛ علی‌رغم اختلاف در رنگ پوست، گرایش جنسی یا هر چیز دیگری که ممکن است در ظاهر افراد را جدا از هم نشان دهد.
 
نمایشگاه کتاب فرانکفورت با پویشی با عنوان «خودت انقلابت را بساز» از فعالان زن دعوت کرد تا در مباحث فرهنگی شرکت کنند و تعدادی از این زنان ایده‌های خود را درباره فمینیسم و جنبش‌های مدنی، پوپولیسم و دموکراسی ارائه دادند.
 
افزایش تعداد آژانس‌های ادبی شرکت‌کننده در نمایشگاه فرانکفورت
امسال غرفه‌های آژانس‎‌های ادبی و مرکز حقوقی ناشران به سالن کپی‌رایت منتقل شد. در این دوره از نمایشگاه 355 آژانس ادبی از 35 کشور شرکت کرد که در مقایسه با سال گذشته این تعداد نیز افزایش داشت. مدیران آژانس‌های ادبی از استقبال مخاطبان از ادبیات غیرداستانی در این دوره از نمایشگاه خبردادند. در مجموع 3750 بازدیدکننده در کنفرانس‌ها، رویدادها و کارگاه‌های برگزار شده در هفتادویکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کردند.

فستیوال‌های کتابی که در غرفه‌های نمایشگاه کتاب فرانکفورت و در سطح شهر برگزار شد، 25 هزار بازدیدکننده را به سمت خود جذب کرد که از این تعداد 5000 نفر جذب 56 رویداد برگزار شده در سطح شهر شدند.
 
هاینریش ریتمولر، مدیر انجمن ناشران و فروشندگان کتاب آلمان درباره این دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کرد: در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2019 ، ناشران، کتابفروشان، نویسندگان و طرفداران ادبیات برای بزرگداشت ادبیات و بحث و گفت‌وگو در مورد مسائل اجتماعی گرد هم آمدند. آینده جامعه، حقوق بشر و سیاره ما مباحثی بودند که در بسیاری از بحث‌ها و وقایع مورد بررسی قرار گرفت. فعالیت‌ها در پنج روز گذشته به وضوح نشان داد كه كتاب‌ها باعث تقویت بحث‌های عمومی و ایجاد جوامع آزاد و دموکراتیک می‌شوند. این صنعت با موفقیت در معاملات قانونی فعالیت کرده است و ایده‌های تجاری را مبادله می‌کند. علاوه بر این، ما سیگنال‌های مهمی را برای حمایت از آزادی بیان ارسال کردیم.
 
بخش‌های نوآورانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت
فعالیت بخش‌های صوتی و ویدئویی از موضوع‌های نوآورانه این دوره نمایشگاه فرانکفورت بود. در سالن 1/3 جلسه مهمی درباره موضوع صنایع بین‌المللی چاپ و نشر کتاب در قالب صوتی برگزار شد که جمعیت قابل توجهی را به خود جلب کرد. حدود 260 بازدیدکننده در این نشست شرکت کردند.
 
جوایز فیلم نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال برای نخستین‌بار در غرفه فرانکفورت ارائه شد. استیو مک‌کوئین، کارگردان و برنده جایزه اسکار، جایزه اصلی B3 BEN را کسب کرد و هانس پترمولان فیلمساز، در گروه «بهترین ادبیات بین‌المللی اقتباسی» برنده شد. آن‌ها میهمانان برجسته این رویداد بودند و جوایز خود را به‌صورت حضوری پذیرفتند.
 
کشور نروژ مهمان افتخاری این دور از نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود. یورگن بووس، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت درباره مهمان هفتادویکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: نروژ به ما نشان داده است که چگونه رویاها می‌توانند عملی شوند. بیش از 100 نویسنده نروژی الهام‌بخش خوانندگان آلمان و سراسر جهان بودند. طی یک سال، 510 کتاب جدید از نویسندگان نروژی و کتاب‌های مربوط به نروژ توسط 217 خانه نشر آلمانی منتشر شده است. این تعداد گواهی یک برنامه مهمان ویژه بسیار موفق است. آزادی بیان و پایداری از جمله موضوعات اصلی برنامه‌های برگزار شده توسط مهمان ویژه بود.
 
کانادا؛‌ میهمان ویژه 2020
مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2020 که از 14 تا 18 اکتبر 2020 برگزار می‌شود، کانادا است. کانادا تنوع ادبی کشورش را در هفتادودومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت نمایش خواهد داد.

یورگن بووس دراین‌باره گفت: امسال کانادا از ما دعوت کرد تا صداهای ادبی این کشور را کشف کنیم و ما توانستیم از حضور مارگارت اتوود که میهمان نمایشگاه فرانکفورت بود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایندگان ادبیات کانادا در راستای همین مساله استفاده کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها