چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
مراسم معارفه مديركل جديد اداره كتاب برگزار شد

صبح امروز، محمدعلي رمضاني‌فراني طي مراسمي با حضور دكتر محسن پرويز،معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديران، مشاوران و كارمندان اداره كتاب و كتابخواني، به عنوان مديركل جديد اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين مرسم كه با حضور دكتر محسن پرويز،معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديران، مشاوران و كارمندان اداره كتاب و كتابخواني برگزار شد، محسن پرويز با قدرداني از زحمات مجيد حميدزاده، محمدعلي رمضاني‌فراني را به‌عنوان مديركل اداره كتاب و كتابخواني معرفي كرد.

وي درباره انتخاب جانشين مسوول اداره كتاب و كتابخواني گفت: در ليست نخست كه به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ارايه شد، دو نفر پيشنهاد داده شده بودند كه نفر اول از نظر حضور اداري با مشكل روبه‌رو بود و نفر دوم نيز از ديدگاه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از تجربه كافي و لازم در اين حوزه برخوردار نبود.
پرويز ادامه داد: در ليست دومي كه ارايه شد، دو نفر به پيشنهاد حميدزاده معرفي شده بودند كه مورد موافقت وزير قرار گرفتند، ولي آنان خود از پذيرفتن اين مسووليت امتناع كردند. شخص سوم نيز كه مورد موافقت واقع شد و حدود دو ماه پيش به مرحله نهايي رسيده بود، با مخالفت سازماني كه در آن مشغول به كار بود، مواجه شد.

وي با تاكيد بر اين كه رمضاني از شايستگي و تجربه كافي در حوزه  كتاب برخوردار است، اعلام كرد: اصل اين بود كه از نيروي موجود در وزارتخانه استفاده شود.

محسن پرويز با اشاره به اين كه اداره كتاب و كتابخواني، مهم‌ترين وظايف معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را بر دوش دارد، افزود: با تلاش‌هايي كه در اين اداره و به منظور رفع مشكلات و كمبودها صورت گرفته، اتفاقات مثبتي افتاد كه هنوز به طور كامل به بار ننشسته و ثمراتش ملموس نيست.

وي ادامه داد: ساماندهي ديجيتالي اطلاعات به دست آمده در اين حوزه كه بيشترين ميزان مراجعات را نسبت به ديگر بخش‌هاي وزارت ارشاد در بردارد، از مهم‌ترين وقايع مثبتي است كه طي دوره مسووليت حميدزاده رخ داده است.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه اين اتفاق نوين سبب ثبت تمام اطلاعات آثار مكتوب در فضاي اندكي شد، خاطرنشان كرد: اين بستر، مراجعه غيرحضوري مراجه‌كنندگان را آسان كرد به طوري كه مي‌توانند به راحتي از اطلاعات و موضوعاتي كه در حوزه كتاب موجود است، از طريق اينترنت دسترسي داشته باشند.
وي با تاكيد بر اين كه اقدام صورت گرفته، امر مهم و بسيار بزرگ و ارزشمندي است، تصريح كرد: با حذف بخش‌هاي مرتبط با مقوله كاغذ، مي‌توان دستاورد اين طرح را به خوبي لمس كرد و نبايد از اين تحول عظيم غافل شد.

دكتر پرويز، سر و سامان بخشيدن به موضوع بررسي و كارشناسي آثار افراد شناخته شده توسط كارشناسان توانمند را اتفاق مهم ديگر در اين حوزه معرفي كرد و گفت: اگر چه اين اقدام هنوز به صورت كامل انجام نشده ، ولي پرداختن به اين كه كارشناسي آثار نويسندگان و مولفان كه از نظر معيارهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در درجه اول اهميت قرار دارند، به افراد خبره سپرده شود، خود از مباحث اساسي است.

وي همچنين اعلام كرد: براي رفع مشكلات موجود در اين حوزه، نقاط ضعف قانون فعلي بررسي شد و با پيش‌نويس آيين نامه اصلاحيه آن كه به طور كامل تكميل نشده، اميد مي‌رود مشكلات اين حوزه نيز برطرف شود.

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با اشاره به حذف يارانه كاغذ و هدفمند كردن يارانه‌ها، اعلام كرد: بخشي از مشكلات اين حوزه برطرف شده و باقي مشكلات نيز بايد با توجه به رويدادهاي نوين و تصميم‌گيري‌هاي صورت گرفته، رفع شود. 

محمد علي رمضاني فراني نيز در اين مراسم با تشكر از اعتماد دكتر محسن پرويز و صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اظهار اميدواري كرد با استفاده از نظريات و تجربيات حميدزاده بتواند به درستي پاسخگوي مسووليت محوله باشد.

وي با اشاره به جايگاه ارزشمند كتاب در جهان امروز، افزود: با وجود راه يافتن وسايل و امكانات نوين به بازار، كتاب به عنوان رسانه مكتوب همچنان جايگاه خود را حفظ كرده است.

رمضاني‌فراني با تاكيد بر اين كه ديدن بخش فرهنگ در كنار بخش‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و ...، خطاي بزرگي است، خاطرنشان كرد: ديدگاه ما به فرهنگ بايد ديدگاهي فرابخشي باشد؛ چرا كه دين جزو لاينفك فرهنگ است، به همين دليل تمامي بخش‌ها بايد در زير مجموعه بخش فرهنگ واقع شوند.

وي با اشاره به آيات قرآن، لزوم كسب آگاهي و هدايت را از حقوق مهم مردم كشورمان در حوزه كتاب دانست و افزود: اينجاست كه حاكميت دولت در صيانت حقوق مردم آشكار مي‌شود و با پيگيري صحيح اين رويه، مي‌توان انتظار داشت فرهنگ عمومي جامعه ارتقا پيدا كند.

رمضاني همچنين از حقوق مولفان، نويسندگان و پديدآورندگان به عنوان حق ديگر مردم ياد و تاكيد كرد: بايد تلاش كنيم با كم‌ترين زحمت، بهترين كيفيت و بيشترين سرعت، خدمات لازم را به مراجعه‌كنندگان ارايه كنيم.

وي همچنين با اشاره به اين كه فرهنگ‌سازي در سطح ملي يك ضرورت است، تاكيد كرد: فرهنگ‌سازي بايد با رشد كيفي و كمي حوزه كتاب همراه باشد.

مجيد حميد زاده،مدير كل سابق اداره كتاب و كتابخواني نيز با اشاره به اين كه اين اداره پرمشغله‌ترين بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، تاكيد كرد: از جمله مباحثي كه رمضاني‌فراني بايد به آن توجه بيشتري نشان دهد، كارشناسي كتاب‌هاست كه حدود 99 درصد آن با توجه به مشكلات خاصي كه وجود دارد، در بيرون از محيط وزارتخانه انجام مي‌شود.

در پايان اين مراسم، دكتر محسن پرويز با اعطاي حكم به رمضاني، دو جلد كلام الله مجيد به رسم يادبود به حميدزاده و رمضاني فراني اهدا كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها