پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
«چگونه سفرنویس شویم» جریان جدیدی را در گردشگری راه می‌اندازد

آرش نورآقایی گفت: کتاب «چگونه سفرنویس شویم» دریچه و جریان جدیدی را در حوزه گردشگری باز کرده است. این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که اتفاقی در حوزه گردشگری در حال رخ دادن است که باید به آن توجه کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب چگونه سفرنویس شویم با حضور آرش نورآقایی و اشکان بروج از فعالان حوزه گردشگری، مسعود بُربُر، روزنامه‌نگار، علی‌اکبر شیروانی، نویسنده و پژوهشگر و سارا سادات مکیان یکی از مترجمان کتاب چهارشنبه ۱۰ مهر در سالن مارکوف باغ‌موزه قصر برگزار شد.
 
آرش نورآقایی، مدیرمسئول مجله گیلگمش که پیشنهاد ترجمه و انتشار کتاب چگونه سفرنویس شویم را به انتشارات ایرانشناسی داده بود، در این مراسم گفت: این کتاب را در یکی از سفرهایم در کتابفروشی‌ پیدا کردم و بعد از مطالعه آن تصمیم گرفتم در دوره‌های تولید محتوا آن را تدریس کنم. به نظرم شگفت‌آمیزترین بخش کتاب، لیست منابع آن است. وب‌سایت‌ها و منابعی که این کتاب ارائه می‌دهد، برایم بسیار جالب بود.
 
او با تأکید بر اینکه انتخاب کتاب چگونه سفرنویس شویم برای ترجمه یک پروسه چند ساله بود، اظهار کرد: بیش از 12 سال است که وبلاگ‌نویسی سفر فعالیت می‌کنم، سه دوره جشنواره سفرنامه‌نویسی ناصرخسرو برگزار کردیم که اتفاق بسیار خوبی برای پیدا کردن بلاگرهای حوزه سفرنویسی و آشنایی آنها با یکدیگر بود. این پروسه طولانی طی شد تا امروز برای رونمایی کتابی با موضوع سفرنویس شدن دور هم جمع شده‌ایم.
 
مدیرمسئول مجله گیلگمش با اشاره به اهمیت این کتاب گفت: برنامه این کتاب این نیست که بگوید سفرنویس شوید بلکه یک جریان و دریچه جدیدی باز می‌کند. این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که اتفاقی در حوزه گردشگری در حال رخ دادن است که باید به آن توجه کنیم و در واقع این موضوع اصلی این نشست است.
 
نورآقایی با بیان اینکه فضای مجازی هنوز نتوانسته جای منابع مکتوب را بگیرد، عنوان کرد: اصلاً قرار نیست سافت کپی جای هارد کپی را بگیرد. در حوزه سفر هم همین‌طور است و براین باورم هنوز دراین حوزه به هاردکپی نیاز داریم .معتقدم در فضای مجازی سهم دروغ و ریا از کتاب پررنگ‌تر است.
 
وی ادامه داد: نویسندگان سفر ما دچار یک ناسیونالیست افراطی هستند و به این طریق نمی‌توانیم به تبادل نظر با دنیا برسیم. کتاب چگونه سفرنویس شویم، نگاه صنعتی به مقوله سفرنویسی دارد. در واقع مقوله سفر، مقوله فرابخشی است، اما سفرنویسان ما فقط به مقصد و معرفی آن توجه دارند. در دنیا به جای کتاب‌های راهنمای سفر، داستان سفر تولید می‌کنند. اما در کشور ما به این مقوله نمی‌پردازند.
 
دغدغه‌ای به نام سفرنویسی
 
اشکان بروج در ابتدای این نشست معرفی مختصری از کتاب چگونه سفرنویس شویم ارائه و اظهار کرد: مهمترین موضوعی که این کتاب مطرح می‌کند، دغدغه سفرنویسی و پول درآوردن از این طریق است، موضوعی که در این سال‌ها به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده است. نویسندگان در ابتدای این کتاب از پاداش‌های سفرنویسی و شخصیتی که یک سفرنویس باید دارا باشد، سخن می‌گویند. در ادامه کتاب نویسندگان به ما می‌گویند که می‌توانیم نوشته‌های خود را برای چاپ به وبلاگ‌ها، سایت‌ها، روزنامه‌ها و ... بدهیم.
 
وی ادامه داد: در این کتاب استانداردهای سفرنگاری که در دنیا رعایت می‌شود، نیز آموزش داده می‌شود.روندهای سفر، تحقیق در طول سفر، تکنیک‌های مصاحبه و یادداشت‌برداری از جمله مواردی است که با مطالعه کتاب اطلاعات خوبی درباره آن پیدا می‌کنید. یکی دیگر از بخش‌های کتاب، ارائه مطالب و نوشته‌های سفر در قالب داستان است. موضوعی که بسیار کم در داستان‌های سفر می‌بینیم، شخصیت‌سازی و جان بخشیدن است. همه این موارد در این کتاب آموزش داده می‌شود.
 
این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی کتاب، بحث بلاگ‌نویسی سفر است، گفت: معتقدم تا امروز چنین کتاب جامعی برای علاقه‌مندان به سفرنویسی در ایران منتشر نشده بود؛ کتابی که به مخاطب یاد می‌دهد چگونه سفرنویس شود و از این طریق منبع درآمدی داشته باشد.
 
ایجاد هیجان نوشتن در اهالی سفر
 
سارا سادات مکیان، یکی از مترجمان کتاب که از طریق اسکایپ چند دقیقه‌ای را در میان شرکت‌کنندگان این مراسم حضور داشت نیز درباره کتاب چگونه سفرنویس شویم، عنوان کرد: چگونه سفرنویس شویم اولین کتابی است که در ایران در حوزه سفرنویسی منتشر شده و در واقع تنها کتابی است که در زمینه تولید محتوای سفر وجود دارد. معتقدم هدف اصلی و نهایی این کتاب، ایجاد هیجان نوشتن برای کسانی است که اهل سفر هستند. این کتاب به آنها (علاقه‌مندان به سفر) کمک می‌کند بهتر ببینند، بشنوند و تجربه کنند و در نهایت سفر غنی‌تری داشته باشند.
 
او گفت: کتاب درباره همه پلتفرم‌هایی که می‌توانید داستان سفرتان را در آن منتشر کنید، صحبت می‌کند و نشان می‌دهد چطور می‌شود یک سفرنویس آنلاین بود. در انتهای کتاب لیست کاملی از وب‌سایت‌ها و منابع سفر آمده است و این یکی از نقاط قوت کتاب محسوب می‌شود؛ هرچند همه این منابع آمریکایی، بریتانیایی و استرالیایی هستند.
 
نگارش سفر از نگاه و منظر شخصی
 
علی‌اکبر شیروانی، نویسنده و پژوهشگر که مجموعه پنج جلدی روایت مسافران دوره قاجار به پاریس، استانبول، لندن، سن‌پترزبورگ و بمبئی را گردآوری کرده یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. وی درباره کتاب چگونه سفرنویس شویم، عنوان کرد: وقتی این کتاب به دستم رسید از دیدن آن بسیار شگفت‌زده و خوشحال شدم. چون چند سال پیش برحسب تصادف کتابی را خواندم با عنوان 28 اشتباه رایج نویسندگان. کتابی که انگیزه‌ای شد برای نوشتنم. کتاب چگونه سفرنویس شویم امتداد گسترده‌تری از آن کتاب است.
 
وی افزود: یکی از نکات جذاب کتاب این است که در لابه‌لای صفحات خود می‌گوید سفر بروید و چرا باید این کار را انجام دهید؟ در کنار آن بیان می‌کند سفرهایتان را از منظر و نگاه شخصی خودتان بنویسید.
 
راوی سفرهایمان باشیم
 
مسعود بربر نیز در پایان این نشست گفت: ما دو گونه سفرنویسی داریم: سفرنویسی که تا چند سال پیش در مطبوعات رواج داشت و اتفاقات خام را می‌نوشتند و...دوم سفرنویسی که راوی دارد. هویت ما وابسته به روایتی است که از هم می‌کنیم. نکته مهم کتاب چگونه سفرنویس شویم این است که به شما یاد می‌دهد ضمن سفرنویسی، داستان بنویسید. این کتاب به شما یاد می‌دهد از سفرتان داستانی بنویسید که وقتی خواننده آن را خواند زندگی‌اش به قبل و بعد از خواندن داستان سفر شما تبدیل شود و در واقع چیزی در او عوض شده باشد. امیدوارم کتاب‌هایی مانند چگونه سفرنویس شویم کمک کند تا راویان خوبی از چیزی که هستیم، باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها