پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
تغییر محتوای تابلوهای ورودی شهر قم از تجاری به فرهنگی

شورای فرهنگی عمومی قم، تغییر محتوای تابلوهای تمام مبادی ورودی قم از تجاری به فرهنگی و مذهبی متناسب با شان و فرهنگی این شهر مقدس را به تصویب رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، شامگاه چهارشنبه (چهارم شهریورماه) در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم، درباره محتوای تابلوهای ورودی و خروجی شهر مقدس قم، گفت: در قم ظرفیت‌های دینی، معنوی و ارزشی مهمی همچون وجود مضجع شریف کریمه اهل بیت (ع)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و مسجد مقدس جمکران وجود دارد و باید ورودی شهر قم متناسب با این موضوعات و همچنین شان و جایگاه و فرهنگ این شهر مقدس ساماندهی شود.

ضرورت تشکیل کمیته‌ای ویژه در جهت استفاده از تبلیغات فرهنگی تابلوهای ورودی شهر قم
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طراحی این تابلوها در جهت تبیین مسائل فرهنگی و دینی و فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌های انقلابی نیاز به اقدامات کارشناسی شده دارد، ادامه داد: در این راستا ایجاد کمیته‌ای ویژه در جهت استفاده از تبلیغات فرهنگی تابلوهای ورودی شهر ضروری است که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی از جمله آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س)، فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسجد جمکران، حوزه علمیه، شورای تبلیغات، سپاه پاسداران، اصناف، شهرداری، حمل و نقل و ترافیک باید تشکیل شود و نسبت به ساماندهی ورودی‌های شهر قم و ارائه‌ی طرح‌هایی در جهت استفاده از تبلیغات فرهنگی به‌جای تبلیغات تجاری و بازرگانی برنامه‌ریزی کند.

ذوالنوری با بیان اینکه تابلوهای ورودی و مبادی شهر قم باید از نظر محتوا و شعائر ساماندهی شود، بیان کرد: باید در شورای فرهنگ عمومی کمیته‌ای مشخص شود تا طرح استفاده از تبلیغات فرهنگی را به‌جای تبلیغات تجاری، تکمیل‌تر کرده و به‌غیر از دو ورودی کاشان و تهران، دیگر ورودهای شهر مقدس قم را نیز مورد توجه قرار داهد و یک طرح جامع برای ساماندهی تمام ورودهای استان توسط این شورا در دستور کار قرار گیرد.

تابلوهای تبلیغاتی ورودی قم، زخمی کهنه است
حجت‌الاسلام‌ محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در ادامه این نشست نیز تابلوهای تبلیغاتی ورودی قم را زخمی کهنه عنوان کرد و گفت: اقدام شورای فرهنگی عمومی قم برای ساماندهی این تابلوها و استفاده از محتواهای فرهنگی روی آنها مرهمی بر این زخم کهنه و قدیمی است.

رحیمیان شهدای روحانی را نماد اصلی قم و کشور دانست و افزود: استفاده از نمادهای فرهنگی، معنوی و انقلابی به‌جای نمادهای تبلیغاتی و تجاری در استان قم به‌عنوان پایتخت جهان اسلام اقدامی ارزشمند و قابل‌ تقدیر است.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به تلاش دشمنان برای حذف آرمان‌های شهدا در کشور ادامه داد: برخی از شهرهای کشور به بهانه مختصر کردن تابلو معابر و خیابان‌ها، عنوان شهید را در تابلوی خیابان‌ها حذف کردند و این درحالی است که برخی عنوان افراد دیگر به صورت کامل و طولانی نوشته شده است.

محتوای تابلوهای ورودی قم باید هوشمندانه، جامع و به‌صورت کارشناسی انتخاب شود
حجت‌الاسلام سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت محتوای تابلوهای ورودی قم گفت: محتوای این تابلوها باید هوشمندانه، جامع و به‌صورت کارشناسی انتخاب شود و در این راستا باید هیاتی اندیشه‌ورز با استفاده از ایده‌های فرهنگی و ابتکاری، به خلق آثار فاخر فرهنگی در این تابلوها بپردازند.

روستاآزاد در ادامه با اشاره به محتوای این تابلوها تصریح کرد: ارائه دستاوردهای حوزه‌های علمیه، معرفی مراجع تقلید، ظرفیت‌های قم و همچنین شهدای روحانی از جمله محتواهایی هستند که باید پیتم محوری تابلوهای ورودی به قم باشد.
 
تبلیغات فرهنگی لزوماً نقطه مقابل تبلیغات تجاری نیست
در بخش دیگری از این نشست، محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی استان قم، طی سخنانی تبلیغات را ابزار مهمی دانست که می‌توان از آن برای فرهنگ‌سازی نیز استفاده کرد.
 
حیدری ادامه داد: تبلیغات فرهنگی، لزوما نقطه مقابل تبلیغات تجاری نیست و ما در قالب تبلیغات تجاری می‌توانیم یک محصول فرهنگی را معرفی و امور و خدمات فرهنگی را با محتوای مناسب و اثرگذار تبلیغ کنیم، لذا تابلوهایی با پیام‌های فرهنگی نیز می‌تواند منجر به درآمدزایی شودند؛ اما باید بر اساس نیاز جامعه برنامه‌ریزی کنیم و به تولید محتوا بپردازیم.
 
عضو هیات اندیشه‌ورز استان قم با بیان اینکه تبلیغ یک محصول فرهنگی مانند کتاب خوب می‌تواند هم منجر به فرهنگ‌سازی و هم موجب درآمدزایی شود، ادامه داد: یکی از مسائل مهم دیگری که می‌توان در ورودی‌های شهر مقدس قم مورد توجه قرار گیرد، گردشگری سلامت و زیارت است، که در این راستا هم می‌توان شان قم را حفظ کرد و هم جاذبه‌ها را معرفی کنیم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی استان قم، با اشاره به اینکه برخی معضلات جامعه را می‌توان با فعالیت‌های فرهنگی حل کرد، افزود: یکی از معضلات مهم و اساسی کشور که از نظر فرهنگی نیز اثرگذار است، کاهش جمعیت است که این مساله کشور را به سمت سالمندی پیش می‌برد و ما از آن به عنوان کار فرهنگی غافل شدیم، همچنین ما خانواده‌هایی را داریم که فاقد فرزند هستند، جهاد دانشگاهی با توجه به رسالتی که در درمان ناباروری دارد، می‌تواند افزایش جمعیت با شیوه‌های علمی را در تابلوهای تجاری ورودی‌ها شهر تبلیغ کند.
 
تبدیل تبلیغات تجاری و بازرگانی تابلوهای ورودی شهر قم به محتواهای فرهنگی
در ادامه این نشست، سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه برای شهر قم این مساله پذیرفته نیست که تابلوهای ورودی شهر، تبلیغی و بازرگانی و تجاری باشد و در آن محتواهای فرهنگی به چشم نخورد، تصریح کرد: ورودی‌های قم، پیشانی شهر است و باید به محتواهای فرهنگی در این ورودی‌ها توجه شود، که با توجه به تصویب اعضای شورای فرهنگ قم، تبلیغات تجاری و بازرگانی تابلوهای ورودی شهر قم به محتواهای فرهنگی تبدیل می‌شود.
 
حسینی کاشانی با بیان اینکه خواسته شورای فرهنگی عمومی قم، پررنگ شدن پیام‌های فرهنگی در تابلوهای ورودی شهر قم به عنوان پیشانی ورودی این استان است، ادامه داد: ورودی‌های کاشان و تهران به سمت قم، مسیری شلوغ و پرتردد است که می‌توان از این ظرفیت مهم تبلیغاتی، برای تبلیغات فرهنگی و محتواهای با ارزش استفاده کرد و لذا در جهت تغییر کاربری این تابلوهای تبلیغاتی و بازرگانی، واگذاری این تابلوها از بخش‌های خصوصی به دستگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی مورد پیگیری قرار می‎گیرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر ضرورت تغییر کاربری تابلوهای ورودی شهر از تجاری به فرهنگی افزود: تابلوهای ورودی قم تجاری محسوب می‌شود و به بخش خصوصی واگذای شده است به همین دلیل پیام تابلوها ورودی قم تجاری و تبلیغاتی است که این موضوع متناسب با شان قم نیست و برای قم قابل قبول نیست که تابلوهای ورودی آن تبلیغی باشد.

شورای فرهنگی عمومی قم، تغییر محتوای تابلوهای تمام مبادی ورودی قم از تجاری به فرهنگی و مذهبی متناسب با شان و فرهنگی این شهر مقدس را به تصویب رساند که با این مصوبه مدیریت و بهره‌برداری تابلوها از اداره کل راهداری به مدیریت شهری واگذار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها